Millä parantaa pyykin pesutulosta?
Vanish on hyvä, mutta kallista.. Soodaa? Kloritea? Kone on putsattu kyllä, ei siinä.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Kunnon huuhtelu, kunnon linkous, ei todellakaan pikaohjelmia, ei konetta liian täyteen, käytä tahranpoistoainetta ja huuhteluainetta, älä anna olla korissa mytyssä kauaa vaan pese heti
Ja ei todellakaan kylmiä ohjelmia. Niin kuumaa kun sielu sietää.
Vierailija kirjoitti:
Tyynyjä ja peittoja meinasin pestä, 60 asteen pesu kestää 2,5 h ja koneeseen mahtuu aika vähän kerrallaan. Niin ajattelin että voiko jotenkin päästä 40C pesulla. Voi muuten olla että viime koneen putsauksesta on jo aikaa, menee niin nopeaan😶 ap
Tyynyihin ja peittoihin jää takuulla hien lisäksi ne pölypunkit yms öttiäiset kuituihin, jos neljässäkympissä niitä peset. Jos sinulla on sauna käytössä, saunota ne mieluummin eli tunti väh. 60 asteessa. Toinen vaihtoehto on tuo kuudenkympin pesu useampana eri päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse myrkkyjä laittaa. Voi haistaa pesun jälkeen pyykkiä. Ja välillä puhdistaa konetta 90 asteessa sitruunapuhdistusjauheen kanssa. Tutkia pesuaineen laatua ja turvallisuutta.
Laatu on toisinaan ollut sellaista, että vaatteisiin jää kuin pintä valkoista pallukkaa. Ei edes ravistamalla saa kaikkea pois.
Tuntuu, että suositusten mukaan 30 astetta ei ole ollenkaan hyvä lämpötila. Minulla reilusti enemmän ja kunnon pesuaine, ei parfymoitua.
Voihan se syy olla pesuaineissa, niiden annostelussa, likaisessa pesukoneessa jne.,mutta yhtä asiaa en ole nähnyt missään pyykkikeskustelussa.
Eri pesuohjelmille on eri täyttömäärät koneessa. Meillä esim. puuvillaohjelman täyttömäärä on täysi rumpu eli 9 kiloa, mutta hienopesun maksimitäyttö 4 kiloa, villa ja käsinpesuohjelman 2 kiloa. Ohjelmat ottaa eri määrät vettä ja niissä on myös eri rytmi pesussa, puuvillaohjelmalla reippain ja villaohjelmassa rumpu suurimman osan aikaa seisoo ja liikkuu vain silloin tällöin, ettei herkät kuidut kärsi.
Katso ohjelmien maksimitäytöt ohjekirjasta. Meillä asuva mies mättää koneen täyteen ohjelmasta riippumatta mutta en jaksa jankuttaa.
Tyynyjen ja peittojen pesua kokeilin, mutta kun ne eivät ole kovin arvokkaita olleet niin ostin uudet.
tyynyjä saatoin laikkaa yhden kerrallaan ja jotain sinne mukaan tasapainoksi. Sitten se kuivaaminen on tukahduttavaa, tyyny sisältä ei kuivanut kuin hyvin hitaasti, ei ole kuivaajaa. Päädyin uusien hankkimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Koneessa on kuin harmaata savea jos sitä nukkasihdin kautta kokeilee poistaa.
Laitan ehkä liian pajon pyykkiä koneeseen. Harmia saa froteepyyhkeistä ne keräävät vettä mahdottomasti ja sitten linkous ei toimi. Koneen laitan aina täyteen, tai lähes täyteen. 40 -60 astetta. Kaikki pestyt ovat vielä kuosissaan.
Jos sinulla on koneessa harmaata savea se on zeoliittia pesuaineesta. Pitää puhdistaa kone sitruunahapolla ja 90 asteen tyhjäpesulla. Googlaa zeoliitti.
yritän vaihtaa paksut froteiset pyyheliinat toisiin materiaaleihin. Jo kuivattamisenkin takia. Yhdellä suomalaisella firmalla on kantatut päädyt froteepyyhkeissä, eikä niitä oikein saa kuivaksi toisten pyykkien rytmissä.
- Käytät pelkkää tavallista pesuainetta, hyvin maltillisesti, vähemmän on enemmän. Kerran päällä ollut t-paita ei tarvitse super duper teollisuusmyrkkykemikaalia.
- Peset 60 asteessa, vaikka rätissä lukisi 40. Villat sun muut sitten erikseen.
- Käytät lisähuuhtelua, pelkällä vedellä.
- Ohjelman käynnistyttyä lisäät REILUSTI vettä manuaalisesti. Omassani sitä voi ruutata suoraan pesuainelokeroon.
Nykykoneet huljuttelee pyykkiä tuntikausia pikkiriikkisessä vesitilkkasessa, kun se kuulemma säästää. Jos kuitenkin haluaa hyvän pesutuloksen, niin vettä on lisättävä itse.
Vierailija kirjoitti:
Tyynyjä ja peittoja meinasin pestä, 60 asteen pesu kestää 2,5 h ja koneeseen mahtuu aika vähän kerrallaan. Niin ajattelin että voiko jotenkin päästä 40C pesulla. Voi muuten olla että viime koneen putsauksesta on jo aikaa, menee niin nopeaan😶 ap
Voi pestä. Mutta se 60 astetta on monissa tyynyissä sen takia, että pölypunkit ja bakteerit kuolee vasta siinä asteessa. On siis suositeltavaa siihen asteeseen laittaa, jos tyynyt vain sen kestää, kaikki ei kestä, tarkista pesuohje. Mutta kyllä ne puhdistuu aika hyvin jo 40 asteessakin, ja osa nykytyynyistä ja -peitoista onkin pestävä alemmissa asteissa. Pese sitten, kun kerkeät pestä ne paremmin. Itse pesen joskus yksittäisen tyynyliinan muun pyykin mukana alemmissa asteissa. Ei joku yksi tai kaksi kertaa haittaa tee, jos se lakanapyykki välillä pestään viileämmässä pesussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan ehkä liian pajon pyykkiä koneeseen. Harmia saa froteepyyhkeistä ne keräävät vettä mahdottomasti ja sitten linkous ei toimi. Koneen laitan aina täyteen, tai lähes täyteen. 40 -60 astetta. Kaikki pestyt ovat vielä kuosissaan.
Jos sinulla on koneessa harmaata savea se on zeoliittia pesuaineesta. Pitää puhdistaa kone sitruunahapolla ja 90 asteen tyhjäpesulla. Googlaa zeoliitti.
Kiitos, tuota en tullut ajatelleeksi. Meillä on kissa, mutta ei kissanhiekkaa pesukoneeseen joudu. Googlaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan: huuhteluaineena väkiviinaetikka (1-2 rkl) raikastaa pyykit.
Pesepä puuvilla neljässäkympissä ja käytä huuhtelussa etikkaa. Kun vaate kuivuu, se haisee yllätys yllätys oksennukselle. Haisee se kyllä tekokuituvaatteissakin tuolta jonkun verran, mutta eritoten puuvillassa. Sinuna minä unohtaisin koko etikan. Itse käytän pyykin kuivaamisessa rumpukuivaajaa, joten en tarvitse minkäänlaista huuhteluainetta.
Olen käyttänyt yli 25 v huuhteluaineena etikkaa kaikessa pyykissä paitsi 30 astetta hienopyykki. Ikinä ei ole haissut oksennus vaan raikkaita ovat pyykit kuivina. Minulla on kuivausrumpu, mutta ei se poista etikan tarvetta. Mikä tarve sulla on keksiä tällaisia valheita?
Vierailija kirjoitti:
Ala käyttämään zeoliititonta pesuainetta. Ei keräänny "savea".
