Onko mitään mikä olisi valmistettu suomalaisista raaka-aineista, suomalaisella työvoimalla suomessa?
Kommentit (122)
Kannattaa valita edes sellaisia tuotteita, jotka valmistetaan Suomessa, vaikka raaka-aineita tuotaisiinkin ulkomailta: Orionin kipulääkkeet ja vitamiinit, Kiillon pesuaineet, LV ja XZ ja muut Bernerin tuotteet, Sinin tuotteet Töitä Suomeen!
Vierailija kirjoitti:
Paccas nahkahanskoja.
Ostin nahkakintaat turkisvuorella ja voin sanoa että pärjää kovassa pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
Tekeeköhän R-Collection, Lapuan Kankurit ja Pentik vielä ainakin osan tuotteistaan Suomessa?
Noista lähtisin liikkeelle. Ja olen lähtenyt aikaisemmin.
Pentik tekee Suomessa. Lomautukset päällä siellä.
Mun mielestä se niiden Black week mallisto
Norolan nahkahanskat. Hirvennahkaa (kotimainen) ja sisäosa neulottu Suomessa. Merinovillaa.
Ei ihan täysin siis vastaa vaatimuksia, mutta aika hyvin kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Kustavin Savipaja tekee aika kivaa käyttökeramiikkaa https://kustavinsavipaja.fi/
Näitä pieniä keramiikkapajoja on useita. Sitä en tiedä, mistä savi tulee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on alettu toivomaan kotimaisia, Suomessa tuotettuja (koko valmistusketju) tavaroita, kannattaa muistaa, että Suomessa tekijöille pitää maksaa palkkaa ja noudattaa työlakeja. Että jos sitten kuulee hinnan kotimaiselle tuotteelle ja raivostuu kalleudesta niin kannattaa edelleen ostaa niitä temurojuja. Siellä hikipajoissa tehdään työpisteisiin kahlittuina töitä koko päivän ja joskus ilman palkkaa. Valinta. Kumpaa tapaa haluaa tukea.
Harmi vain että kaikilla ei ole tässä taloustilanteessa sitä rahaa tukea suomalaista työtä. Joten sinällään ei voi kovin moni valita.
Onko suomalainen työ jo liian kallista vai miksi halutaan ostaa tuotteita, joiden tekijöiden tuntipalkka on alhainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paccas nahkahanskoja.
Please, miten korkealla vuorella ne olivat. Ein voi mitään, mutta lukisin miel turkisvuorilla.
Toivottavasti ei. Kuulostaa sen verran kallilta tuotantoketjulta, että jäisi melko varmasti ostamatta
Meinasin sanoa, että suomalainen graniiittikivi, mutta käytännössähän se leikataan kalliotsa Suomessa, viedään laivall Kiinaan työstettäväksi, tuodaan sieltä valmiina Suomeen ja se on SILTIKIN halvempaa kuin Suomessa käistelty kivi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin teen ja myyn mm puutöitä, hyllyjä ja muuta pientä. Haluatko ostaa?
En tiedä, saakohan Suomesta edes jotain kiinalaista puuta 🤔 oon itse ollut ainakin kaatamassa ja pilkkomassa mm koivua, josta oon muotoillut voiveitsiä ja paistinlastoja.
Käy nyt muuten joulumyyjäisissä jos haluat oikeasti ostaa suomalaista. Paljon on käsitöitä myynnissä.
Tilasin Aliexpressistä bambusta valmistettuja leikkuulautoja edullisesti. Ei ole premiumhinnoiteltuja kuten Tokmannissa. Tokmanni myy muovialustaa halvalla.
Niin? Siis halusit sanoa, että et halua maksaa suomalaisesta käsityöstä jossa näet tekijän ja tiedät mistä materiaali tulee?
Norolanin tuotteiden merinovilla ei ole suomalaista joten ei ole kokonaan suomalainen tuote.
Muutenkin olisin hieman epäileväinen kun yritykset mainostavat että käyttävät eettistä merinovillaa. Villalla on niin monta välikättä että en ihan purematta niele kaikkia väitteitä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen aloitus, vain tällaisen tuotteen ostaminen olisi oikeaa suomalaisuuden tukemista.
