Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi parisuhteet eivät nykyään kestä?

Vierailija
14.12.2025 |

Tuttavapiirissä on hyvin paljon pariskuntia, jotka ovat eronneet oltuaan 10-20 vuotta yhdessä. 

Hiljattain liityin Tinderiin ja on hämmentävää, miten paljon siellä on 40-vuotiaita naisia. Lähes kaikilla lapsia. 

Miksi hankitaan lapsia, jos suhde vetelee viimeisiään? Vai lapsetko sen eron aiheuttaa? 

Kommentit (403)

Vierailija
141/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ei ole syyllisiä ketkään muut kuin naiset kun naiset tuhoaa parisuhteen heti kun alkuhuuma haihtuu, tai jos naisenkin pitäisi panostaa suhteeseen, tai kun mies ei elä ja toimi täydellisesti niin kuin nainen haluaa ja vaatii, tai kun nainen löytää "paremman" miehen. Eihän naiset koskaan lopeta etsimästä parempaa miestä itselleen ei edes silloin kun on parisuhteessa. 

Vierailija
142/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastot ei kyllä tue tuota virttä että nsiset tekee enemmän. No.. ei tee ainakasn enää. Uusimmat ajankäyttötutkimukset kertoo että hyvin tasan kaikki työ jakaantuu nykyään keskimäärinm

Niin miehet käyttää nykyään jopa enemmän aikaa kotitöihin / töihin kuin naiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v nainen ja aivan kuin oma eroni, myös lähipiirini erot ovat seuranneet tietynlaista kaavaa:

Parisuhteen osapuolet etääntyvät toisistaan ensin. Usein jommallakummalla, joskus molemmilla, on harrastus tai työ joka alkaa viedä niin paljon aikaa, että esim lasten- ja kodinhoito jää tyystin toiselle osapuolelle. Ja kun etääntyy, ei huvita kikatella sen kumppanin kainalossa tai harrastaa seksiä. Sitten loppuu myös puhuminen ja koti on hiljainen tai sitten äärimmäisen riitaisa. 

Joskus mukana on kolmansia osapuolia, mutta ei läheskään aina. Jos on, ero toteutuu yleensä nopeammin. 

Se mikä on harmillista, miehet harvoin suostuvat pariterapiaan. Eli omassa otannassani vaimot ovat yrittäneet vielä tarrautua johonkin mahdollisuuteen korjata asiat, mutta tuntemattomalle puhuminen ei vaan kertakaikkiaan käy miehelle. Ne parit jotka aloittaa terapian mutta eroaa silti, tulevat yleensä paremmin toimeen sitten myöhemmässä elämässä. 

Omassa otannassani ex-puolisot ovat kyllä ajan mittaan tulleet ihan hyvin toimeen keskenään. Lasten hyvinvointi on kuitenkin ollut tärkeintä.  Tunnen jopa yhdet ex-puolisot jotka ovat tekemisissä pariskuntinakin uusien puolisoidensa kanssa. Siihen harva pystyy mutta on se mahdollista jos ei anna katkeruudelle sijaa ja ymmärtää että elämässä on kaikenlaisia vaiheita, suolaista ja makeaa. 

Vierailija
144/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska 90% suomalaisista naisista on vakavia mt-ongelmia.

AI:

"Suomessa naiset kokevat yleisemmin masennusta ja ahdistusta ja hakeutuvat herkemmin hoitoon, kun taas miehet kokevat enemmän päihdehäiriöitä ja itsemurhia (vaikka naiset yrittävät useammin, miehet onnistuvat useammin). Mielenterveysongelmien yleisyys on suurta molemmilla, mutta ero johtuu osin miesten vähäisemmästä avun hakemisesta ja perinteisistä sukupuolirooleista, vaikka esimerkiksi ADHD-diagnoosit todetaan miehillä usein nuorempana."

Vierailija
145/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä itsekkyys on syynä. 

Ollaan siirrytty maslowin tarvehierarkiassa sinnä vähiten välttämättömiin tarpeisiin. Ennen vanhaan perhe piti pakostakin yhtä, jotta oli leipää pöydässä ja lapset tuli hoidettua. 

Osasyy toki on se, että naiset alkoivat pääsääntöisesti olla töissä. Reilua tavallaan, mutta kun työpaikat yhä vähenevät automaatiossa, voisiko perheen tulot jakaa lakiteitse, jos toinen hoitaa kotia. 

Ei Suomessa juuri kellään ole varaa elää puolella palkalla. Tai ehkä selviää, mutta se ei ole mielekästä.

Vierailija
146/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys on niin yleistä. Ei haluta asettaa perhettä etusijalle missään. Vaan minäminäminä vain. Itse koin tuon 20 vuoden suhteessa ja myös lapset koki. 

Ex teki mitä huvitti ja vältteli velvollisuuksia. Ei kuunnellut yhtään mitä sanoin, toivoin ja perustelin. Minä halusin sitten eron ja mikä helpotus tuli. Ei tarvinnut kivirekeä perässä vetää, jännittää exän reaktioita asioihin ja pettyä. 

Kuin omasta elämästäni tämä.

Samoin. Jos jotain olen parisuhteista oppinut niin sen, että mies on lude. Imee toisen kuiviin ja hyötyy itse.

Mieten parisuhde hudyttää miestä? Se ei ole hyötyä että saa olla käytännössä orja tekemässä ja maksamassa kaiken mitä nainen vaatii. Se ei ole hyötyä että saa jatkuvasti kuunnella vittuilua ja nalkutusta. Kaikissa parisuhteessani minä olen ollut se joka siivoaa kodin toiden jälkeen kun työttömällä naisella oli niin rankka päivä maata sohvalla puhelinkädessä minä olen ollut kaikissa suhteissa se joka tekee ruuan minä olen ollut se joka pesee pyykit ja minä olen ollut se joka sen koko sirkuksen toiminnan maksoi. Niin kerro toki miten mies hyötyy parisuhteesta nykypäivänä?

Vierailija
147/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys on niin yleistä. Ei haluta asettaa perhettä etusijalle missään. Vaan minäminäminä vain. Itse koin tuon 20 vuoden suhteessa ja myös lapset koki. 

Ex teki mitä huvitti ja vältteli velvollisuuksia. Ei kuunnellut yhtään mitä sanoin, toivoin ja perustelin. Minä halusin sitten eron ja mikä helpotus tuli. Ei tarvinnut kivirekeä perässä vetää, jännittää exän reaktioita asioihin ja pettyä. 

Samoin.

Mies jatkoi elämäänsä lapsen jälkeen ihan samalla lailla kun ennen lasta. Lisäksi hän alkoi kiukutella, huutaa ja räyhätä ihan kaikesta (olisiko ollut mustasukkainen ajasta, jonkä käytin lapseen). Kaikki työt jäi minulle ja miehestä tuli rasite. Elämä helpottui heti kun hän lähti perheestä.

Vierailija
148/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska pysyminen niissä on vapaaehtoista siks ne ei välttämättä kestä. Suhteet perustuvat haluun, sekä tunteisiin ja hyvä niin. Ei ketään kuulu pakottaa olemaan ja kärsimään toisen kanssa. 

Joo, olen osittain samaa mieltä. Siis ei pidä pakottaa tms.

Mutta liitto on vähän samanlainen asia kuin vaikkapa viulunsoiton opiskelu. Sitä pitää haluta, ja siihen täytyy sitoutua, jos haluaa viulusta ulos kelvollisia ääniä. Se ei ole aina hauskaa ja helppoa, ja joskus pitää vähän patistella itseään, että tulee mentyä harjoitustunnille.

Sellainen, joka aina tiukan paikan tullen livistää suhteesta, jää sitten ikuisen viuluviikarin tasolle. Ihan söpöjähän nekin ovat, mutta aikuisena vähän huvittavia.