Vierailija kirjoitti:
Tyynyjen ja peittojen pesua kokeilin, mutta kun ne eivät ole kovin arvokkaita olleet niin ostin uudet.
tyynyjä saatoin laikkaa yhden kerrallaan ja jotain sinne mukaan tasapainoksi. Sitten se kuivaaminen on tukahduttavaa, tyyny sisältä ei kuivanut kuin hyvin hitaasti, ei ole kuivaajaa. Päädyin uusien hankkimiseen.
Itsepalvelupesulassa kannattaa tyynytja peitot pestä ja kuivata. Tyynyt pitää pestä 2x vuodessa, onko sulla varaa ostaa koko ajan uusia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala käyttämään zeoliititonta pesuainetta. Ei keräänny "savea".
Ja mitkä pesuaineet ovat ilman zeoliittia? Kaikenlaista turhaa niihin pesuaineisiin nykyään laitetaan, kauhua saavat aikaan parfymoidut pulverit. Koko pakkaus antaa hajun, siis parfyymin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan: huuhteluaineena väkiviinaetikka (1-2 rkl) raikastaa pyykit.
Pesepä puuvilla neljässäkympissä ja käytä huuhtelussa etikkaa. Kun vaate kuivuu, se haisee yllätys yllätys oksennukselle. Haisee se kyllä tekokuituvaatteissakin tuolta jonkun verran, mutta eritoten puuvillassa. Sinuna minä unohtaisin koko etikan. Itse käytän pyykin kuivaamisessa rumpukuivaajaa, joten en tarvitse minkäänlaista huuhteluainetta.
Olen käyttänyt yli 25 v huuhteluaineena etikkaa kaikessa pyykissä paitsi 30 astetta hienopyykki. Ikinä ei ole haissut oksennus vaan raikkaita ovat pyykit kuivina. Minulla on kuivausrumpu, mutta ei se poista etikan tarvetta. Mikä tarve sulla on keksiä tällaisia valheita?
Olen ollut töissä tekstiilikeräyksessä. Puhdas puuvilla jatkokäyttöön jne, myyntikelpoinen myyntiin ja kaikki haiseva polttojätteeseen. Sinne meni hirvittävä määrä huuhteluaineilla sekä etikalta ja oksennukselta lemuavia tekstiilejä likaisten ohella poltettavaksi, vaikka oikein käsiteltyinä ne puhtaat olisivat olleet jopa myyntikelpoisia. Sittemmin tuli käsky myös heittää kaikki kunnossa olevakin pikamuoti roskiin, koska kukaan niitä ei kirpparilta osta kumminkaan, eli sieltäkin ne aikanaan menisivät roskiin. Ehkäpä sinulla on oma nenäsi jo niin tottunut etikan hajuun, että sinä et sitä enää erota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepalvelupesulassa kannattaa tyynytja peitot pestä ja kuivata. Tyynyt pitää pestä 2x vuodessa, onko sulla varaa ostaa koko ajan uusia?
Mulla on kaksi tyynyliinaa päällekkäin. Mutta kuinka paljon maksaa tyynyn ja peiton pesettäminen pesulassa? Itsepalvelut eivät ole hygienian takia minun juttuni.
Mä laitan nopeissa pesuissa koneen vähäksi aikaa pauselle, kun on ottanut veden.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin kerran ammoniakkia. Meni kone pilalle. :D
Mää taas laitoin klooritrifluoridia. Kone meni katon läpi naapurin pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon huuhtelu, kunnon linkous, ei todellakaan pikaohjelmia, ei konetta liian täyteen, käytä tahranpoistoainetta ja huuhteluainetta, älä anna olla korissa mytyssä kauaa vaan pese heti
Huuhteluainetta ei tarvi yhtään mihinkään. Mun pesukoneessa pikaohjelma kestää tunnin. Todella puhdasta ja raikasta pyykkiä tulee. Pesen lähes kaiken 60 asteessa. Välillä lakanat 90 asteessa.