Siirrättekö pankkitilin rahoja turvaan huijareilta, ja jos niin minne?
Luottamus verkkopankin turvallisuuteen alkaa pahasti horjua, kun huijaukset näyttävät kasvaneen räjähdysmäisesti.
Jatkuvasti saa lukea juttuja ikäihmisistä, jotka ovat menettäneet eläkerahansa. Keinoja on moninaisia: linkit aidon näköisille valesivuille, haittaohjelmat, sijoitushuijaukset ja mitä vielä. Jopa Suomen Pankin ex-pääjohtaja menetti 40 000 euroa, kun huijarit pyysivät siirtämään rahat turvatilille. Äskettäin tuli ilmi tapaus, jossa Android-puhelimen joku automaattiasetus oli avannut väylän huijareille.
Pankkitilillä ei oikein uskaltaisi enää pitää rahaa eikä jaella luottokortin tunnuslukuja verkossa. Mutta mihin sitä siirtäisi rahojaan turvaan? Itse olen siirtänyt jonkun verran Nordnettiin, mutta lieneekö tuokaan kovin turvallinen. Luulisin, että pankin rahastoihinkin pääsee verkkopankissa käsiksi. Miten olisi kryptot tai talletus patjan alle?
Kommentit (95)
minä olen siirtänyt rahani vihervassareiden keksimiin veroihin.
ei ole enää tilillä yhtään rahaa, jonka huijarit voisivat viedä.
Vierailija kirjoitti:
Säilytän rahojani ns. vankilalompakossa, sieltä ei huijarit osaa etsiä.
Naapurin Reiskalla on kaira, jolla poraa sun lompakon käyttökelvottomaksi.
Pankkitilillä ei oikein uskaltaisi enää pitää rahaa eikä jaella luottokortin tunnuslukuja verkossa.
Eli et enää uskalla jaella tunnuksia verkossa? Miksi aiemmin olet tehnyt niin?!
No se on joillekin liian vaikeaa tajuta ettei pankki eikä poliisi ikinä kysele pankkitunnuksia eikä kortin koodeja, jos tajuaa niin ei tarvitse miettiä missä rahat säilyy.
Voin perustaa sinua varten turvatilin. Soitan sinulle kohta ja neuvon sinua miten rahat saa sinne turvaan.
Terveisin Sinun Anaraj Bikuimi
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä tarvitse kuin vain avata johonkin toiseen pankkiin tili jonka tunnuksia ei koskaan käytä mihinkään tunnistautumiseen tai vastaavaan. Eli niillä tunnuksilla vain itse sinne sisään. Käyttötilillä vain sitten sen verran rahaa kuin mitä arjessa tarvitsee ja muut siirtää tälle toiselle tilille. Tämä jo torppaa 95% kaikista huijauksista koska ne perustuvat siihen että ihminen itse antaa ne tunnukset jonnekin.
Saa niitä tilejä lisää myös samasta pankista.
Vierailija kirjoitti:
Voisi avata toiseen pankkiin tilin, jossa säilyttää rahoja eikä ota siihen verkkopankkia ollenkaan. En tosin tiedä, onko se edes mahdollista.
Äitini on elänyt yli 80 vuotta ilman verkkopankkia, tilit on kahdessa pankissa.
Hyvin moneen paikkaan minne ennen kirjauduin pankkitunnuksilla, teen sen nyt mobiilivarmenteella. Suosittelen.
Helppo. Jos sinulla on käyttötili niin ota toinen tai kolmaskin joka ei ole tavallinen tili. Sinne pääset käsiksi vain menemällä paikan päälle tai tekemällä ehdot niin että tilinsiirto on mahdollista vain käyttötilillesi tms. Kortin suojaat laittamalla käyttörajat itse esim 300e/pv ja visatili vaikka nollille kun et sitä tarvitse. Keinoja löytyy.
Esimerkiksi arvopaperisäilyttäjä Nordnetissä voi avata myös tavallisia tilejä. Itselläni on muutamakin tili siellä, missä pidä lähinnä erikseen allokoituja säästöjä.
Näihin tileihin ei edes saa mitään pankkikorttia ja siirto niiltä takaisin pankkiin kestää n. vuorokauden. Lisäksi vastatilit pitää olla määriteltynä siellä etukäteen eikä sieltä lennosta voi siirrellä rahaa "nigeriaan".
Toisaalta, ihmiset jotka menevät näihin huijauksiin, ovat huijattavissa sitten vaikka ja mihin. Ehkä se tosin soittaa kelloja vähän hitaammallakin, jos sama soittaja yrittää ensin koijata rahaa pankista ja sen jälkeen hyppääkin edustamaan sijoituspalveluyhtiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi avata toiseen pankkiin tilin, jossa säilyttää rahoja eikä ota siihen verkkopankkia ollenkaan. En tosin tiedä, onko se edes mahdollista.
Äitini on elänyt yli 80 vuotta ilman verkkopankkia, tilit on kahdessa pankissa.
Anna kun arvaan, että käy sitten sieltä aina kuun tiettyinä päivinä nostamassa kasan käteistä.
Ollen samalla äärimmäisen helppo uhri nuorelle juipille, joka nappaa veskan ja tuuppaa mummon kumoon mennessään.
Näin meni omalla tädillä lonkka ja sitä myöten loppuelämä sairaalasängyssä - mikä jäi tosin lyhyeksi sairaalabakteerin ansiosta. Tavallaan voisi sanoa, että ko. laukun nappaaja tappoi tädin siinä ohessa.
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista, sanot vain et tili mutta ei nettikäyttöä. Voit nähdä sen netissä mutta et voi käyttää kuin tiskillä. Jokaisella ns vanhuksella tulisi vantaosa rahoja näin. Tosin jos sähköt menee niin silloin etpä saa edes tiskiltä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin moneen paikkaan minne ennen kirjauduin pankkitunnuksilla, teen sen nyt mobiilivarmenteella. Suosittelen.
Tämä! Omaveroon, kantaan, suomi.fi, omaelisaan, kaikkiin mobillivarmenteella. On paljon helpompikin käyttää.
Odotan sitä päivää kun huijari pääsee pankkitililleni ja huomaa että siellä on 38 senttiä. Jospa hän sitten vaikka lahjoittaa muutaman euron kun säälien katsoo saldoa.
Miksei soiton saava kysy miksi pitäisi siirtää turvatilille koska jos soittavat pankista voisivat estää rahojen siirron jos kerran huomaavat huijauksen ?
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä tarvitse kuin vain avata johonkin toiseen pankkiin tili jonka tunnuksia ei koskaan käytä mihinkään tunnistautumiseen tai vastaavaan. Eli niillä tunnuksilla vain itse sinne sisään. Käyttötilillä vain sitten sen verran rahaa kuin mitä arjessa tarvitsee ja muut siirtää tälle toiselle tilille. Tämä jo torppaa 95% kaikista huijauksista koska ne perustuvat siihen että ihminen itse antaa ne tunnukset jonnekin.
Muutama vuosi sitten oli eri, mutta nykyään näille "sivutileille" Ruotsi/Norja mennään samoilla pankkitunnuksilla, kuin tuonne varsinaiselle verkkopankkitilille mistä laskut maksetaan ja joka jokapäiväisessä käytössä. En omaa modiilitunnuksia että hoituuko nämä "sivutilit" myös ihan vaan mobiilitunnuksillakin.
Pitäisi olla 2 käyttötiliä ja niihin verkkopankkitunnukset jonka kautta hallitsi näitä sivutilejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa niitä tilejä lisää myös samasta pankista.
Mitä se hyödyttää, jos kaikkia hoidetaan samoilla verkkopankkitunnuksilla, jotka oletuksen mukaan on päätyneet rikolliselle?
Onkohan meillä sama pankki,pitävät huolta myös minun rahoistani samanlaisella turvatilillä.