Miksei enää laiteta tonttuja sinitarralla ikkunoihin?
Kommentit (93)
Meillä kotona askerreltiin aina pukit ja tontut sekä porot jonkun vanhan mallin mukaan hilettä, silkkipaperia esim lyhtyihin tehtiin piparkakkumuoteista koristeita, jotka roikkuivat langasta pötkönä talvisia lintuja kartongista ja silkki/kreppipaperista oli kivas aikaa
nykyään enää viitsitä, haluta tai jakseta, kaikki valmiina jos sitäkään
Tonttuja ei saa enää laittaa näkyville, koska jotkut ei-kristityt luulevat tonttujen liittyvän jotenkin kristinuskoon.
Tontut ovat osa vanhaa kansanperinnettä, jota kristinusko ei ole onnistunut ihan kokonaan hävittämään.
Pitääkin leikata punaisia kantonkitonttuja täksi jouluksi. Voisi tehdä sellaisen tontturivinkin, missä pitävät toisiaan kädestä.
Käyn viemässä isällekin hoitokotiin. Tykkää varmaan, kun ovat kivalla tavalla tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin leikata punaisia kantonkitonttuja täksi jouluksi. Voisi tehdä sellaisen tontturivinkin, missä pitävät toisiaan kädestä.
Käyn viemässä isällekin hoitokotiin. Tykkää varmaan, kun ovat kivalla tavalla tuttuja.
kartonkitonttuja*
Kai ne on vähän vaatimattomia nykymittapuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei laitettu, olen vuodelta 1972. Muistan kyllä tiimarin valmistontut. Ja koulussakin nitä joskus leikattiin.
Olet liian vanha. Kymmenen vuotta nuorempien lapsuudessa oli varmaan kaikilla.
Kyllä niitä kavereilla ja naapureilla oli. Meillå vaan ei ollut.
Mä aion tuoda kartonkitontut bäkkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yök
inhoan niitä tiimari tonttuja
Tiimari? Itse ne oli leikattuja mallista.
Tiimaria ollut vielä olemassakaan kun ne itse leikattiin kartongista.
Se on paholaisen palvontaa. Jouluna kuuluu muistella Jeesusta, eikä odottaa partajehua, joka tuo tarpeetonta materiaa, jota kaikki odottavat silmät kiiluen ja sitten pettyvät ja vievät romunsa kirpputorille.
Vierailija kirjoitti:
Tonttuja ei saa enää laittaa näkyville, koska jotkut ei-kristityt luulevat tonttujen liittyvän jotenkin kristinuskoon.
Tontut ovat osa vanhaa kansanperinnettä, jota kristinusko ei ole onnistunut ihan kokonaan hävittämään.
kotonasi saat vaikka tapetoida seinät ja ikkunat!
Menen lapsuudenkotiin jouluksi, ja kyllä me vielä laitetaan. 😂
N35
Eipä niitä tosiaan enää näe. Melkein voisi tänä jouluna laittaa. Ehkä kuitenkin teipillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yök
niin ja se malli oli alunperin tiimarin, ja tiimari myös myi niitä tonttuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yök
niin ja se malli oli alunperin tiimarin, ja tiimari myös myi niitä tonttuja
Kyllä sen mallin voi piirtää kuka tahansa
Vierailija kirjoitti:
Se on paholaisen palvontaa. Jouluna kuuluu muistella Jeesusta, eikä odottaa partajehua, joka tuo tarpeetonta materiaa, jota kaikki odottavat silmät kiiluen ja sitten pettyvät ja vievät romunsa kirpputorille.
Sulla on ankea joulu. Nythän puhuttiin sitä paitsi paperitontuista.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään enää lippunauhoja kuusessa?
Voisiko laittaa pieniä n-poikia nauhaksi, vaikka kymmenen kappaletta?
Vierailija kirjoitti:
Menen lapsuudenkotiin jouluksi, ja kyllä me vielä laitetaan. 😂
N35
Ihan symppistä.
Käsi ylös kuka pureskeli sinitarraa.
Vierailija kirjoitti:
Käsi ylös kuka pureskeli sinitarraa.
Eikö teillä ollut purukumia?
Kaksipuoleisella teipillä olen joskus laittanut. Tänä jouluna kuitenkin jotain muuta.