Älä pompota autollista kaveria, kiitos.
Taas mietin mikä hitto niitä ihmisiä vaivaa joilla ei ole itellä autoa ja luulevat että autollinen kaveri varmaan mielellään kuluttaa aikaansa ja rahaa (eli bensaa) heidän kyyditsemiseen???
Toistuvasti käy näin: lupaan hakea autottoman kaverin kun ollaan menossa johonkin. Sitten kun kaikki on sovittu tulee viestiä "mun pitää käydä kaupassa samalla" ja ostetaan pari kassia ruokaa kun ite ootan autossa, tai "mun pitäis samalla käydä hakemassa pari juttua serkulta" ja oletetaan että tietysti mulle on ok tehä muutaman kilsan ylimääräinen lenkki. Tää lopulta johtaa siihen etten halua edes sopianäiden kavereiden kanssa tapaamista koska tiedän että oletus on aina että minä kuskaan.
Ja pari disclaimeria: Läheisiä kuskaan vaikka kuuhun, mutta he taas ei oleta että kuskaisin vaan aina saan "tuputtaa" kyytiä.
Olin myös itse autoton vuosikausia ja oli tosi iso kynnys pyytää kyytiä muilta kuin vanhemmilta. Bussilla kuljin oli mikä ilma vaan enkä kokenut sitä mitenkään haasteellisena joten tuo ehkä vielä enemmän aiheuttaa ärsytystä. Sekä aina jos oli tilanne jossa joku kuskasi jostain syystä minua ei olis käynyt pienessä mielessä pyytää tekemään ylimääräisiä lenkkejä että saan omia asioita hoitaa (jälleen vanhemmat poislukien, mutta ei asuta samassa kaupungissa joten harvoin oli kyytiä mahdollista edes pyytää).
Että jos teillä on elämässänne kaveri joka teitä usein kyyditsee, niin näyttäkää jotenkin arvostus siitä, tarjotkaa vaikka kahvit joskus tai jotain.
Kommentit (37)
Etkö voi sanoa että ei käy, ei sulla ole aikaa.
Mä olen ollut aulis kyyditsijä, tykkään ajella.
Kerran vedin rajan, kun tuttu perhe, joka oli tottunut siihen, että lähden aina mielelläni, pyysi, että veisin joulupäivän aamuna juna-asemalle.
Sekunnin olin jo suostumassa, mutta sitten ajattelin, että on kyllä hiton väärin omaa perhettä kohtaan, etten edes jouluna voi olla näitä passaamatta. Oman porukan kanssa tilataan taksi etukäteen, kun pitää ehtiä johonkin asemalle. Ajattelin raa'asti, että keksikööt muun tavan matkaan pääsyyn sillä kertaa.
(Mulle tuo olisi ollut 13 kilsan keikka aamulla klo 6. Eivätkä he näistä ikinä maksaneet, mutta ystävien kesken ei tarvi rahasta puhua.)
Vain varvipalkalla kuskaan ja vain pyytäjä on minulle mieleinen.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan kyytilokit lähettävät omat yövieraat sunnuntai aamuna ovikelloa rimputtamaan, kun auto on jäänyt baarin pihaan ja on kauhea kiire.
Onneksi nykyään on fiksut naapurit ja rapun ovi lukossa.
Tämä on varmaan jo lokkeilun huippu...
Mä en edes muista millon olen lokittanut joltain kyytiä ja silloinkin lyön yleensä parikymppiä käteen, vaikka olisi pikkujutusta kyse, kun ei käy mun pirtaan ajatuttaa huvikseen ketään.
Miten mnetellään kun autoilija itse tarjoaa apuaan eikä suostu ottamaan korvausta?
Vierailija kirjoitti:
Miten mnetellään kun autoilija itse tarjoaa apuaan eikä suostu ottamaan korvausta?
Sä voit jättää rahan vaikka siihen hanskalokeroon
Pahimmat kyytilokit perustelee pummaamistaan ympäristösyillä. Ei voi hankkia ajokorttia eikä autoa, koska ympäristö.
Reteesti sanovat, että aina voi ottaa taksin, omaa autoa ei tarvita. Mutta koskaan eikä ikinä eivät sitä taksia ota ( koska se on niin kallista ).
Sitten kuitenkin ovat aina ruinaamassa ja vaatimassa kyytiä ja ylimääräisten kilometrien ajoa heidän vuokseen.
Paras oli yksi lokki, joka aina pummasi kyytiä ja aina kyydissä istuessaan haukkui kuskia saastuttamisesta.Siihen oli omat sukulaisensakin kyllästyneet perusteellisesti. Lopettivat lokin kuskaamisen ja neuvoivat menemään polkupyörällä.. No lokkihan oli saanut kauhean itkupotkuraivarin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko jotenkin vajaa?
Vierailija kirjoitti:
Milloin ihmisistä on tullut noin itsekkäitä ettei voi kaveria auttaa? Voi olla, että tulet joskus itsekkin apua tarvitsemaan.
Yksittäinen olisi OK varmasti jokaiselle mutta kun se avun tarve on aina ja iankaikkisesti yksi suuntaista. Nämä kyytiä vailla olevat eivät koskaan tule sinua auttamaan missään.
Eivätkä he ei edes tajua tai halua tajuta olevansa jatkuvasti pummimassa koska sehän menee siinä samalla kätevästi
Sanot että "pitäis ottaa sulta nyt vähän bensarahaa" niin loppuu kyllä kyydintarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Laske yhteen hänen puolestasi ajamat kilometrit ja ajankäyttö sekä bensakulut. Ostat sitten laskelmasi euromäärän mukaan jouluherkkukorin. Tai vaikka kesäherkkukorin.
Bensakulun korvaaminen ei mielestäni ole se juttu, vaan se että mun pitää mennä kyyditettävän aikataulujen mukaan, pahimmassa tapauksessa aikataulu venyy, muuttuu, myöhästyn itse omista menoista. Otetaan mukaan kysymättä joku haiseva koira tai kuravaatteissa oleva lapsi, jne
Mä en koskaan pyydä pummikyytejä.
Tässä olen tarkka. Jopa omalle
serkulle bensoja tarjoan Kuopion keikalle.
Näin jo parikymppisestä. >> Integrity,
appreciation, gratitude.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko jotenkin vajaa?
Tietysti. En kai muuten täällä kirjoittelisi. Entä sinä?
Jännä k#sipäisyyden henki
täällä. Oon havainnut, että
joku häirikkö tulee lähes
joka ikinen kerta mun perääni
kiusaamaan varta vasten: häijyllä,
ivaavalla piikkikommentilla.
Milloin 'menopaussirouvaa',
milloin ikääni manipuloitu
ylös.. tai olen ylipainoinen,
käytän alkoholia.. etc.
Näitä on ollut niin lukemattomia,
ettei voi olla sattumaa. Todella
ikävää ihmisyyden toteuttamista.
Hyvää viikonloppua joka tapauksessa.
Jotkut on itsekeskeisiä ja noloja lokkeja, tuollaisille pitää vttuilla päin naamaa eikä toimia taksina. Hyvät naurut saa nyrpeästä ilmeestä kun ei olekaan pompoteltavissa :D