Vierailija
149/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastot ei kyllä tue tuota virttä että nsiset tekee enemmän. No.. ei tee ainakasn enää. Uusimmat ajankäyttötutkimukset kertoo että hyvin tasan kaikki työ jakaantuu nykyään keskimäärinm

Joo, monet miehet käyttävät todella paljon aikaa nimenomaan töihin. Se ei yleensä hyödytä liittoa mitenkään.

Vierailija
150/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50v nainen ja aivan kuin oma eroni, myös lähipiirini erot ovat seuranneet tietynlaista kaavaa:

Parisuhteen osapuolet etääntyvät toisistaan ensin. Usein jommallakummalla, joskus molemmilla, on harrastus tai työ joka alkaa viedä niin paljon aikaa, että esim lasten- ja kodinhoito jää tyystin toiselle osapuolelle. Ja kun etääntyy, ei huvita kikatella sen kumppanin kainalossa tai harrastaa seksiä. Sitten loppuu myös puhuminen ja koti on hiljainen tai sitten äärimmäisen riitaisa. 

Joskus mukana on kolmansia osapuolia, mutta ei läheskään aina. Jos on, ero toteutuu yleensä nopeammin. 

Se mikä on harmillista, miehet harvoin suostuvat pariterapiaan. Eli omassa otannassani vaimot ovat yrittäneet vielä tarrautua johonkin mahdollisuuteen korjata asiat, mutta tuntemattomalle puhuminen ei vaan kertakaikkiaan käy miehelle. Ne parit jotka aloittaa terapian mutta eroaa silti, tulevat yleensä paremmin toimeen sitten myöhemmässä

Aah, back to the planet of apes. Yhtä isoa ristisiitoslaumaa.

Vierailija
151/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä itsekkyys on syynä. 

Ollaan siirrytty maslowin tarvehierarkiassa sinnä vähiten välttämättömiin tarpeisiin. Ennen vanhaan perhe piti pakostakin yhtä, jotta oli leipää pöydässä ja lapset tuli hoidettua. 

Osasyy toki on se, että naiset alkoivat pääsääntöisesti olla töissä. Reilua tavallaan, mutta kun työpaikat yhä vähenevät automaatiossa, voisiko perheen tulot jakaa lakiteitse, jos toinen hoitaa kotia. 

Ja sehän ei ollut ennesaikaan itsekästä, että juotiin, koska parisuhde oli paskaa, kumppania hakattiin ja sitten hakattiin myös lapsia. Telkkari ja oma elämä oli täynnä sitä vaimon vähättelyä ja "vihaan vaimoani"-vitsejä, kun pakon edessä piti olla yhdessä sellaisen kanssa, jonka kanssa ei enää halunnut seurustella. Lapsistakin tuli aina niin terveitä, kun

"Vielä 80-luvulla ei saanut avioeroa ennen kuin oli käynyt kirkkoherran puheilla. Vanhempani yrittivät erota, ja kirkkoherra haukkui äitini huonoksi vaimoksi. Avioerohakemuksessa piti mainita eron syy ja syyllinen. "

Mun vanhemmat erosivat seitkytluvulla, eikä heitä puhuttanut yksikään kirkkoherra.

Vierailija
152/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska pysyminen niissä on vapaaehtoista siks ne ei välttämättä kestä. Suhteet perustuvat haluun, sekä tunteisiin ja hyvä niin. Ei ketään kuulu pakottaa olemaan ja kärsimään toisen kanssa. 

Mutta liitto on vähän samanlainen asia kuin vaikkapa viulunsoiton opiskelu. Sitä pitää haluta, ja siihen täytyy sitoutua, jos haluaa viulusta ulos kelvollisia ääniä. Se ei ole aina hauskaa ja helppoa, ja joskus pitää vähän patistella itseään, että tulee mentyä harjoitustunnille.

Sellainen, joka aina tiukan paikan tullen livistää suhteesta, jää sitten ikuisen viuluviikarin tasolle. Ihan söpöjähän nekin ovat, mutta aikuisena vähän huvittavia.

