Lempitalvitakkisi vetoketju hajoaa. Mitä teet?
Kommentit (37)
Ostan uuden takin. Vanhan valelen moottoriöljyllä ennen kuin heitän roskikseen ettei joku ota sitä käyttöönsä.
Vaihdan vetoketjun, tietenkin.
Mä rakastan mun lempivaatteita, -koruja, -kenkiä ja lempihuonekaluja. Haluan pitää ne niin pitkään kun voi, en halua ostaa uusia. Todella harvoin kaupoilla edes on yhtään mitään, mitä haluaisin edes ilmaiseksi..
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan vetoketjun, tietenkin.
Mä rakastan mun lempivaatteita, -koruja, -kenkiä ja lempihuonekaluja. Haluan pitää ne niin pitkään kun voi, en halua ostaa uusia. Todella harvoin kaupoilla edes on yhtään mitään, mitä haluaisin edes ilmaiseksi..
Lisäys: tosin yhdessäkään lempitakissani ei kyllä ole vetoketjua :D
Vain ulkoilutakeissa on vetoketjua, ja ne nyt ei mitään lempivaatteita ole, vaan pakollinen paha eri vuodenaikoihin urheilun ja muun ulkoilun vuoksi.
Riippuu takista. Jos on kallis ja vielä hyväkuntoinen takki, teetän ompelijalla uuden vetoketjun.
Vaihdatin siihen uuden vetoketjun. Myöhemmin kyllä se uusiin vetoketju hajoaisi, joten siinä vaiheessa hävitin takin. Oli jo kauluksestakin rispaantunut.
Vaihdan sen liikkuvan osan. Kaapissa jo on ja minuutti menee. Hullua ruveta niitä ommeltuja osia vaihtamaan.
Viimeksi laitoin myyjäliikkeelle takin postissa. Viikon kuluttua tuli uusi takki kun ei kestänyt kun vajaan vuoden. Edelliseen vaihdoin lukon, alkuperäinen kesti 24 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Onko vetoketju kuinka työläs vaihtaa itse?
T. Poropeukalo
Riippuu vähän miten monella ompeleella se vetoketju on ommeltu kiinni. Parhaassa tapauksessa vetoketjun päällä olen listan painonapit on niitattu osittain vanhan ketjun päälle.'
Mun mielestä vanhan purkaminen on työläin vaihe.
Työvaatteisiin vaihdan vetoketjun leikkaamalla vanhan irti ja ompelemalla uuden vaan päälle.
Ottaisin toisen takin käyttöön siksi aikaa kun rikkinäinen takki ja vetoketju odottelisivat pari vuotta keskeneräisten töiden kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko vetoketju kuinka työläs vaihtaa itse?
T. Poropeukalo
Riippuu takista. Jos siinä on tuulilistaa ja painonapit tosi lähellä ommelta, on aika haastava homma.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan sen liikkuvan osan. Kaapissa jo on ja minuutti menee. Hullua ruveta niitä ommeltuja osia vaihtamaan.
Jos vika on lukossa, niin tietysti kannattaa tehdä noin. Mutta jos ketju on muuten rikki, lukon vaihtaminen ei auta mitään.
Käytän neppareita. Ei maksa vaivaa alkaa korjaamaan. Kangasliitu jälkien takia maksoi n. 18 vuotta sitten 10€. Kun taskujen vetojetjut hajosivat, ompelin ne kiinni ja piiloon. Outo takki. Hihansuuut kuin uudet vieläkin.
Vaihdoin itse. Ei mikään varsinainen taidonnäyte mutta hyvin se kestää kylmyyttä. Kangaskaupassa olen vaihdattanut vetoketjun lukon joka maksoi muutaman euron
Riippuu takin hinnasta ja iästä. Jos vanha halpistakki, heittäisin varmaan pois, jos taas kallis uusi takki, tietenkin veisin korjattavaksi.
Vetoketjun vaihdonhinta alle 20 € kuulostaa älyttömän halvalta. Itselläni hajosi vajaa 10 vuotta sitten ihan uuden takin vetoketju ja vaihto maksoi 40 € pikkukunnan ompelimossa.
Vaihdoin just vetpketjun lempitakkiin, jonka kangaspinta on kuin uusi, mutta vetskari ja napit ei enää priimaa. Napit vaihdatin suutarilla, vetskan vaihdoin itse.
Haastavia paikkoja olivat mm. kangaskerrosten runsas lukumäärä, painonapit vetskarin päällä, liian pitkä vetoketju jne. Jouduin laittamaan vetskan toisen puolen kaksi kertaa eikä jälki ole kovin siisti, mutta jää onneksi "nappiliehekkeen" alle piiloon.
Toivottavasti sai lempitakille pari lisävuotta tuolla :)
Tapauskohtaista. Kevyt, vuoriton kesätakki on eri juttu kuin takki, jossa on useampia kangaskerroksia, kovikekankaita ja erikoisempia leikkauksia.
Minun mielestäni vetoketjun vaihtamisen pahin puoli on se, että vanhaa ketjua ommellessa on leikattu saumanvaroja ohuemmiksi ja tehty niiden kulmiin lovia. Käytännössä siis pitäisi tehdä ompeleita kohtiin, joissa ei ole enää kangasta.