Nythän joku väittää, että kun ostan Tokamnnista tavaran, joka on tehty samassa tehtaassa kuin joku Temu-tuote, niin se on muka suomalaisuuden tukemista, mutta eihän se näin ole, tuohan on pahinta kusipäisyyttä mitä voi olla, myy meille sen saman halvan roskan kovempaan hintaan, suorastan huijaamista.
Se kauppias ja kaupan myyjä voisivat olla jossain tehtaassa tuottamassa ihan oikeaa vaurautta Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paccas nahkahanskoja.
Eikös Käsinetorin tuotteet ole myös kotimaisia? Meillä on lapsi tykännyt pitää turkisvuorisia rukkasia.
Ja äitini laittamat Saarioisten jouluruuat ovat kyllä ihan kotimaisia työntekijöitä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin teen ja myyn mm puutöitä, hyllyjä ja muuta pientä. Haluatko ostaa?
En tiedä, saakohan Suomesta edes jotain kiinalaista puuta 🤔 oon itse ollut ainakin kaatamassa ja pilkkomassa mm koivua, josta oon muotoillut voiveitsiä ja paistinlastoja.
Käy nyt muuten joulumyyjäisissä jos haluat oikeasti ostaa suomalaista. Paljon on käsitöitä myynnissä.
Tilasin Aliexpressistä bambusta valmistettuja leikkuulautoja edullisesti. Ei ole premiumhinnoiteltuja kuten Tokmannissa. Tokmanni myy muovialustaa halvalla.
Niin? Siis halusit sanoa, että et halua maksaa suomalaisesta käsityöstä jossa näet tekijän ja tiedät mistä materiaali tulee?
En ole tuo edellinen kommentoija, mutta kun kerran se kotimainen valmistaja ei meille oikein noita työpaikkojakaan ole tarjoamassa, niin emme mekään heidän tuotteitaan osta.
Ja niin päin se ei mene, että alan vähät rahani kotimaisiin tuhlaamaan siinä toivossa, että joskus syntyisi työpaikkoja itsellenikin. Kyllä se on niin päin, että jos saan työpaikan, voin alkaa harkitsemaan kotimaisen ostoa. Jos v *tuttaa, voit kyllä huutaa palstoilla mielesi mukaan, mutta minun ja monen muun käyttäytymistä se ei muuksi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Norolanin tuotteiden merinovilla ei ole suomalaista joten ei ole kokonaan suomalainen tuote.
Muutenkin olisin hieman epäileväinen kun yritykset mainostavat että käyttävät eettistä merinovillaa. Villalla on niin monta välikättä että en ihan purematta niele kaikkia väitteitä.
Onko olemassa edes kotimaista merinovillaa 🤔.
Kaikkia raaka-aineita myöten kotimaista tuotantoa voi olla yllättävän vaikea löytää. Vaikka suurin osa raaka-aineista olisi kotimaisia, joku nippeli tai ainesosa saattaa olla tuontitavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on alettu toivomaan kotimaisia, Suomessa tuotettuja (koko valmistusketju) tavaroita, kannattaa muistaa, että Suomessa tekijöille pitää maksaa palkkaa ja noudattaa työlakeja. Että jos sitten kuulee hinnan kotimaiselle tuotteelle ja raivostuu kalleudesta niin kannattaa edelleen ostaa niitä temurojuja. Siellä hikipajoissa tehdään työpisteisiin kahlittuina töitä koko päivän ja joskus ilman palkkaa. Valinta. Kumpaa tapaa haluaa tukea.
Harmi vain että kaikilla ei ole tässä taloustilanteessa sitä rahaa tukea suomalaista työtä. Joten sinällään ei voi kovin moni valita.
Onko suomalainen työ jo liian kallista vai miksi halutaan ostaa tuotteita, joiden tekijöiden tuntipalkka on alhainen?
Mitä katselee hintoja, niin kyllä, ne hinnat on monille liian kalliita vaikka kuinka haluaisi tukea ja ostaa. Jos sen tekee verojen ja lakien puitteissa ja pitäs joku tuntipalkka materiaalien lisäksi saada.
Itse teen paljon ja myyn silloin tällöin, jos tekisin ne liikkeeseen ja ihan kaikki materiaalit ostaisin itse niin hinnat pitäisi tuplata.
Pidän hinnat sillä tasolla, mitä itsellä olisi pienempikin tuloisena varaa ostaa jos nyt en tekisi itse kaikkea mahdollista.
Paccas nahkahanskoja.