Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siirrättekö pankkitilin rahoja turvaan huijareilta, ja jos niin minne?

Vierailija
11.12.2025 |

Luottamus verkkopankin turvallisuuteen alkaa pahasti horjua, kun huijaukset näyttävät kasvaneen räjähdysmäisesti.

Jatkuvasti saa lukea juttuja ikäihmisistä, jotka ovat menettäneet eläkerahansa. Keinoja on moninaisia: linkit aidon näköisille valesivuille, haittaohjelmat, sijoitushuijaukset ja mitä vielä. Jopa Suomen Pankin ex-pääjohtaja menetti 40 000 euroa, kun huijarit pyysivät siirtämään rahat turvatilille. Äskettäin tuli ilmi tapaus, jossa Android-puhelimen joku automaattiasetus oli avannut väylän huijareille. 

Pankkitilillä ei oikein uskaltaisi enää pitää rahaa eikä jaella luottokortin tunnuslukuja verkossa. Mutta mihin sitä siirtäisi rahojaan turvaan? Itse olen siirtänyt jonkun verran Nordnettiin, mutta lieneekö tuokaan kovin turvallinen. Luulisin, että pankin rahastoihinkin pääsee verkkopankissa käsiksi. Miten olisi kryptot tai talletus patjan alle?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilottanut kotiin.

Vierailija
2/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelen patjan sisään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalta siirrän turvaan käteiseksi, mutta samallahan ne ovat turvassa huijareiltakin.

Vierailija
4/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi avata toiseen pankkiin tilin, jossa säilyttää rahoja eikä ota siihen verkkopankkia ollenkaan. En tosin tiedä, onko se edes mahdollista. 

Vierailija
5/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä tarvitse kuin vain avata johonkin toiseen pankkiin tili jonka tunnuksia ei koskaan käytä mihinkään tunnistautumiseen tai vastaavaan. Eli niillä tunnuksilla vain itse sinne sisään. Käyttötilillä vain sitten sen verran rahaa kuin mitä arjessa tarvitsee ja muut siirtää tälle toiselle tilille. Tämä jo torppaa 95% kaikista huijauksista koska ne perustuvat siihen että ihminen itse antaa ne tunnukset jonnekin.

Vierailija
6/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi avata toiseen pankkiin tilin, jossa säilyttää rahoja eikä ota siihen verkkopankkia ollenkaan. En tosin tiedä, onko se edes mahdollista. 

Riittää kun sen toisen tilin tunnuksia ei koskaan käytä mihinkään tunnistautumiseen eikä anna mihinkään muuallekaan. Niillä menee vain ja ainoastaan itse sinne sisään kun itse aikoo siellä jotain asioita hoitaa.

Vierailija
7/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tilillä max tonni rahaa. Muut laitan asunnonlyhennykseen.

Ei oo huijareitakaan näkynyt

Vierailija
8/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yksi säästötili, jolta voi nostaa rahaa vain konttorissa. Tämä on hätärahasto, josta ei ole tarkoituskaan juuri nyt nostaa rahaa.

Vierailija
9/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaiseen säästötiliin eivät varmaan huijarit pääse käsiksi, vaikka se näkyisi verkkopankissa. Korot eivät kyllä ole kovin häävejä, vaikka parempia kuin käyttötilillä. 

Vierailija
10/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ën anna pankkitunnuksia muille enkä siirtele nettituttaville kymmeniätuhansia euroja. Helppoa.

Vierailija
11/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin tietoturvasta soittivat ja kehottivat siirtämään rahat turvatilille. Annoin tunnukset ja ystävällinen pankkihenkilö lupasi pitää huolta rahoistani. Olen niin huojentunut kun ei tarvitse enää pelätä huijareita.

Vierailija
12/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytän rahojani ns. vankilalompakossa, sieltä ei huijarit osaa etsiä.

Vierailija
13/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ns yhteinen käyttö-ja menotili miehen kanssa johon tulee kummankin palkka. Ja sitten on myös "sivutili" johon menee säästöön mm asuntolainan osuuteni, asuntolaina siis loppui alkuvuodesta, sinne menee muukin "extra".  Miehellä samanmoinen. Erikseen sitten vielä osakesalkku ja s-bonustili jossa tällä hetkellä n.6000€.

Ja itse asiassa meidän kummallakin 2kymppisellä lapsellamme on samanlainen sivutilisysteemi jota ei käytetä mihinkään vaan sinne mennyt/menee synttärirahat, joululahjarahat jne. Käyttötili erikseen.

Vierailija
14/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaiseen säästötiliin eivät varmaan huijarit pääse käsiksi, vaikka se näkyisi verkkopankissa. Korot eivät kyllä ole kovin häävejä, vaikka parempia kuin käyttötilillä. 

Uskon ettei noin vain klikkailla rahoja noista pois vaan pankki vaatii txt vahvistuksen jne. Siinä vaiheessa pitäisi kyllä itse kunkin herätä. Itsellä just rahat määräaikaistalletuksissa ja luotan siihen ettei ne ole helppo purkaa.

Vierailija
15/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa pankissa tili joiden tunnuksia käytän jos on aivan pakko tunnistautua . Muuten pärjää hyvin kun ei ole antanut luottokortin tai pankkikortin numeroita mihinkään enkä tunnuksia antaisi missään nimessä puhelimitse tai muuutenkaan kenellekään kyselijälle enkä mene linkkien kautta mihinkään enkä mene muutenkaan mihinkään vähänkään vieraille sivuille . Verkkokauppoja en enää käytä .

Vierailija
16/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahoja on tilillä useampi tonni, niin ihan tyhmäähän se on muutenkin. Jollai muuta keksi, niin laittaa edes jonnekin määräaikaiseen korosijoitukseen. Sieltä ei myöskään huijarit rahoja saa.

Parempi olisi toki joku indeksirahasto.

Vierailija
17/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteisenä rahasäiliössä.

Vierailija
18/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa tuntemattomiin numeroihin. Senkun soittelevat.

Vierailija
19/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen turvasäilö. Patjan sisään ja haulikko sängyn alle.

Vierailija
20/43 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvatilille laitoin, helposti kävi kun pankista soittivat.  En ole edes katsonut tiliotetta kun ovat tallessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi