Onko mitään mikä olisi valmistettu suomalaisista raaka-aineista, suomalaisella työvoimalla suomessa?
Jos ruokia ei lasketa? Onko olemassa oikeasti suomalaisia tuotteita?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita erilaisia vaatetta tms. valmistavia pieniä firmoja vaikka kuinka. Materiaali saattaa tulla muualta täällä kun ole suotuisat olosuhteet esimerkiksi silkkimadoille tai puuvilllle. Lampaitakaan ei ole riittävästi villantuotantoon. Helsingin suklaatehdas, greengo sukkapuoti, ruskovilla, tam-silk, Nanso (vaikka tehdään Virossa) jne. Kyllä noita on. Tehdäänkö Pomar kengät Suomessa? Huopikkaat, Lahtiska tohvelit. Reinot tais lähteä Viroon muutama vuosi sitten. Nokian saappaat? North outdoor tuotteet valmistetaan Suomessa. Joutsen untsikat. Kosmetiikkafirmat ja lääketeollisuus. Korunvalmistajat. Lastenvaatteita taidetaan vielä tehdä täällä vai onko SEK n siirretty Viroon.
Yhteistä kaikille on että tuotteet on kansainvälisesti vertaillen laadukkaita ja eettisesti kestäviä. Ne materiaalit mitä ei saada kotimaasta hankitaan luotetuilta toimittajilta ja oletusarvoisesti kaikki on ns. cruelty free. Tuotteet on myös turvallisia käyttää m
Sievin kenkiä kai valmistetaan vielä Sievissä. Laukut tulevat Kreikasta, mutta miten lie kumisaappaat.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin teen ja myyn mm puutöitä, hyllyjä ja muuta pientä. Haluatko ostaa?
En tiedä, saakohan Suomesta edes jotain kiinalaista puuta 🤔 oon itse ollut ainakin kaatamassa ja pilkkomassa mm koivua, josta oon muotoillut voiveitsiä ja paistinlastoja.
Käy nyt muuten joulumyyjäisissä jos haluat oikeasti ostaa suomalaista. Paljon on käsitöitä myynnissä.
Tilasin Aliexpressistä bambusta valmistettuja leikkuulautoja edullisesti. Ei ole premiumhinnoiteltuja kuten Tokmannissa. Tokmanni myy muovialustaa halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttopuut meidän liiterissä. Kasvoivat omassa metsässä, kaadettu ja pilkottu itse ja poltetaan omissa tulisijoissa.
Kaatovälineen valmistusmaa?
Saksalainen Stihl tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalaisesta brandista pitää maksaa kyllä jämpti on näin.
Ei ole sitä millä voisi maksaa. Tehtaat on kiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on alettu toivomaan kotimaisia, Suomessa tuotettuja (koko valmistusketju) tavaroita, kannattaa muistaa, että Suomessa tekijöille pitää maksaa palkkaa ja noudattaa työlakeja. Että jos sitten kuulee hinnan kotimaiselle tuotteelle ja raivostuu kalleudesta niin kannattaa edelleen ostaa niitä temurojuja. Siellä hikipajoissa tehdään työpisteisiin kahlittuina töitä koko päivän ja joskus ilman palkkaa. Valinta. Kumpaa tapaa haluaa tukea.
Harmi vain että kaikilla ei ole tässä taloustilanteessa sitä rahaa tukea suomalaista työtä. Joten sinällään ei voi kovin moni valita.
Täällä on ketju, jossa on lueteltu suomalaisia valmistajia: Joulu tulee. Mitä kotimaisia pieniä valmistajia ja verkkokauppoja suosit?
Valtra traktoreissa lienee paljon ulkomaisia komponentteja, mutta Suuolahdella ne tehdään.
Wärtsilä tekee meri- ja voimalaitosmoottoreita. Missähän lohkojen valut tehdään?
Joitakin maatalouskonevalmistajia on, Junkkari esimerkiksi.
Norjalainen Yara tekee Siilinjärvellä apupaskaa. Osa raaka-aineista on Suomesta, osa ulkomailta. Ehkäpä ammoniakkia tulee vieläkin Venäjältä
Nyt täällä puhutaan puista ja työkoneista, mutta onko mitään oikeasti suomalaista käyttötavaraa?
Tekeeköhän R-Collection, Lapuan Kankurit ja Pentik vielä ainakin osan tuotteistaan Suomessa?
Noista lähtisin liikkeelle. Ja olen lähtenyt aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tekeeköhän R-Collection, Lapuan Kankurit ja Pentik vielä ainakin osan tuotteistaan Suomessa?
Muumimukit tehtiin ennen suomessa, ei enää. Thaimaassa halvempi tehdä ja katteet on isommat.
Vierailija kirjoitti:
Nyt täällä puhutaan puista ja työkoneista, mutta onko mitään oikeasti suomalaista käyttötavaraa?
Kuluttajatuotteissa Sinituote ja Orthex? He eivät ole tainneet vielä siirtää valmistusta täysin pois Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muumimukit tehtiin ennen suomessa, ei enää. Thaimaassa halvempi tehdä ja katteet on isommat.
Muumimukit on Arabiaa. Niillä taitaa kaikki valmistua ulkomailla.
Pentik on keramiikkatuotteissaan panostanut kotimaisuuteen enemmän , vaikka jotkut tietyt tuotesarjat tehdään ulkomailla. Täytyy lukea tuoteselosteet tarkasti, tai kysyä myyjältä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttötavaran pitää olla niin halpaa, että sitä ei Suomessa kannata tehdä.
Tähän kategoriaan on muuten liukumassa ruokakin.
Vierailija kirjoitti:
Lovi.fi
Mm. Joulukoristeita. Puusta valmistettuja.
Taffer valmistaa tuotteensa Suomessa. Viimeksi ostin heiltä collegehousut.
Kyllä suomalaisesta brandista pitää maksaa kyllä jämpti on näin.