Tarkkanäköisiä havaintoja sinulla!

Vierailija
153/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Jos jotain olen parisuhteista oppinut niin sen, että mies on lude. Imee toisen kuiviin ja hyötyy itse.

Mieten parisuhde hudyttää miestä? Se ei ole hyötyä että saa olla käytännössä orja tekemässä ja maksamassa kaiken mitä nainen vaatii. Se ei ole hyötyä että saa jatk

Seksillä. Niiden naisten kohdalla, jotka sellaisia palveluita tarjoavat, siis. Itse otan vaan rahat, en anna edes pillua eikä tarvitse tulla nurkkiini ihmettelemään.

Vierailija
154/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viulun soittoon sentään motivoi kuulla esim. taitavaa soitantaa. Miehissä ei ole ulkoisesti mitään kiinnostavaa enkä ole koskaan nähnyt myöskään mitään mediaa tai kuullut suhteista, jotka vaikuttisivat tavoittelemisen arvoisilta. Päin vastoin, elämä vaikuttaa sitä paremmalta, mitä kauempana niistä pysyttelee.

Vierailija
155/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, monet miehet käyttävät todella paljon aikaa nimenomaan töihin. Se ei yleensä hyödytä liittoa mitenkään.

Aah taas yksi uhri kenen älykkyys ei riitä lukemaan tilastoa.

Vierailija
156/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kun ei ole yhteiset rahat. Perinteiesti avioliitossa on yhteiset rahat ja joissakin kulttuureissa jopa nainen niitä hallinnoi, eli pomo maksaa suoraan naisen tilille. 

Vierailija
157/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska miehet ovat kelvottomia, itsekkäitä laiskapaskoja.

Mutta jostain syystä niillä on sitä rahhoo, jota tekee niin kovasti mieli.

Voi voi. Tervetuloa takaisin 2020-luvulle. Naisilla on omaa rahaa.

Mutku töissäkäynti on ihan vtun hirveetä, koska siellä pitää kestää muita naisia.

Vierailija
158/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieten parisuhde hudyttää miestä? Se ei ole hyötyä että saa olla käytännössä orja tekemässä ja maksamassa kaiken mitä nainen vaatii. Se ei ole hyötyä että saa jatkuvasti kuunnella vittuilua ja nalkutusta. Kaikissa parisuhteessani minä olen ollut se joka siivoaa kodin toiden jälkeen kun työttömällä naisella oli niin rankka päivä maata sohvalla puhelinkädessä minä olen ollut kaikissa suhteissa se joka tekee ruuan minä olen ollut se joka pesee pyykit ja minä olen ollut se joka sen koko sirkuksen toiminnan maksoi. Niin kerro toki miten mies hyötyy parisuhteesta nykypäivänä?

Kuulostaa tosi kurjalta, että et ole saanut arvostusta.

Ajattelisin, että hyvässä suhteessa saisi ystävyyttä, kumppanuutta, seksiä ja läheisyyttä. Jaettuja kokemuksia, perheen. Tukea molemmin puolin.

Vierailija
159/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset aukoo päätään liikaa ja tuovat omia aivoituksiaan liikaa esille...ja se v i t u n MEETOO-vouhotus vielä päälle..

Jaa jaa, pitäis saada aina vaan ahdistella ja alistaa. Sit olis kestäviä parisuhteita, vai mikäs logiikka tässä on?

Vierailija
160/403 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko pohjalla se, että "minähän en ala vttu miellyttämään ketään", jolloin päädytään miellyttämään sitten itseään.

Itsen kanssa eletään kehdosta hautaan joten aika fiksu veto.

Jos on tällaiset ajatukset, niin kannattaa suosiolla jäädä parisuhdejuttujen ulkopuolelle.

Jaa miten niin? Kyllähän parisuhde voi perustua vaihteeksi pelkästään naisenkin miellyttämiseen ja tämän säännöillä pelaamiseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi