Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen joulun tyyli teillä on?

Vierailija
13.12.2025 |

Onko joulutyylinne koristeluissa maalaishenkinen ja perinteinen, vai luksushenkinen ja ylellinen?

Minulla vähän vaihtelee vuodesta toiseen. Tänä vuonna menin hillitympään suuntaan, viime vuosina on ollut enemmän kimalletta ja ns hienoa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ostan joulukoristeet halloweenin jälkeen alesta.

Semmonen mulle sopiva.

Vierailija
2/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkki auki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon pentagrammeja ja mustia kynttilöitä. Hail Satan! 

Vierailija
4/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen varastosta joulutontun istumaan ikkunalaudalle. Joulun jälkeen vien sen takaisin varastoon. T. Minimalisti

Vierailija
5/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ri ole mitään erityistä joulun tyyliä. Siisti koti, hyvää, terveellistä ruokaa, joku kaunis kukka, hyvä mieli. Aivan niinkuin muutenkin mutta korostan vähän pyhäisin. En syö mitään erityisiä 'jouluruokia'. Saan muutamia joulukortteja (lähetän itsekin) ja pidän niitä esillä jonkin aikaa. Mitään joulukoristeita ei ole mutta kynttilöitä poltan talven mittaan ja niitä on esillä.

Vierailija
6/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon pentagrammeja ja mustia kynttilöitä. Hail Satan! 

Tähdet ja kynttiläthän kuuluu jouluun :)

Vierailija
7/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vaihtelen eri tyylien välillä. Tärkeimmät koristeet on silti aina esillä jouluisin. 

Vierailija
8/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaiketi amerikkalaistyylinen, erityisesti (teko)kuusen koristelun osalta. Kuusessa on sekä värivalonauha että tavallinen valonauha ja paljon koristeita, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että kuusi näyttäisi tukehtuvan koristeisiin. Koristelussa on käytössä perinteiset värit (punainen, tummanvihreä ja kulta). Tekstiileissä (huovat ja tyynynpäälliset) myös tummansinistä. Kausivaloja on joka lähes joka huoneessa ja jokin joulukukka on tärkeä.

Joulukattaus kuitenkin usein hillitympi tyyliltään, valkoinen pöytäliina ja valkoinen astiasto. Kattauksen koristeet usein vain kynttilät. Isohkot kattauskoristeet tuntuvat minusta häiritseviltä jos pöytä on ns. liian täynnä tavaraa.

Vierailija
9/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vähän mitään varsinaisia joulukoristeita kuten en muutenkaan niistä pidä, kynttilöitä, joulukuusi, jossa hillityt koristeet, ei siis mitään välkkyviä värivaloja eikä edes sitä tähteä.

Nättejä kuusenkoristeita, joita on vuosien varrella kertynyt.

Ei mitään nauhoja eikä kimalle loistoa. Hillitysti valojakin kuusessa.

Se ei oikeastaan paljoa tarvitse. Muutama amaryllis. Punaista väriä vältän, en tykkää siitä.

Valkoisena kukatkin.

Vihaan joulutonttuja ja muuta krääsää aivan yli kaiken.

Vierailija
10/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen on pääväri. Samat verhot ja kaikki ollu vuodesta toiseen. Punaisia tonttujakin ostin lisää. Harmaa on liian väritön.

Vierailija
11/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulta ja hopea toimivat väreinä myös jollei liika punainen uppoa.

Vierailija
12/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyen muuten kommenttiini amerikkalaistyylisestä koristelusta, en muutoin mitenkään fanita jenkkityyliä tai jenkkejä. Mutta joulukoristeiden osalta se sopii oman perheen makuun (ja kotiin) kun asuu 2000-luvun kerrostalossa.

Vanhaan maalaistaloon tai rintsikkaan laittaisin mieluummin aidon kuusen perinteisillä olkikoristeilla ja kuivatuilla appelsiiniviipaleilla, ja muutoinkin voisi koristelussa panostaa vanhahtavaan tyyliin. Vanhaan taloon tulee varmaan muutoinkin helpommin joulutunnelma, kun puitteet ovat jo sillä tavalla idylliset :)

Vierailija
13/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee tosi paljon, ei ole mitään tiettyä tyyliä. Tänä vuonna meillä on teemana työväenluokka.

Vierailija
14/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimaalinen.

Vierailija
15/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdatteko jouluverhot, joululiinat, tyynyt ja pöytäkoristeet joulua edeltävällä viikolla, vai vasta aatonaattona?

Vierailija
16/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulta ja hopea toimivat väreinä myös jollei liika punainen uppoa.

Minulla on ollut joinain jouluina kulta ja ruskea. Oli ihan kiva yhdistelmä. Nyt on perinteisesti punainen ja valkoinen.

Voi kun olisi monta huonetta, voisi olla erilaisia tyylejä. Yksiössä on pakko rajoittaa värejä yhtenäisemmäksi, tai näyttää sekavalta.

Vierailija
17/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaiketi amerikkalaistyylinen, erityisesti (teko)kuusen koristelun osalta. Kuusessa on sekä värivalonauha että tavallinen valonauha ja paljon koristeita, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että kuusi näyttäisi tukehtuvan koristeisiin. Koristelussa on käytössä perinteiset värit (punainen, tummanvihreä ja kulta). Tekstiileissä (huovat ja tyynynpäälliset) myös tummansinistä. Kausivaloja on joka lähes joka huoneessa ja jokin joulukukka on tärkeä.

Joulukattaus kuitenkin usein hillitympi tyyliltään, valkoinen pöytäliina ja valkoinen astiasto. Kattauksen koristeet usein vain kynttilät. Isohkot kattauskoristeet tuntuvat minusta häiritseviltä jos pöytä on ns. liian täynnä tavaraa.

Kuulostaa kauniilta!

Voi kun telkkarissa olisi taas Kaunein koti-tyyppinen sarja joulukoristelluista kodeista, se oli kiva.

Vierailija
18/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun käyn Stokkan jouluosastolla (ja muuallakin tietysti), mietin että ostaako joku tätä kiinakrääsää oikeasti. Okei myydäänhän siellä laadukkaampaakin kamaa tietysti. Mutta todellako ihmiset vaihtelee joulusta toiseen koristeita ja tyyliä? Ilmeisesti sitten jotkut ainakin. Mä olen jämähtänyt omaan lapsuudesta/nuoruudesta tuttuun tyyliin ja koristeisiin, joista tulee hyvä ja turvallinen olo. On mulla kyllä yksi vaatimus tullut nyt myöhemmällä iällä, että punasta en halua olohuoneeseen kun se ei sovi muuhun sisustukseen - kulta, hopea, ruskea ja valkoinen käy hyvin. 

Vierailija
19/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin perinteinen. Osa joulukoristeista on niitä samoja, joita oli jo mummovainaalla aikanaan. Ajatelkaa, mikä säästö kun ei koskaan tarvitse ostaa uusia. Hyvin harvoin on löytynyt jotain kivaa, vaikka kesällä Napapiirin joulupuodista, mutta muuten ei tarvitse ostaa jouluksi mitään muuta kuin ruokaa ja kynttilöitä lyhtyihin.

Vuosikymmenten mittaan on kertynyt sen verran koristeita, että voidaan joskus valita kuuseen vain tietyn värisiä koristeita.

Vierailija
20/29 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta tyyliä ole kuin kuusen koristeisiin värit. Vaihtoehtoina sinihopea ja valkoliila, sais noista ehkä rakennettua liilahopeankin, mutta sinivalkoinen joulu olis mun makuun pöljä.

Mökillä on sitten punainen ja kulta, mökillä ollaan viime vuosina enempi oltukin.

Värit on valikoituneet siten että sopivat asuntoon eikä hyppää räikeästi silmille. Ei tulis mieleenkään tuoda punakultaa kotiin :)

Kuusi, valkoinen pöytäliina, ikkunavalot, kynttilät, pari tonttua ja lapsen askartelut (myös omat 50v vanhat). Perinteinen, vähäeleinen siis.