"Ihmisten pitäisi kuluttaa enemmän"
Tämä ei aukea minulle. Tätä on sanottu jo vuosia ellei vuosikymmeniä. Kansaan viesti uppoaa tietty, koska kukapa nyt ei haluaisi ostaa enemmän kaikkea kivaa.
Mutta millä rahoilla tämä tapahtuisi?
Suomalaisilla on vähän säästöjä verrattuna naapurimaihin. Säästämisaste on olematon. Maa elää yhä velaksi.
Velaksi kuluttamista kokeiltiin jo. Se ei toiminut. Iso osa rahasta valui kiinalaisille ja kreikkalaisille. Suomessa palkattiin sote-suunnittelijoita ja visiointikoordinaattoreita. Mitään pysyvää, kuten kasvuyhtiöitä tai sijoitusvarallisuutta, ei jäänyt. Se mikä ei kasvanut, oli tuottavuus. Se määrittää paljonko lopulta voidaan kuluttaa, joko sitä mitä itse tuotamme, tai sitä mitä saamme vaihdossa siitä mitä itse tuotamme.
Suomalaiset ovat ja pysyvät köyhinä, koska heti kun luottokorttilasku on nollattu, pitäisi shoppailla uutta telkkaria ja lomareissua. Meidän pitäisi päin vastoin tuottaa enemmän, säästää ja sijoittaa. Kun se on tehty, sitten voidaan shoppailla osinkotuloilla.
Kommentit (6)
2000-3000€ kuukaudessa menee pakkaselle niin ei siinä pahemmin kuluteta. Ja ihan perus elämiseen menee rahat .
Purra on paasannut nyt kuinka monta vuotta kuinka suomalaiset ovat ylläpitäneet liian hyvää elintasoa niin mitä ihmettä meidän vielä halutaan tekevän???
Työt siirretään roboteille ja tekoälylle, niin ei huvita kuluttaa. Säästän pahan päivän varalle, joka voi olla pian.
Niin, 80 pitäisi alkaa elää, jos sinne asti siis elää.
totuus on, että suurimmalla osalla ei ole millä shoppailla. Kun katsoo tulonjakautumistilastoja, niin tajuaa miten persaukisia me kaikki olemme vauvasta ja vaariin. Iso osa suomalaisista elää kädestä suuhun.
Ei tuo totuus kiroamalla kummene.