Agape
Olen ohittanut lisääntymisiän samoin kuin kaikki seksuaaliset tarpeet. En myöskään tunne tarvetta eros-rakkauteen muita ihmisiä kohtaan. Hengellisellä polullani haaveilen agape-rakkaudesta. Tuntuu vaikealta. Käytännössä ihmisenä tunnistan vain eroksen ja ns äidinrakkauden, mutta kumpaakaan näistä rakkauden muodoista on vaikea sovittaa tai kohdistaa jumalaan - joka on henki. Miten sinä tunnet agapen?
Kommentit (7)
Minulla on tämän kanssa ollut myös ongelmaa. Jumalaa tulisi rakastaa *yli kaiken*, mutta ihmismieli omaa tuntemuksen tosiaan vain parista rakkauden lajista. Agape on vaikea käsittää, vielä vaikeampaa sisäistää ja toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tämän kanssa ollut myös ongelmaa. Jumalaa tulisi rakastaa *yli kaiken*, mutta ihmismieli omaa tuntemuksen tosiaan vain parista rakkauden lajista. Agape on vaikea käsittää, vielä vaikeampaa sisäistää ja toteuttaa.
Tämä! Agapen ei kuitenkaan tulisi olla suoritus tai päätös olla pyyteetön - tuohan olisi silkkaa tekopyhyyttä ja teeskentelyä. Kuinka saavuttaa ns agape-tason rakkaus?
Omalla kohdalla agape edellyttää pitkää ihmissuhdetta ja kumppanuutta. Kun tapasin vaimoni, eros ja amor olivat tietenkin ne vaikuttavimmat rakastamisen muodot.
15 avioliittovuoden ja lapsien jälkeen erosin ja amorin rooli on pienentynyt, muttei kadonnut kokonaan. Tuntuvat pulpahtelevan pintaan yllättävissäkin tilanteissa.
Agape on lujittunut ja vankistunut, syvä kiintymys sekä periaatteisiin ja arvoihin perustuva rakkaus muodostavat sen kallion mihin perheemme hyvinvointi perustuu. Päätös rakastaa ja välittää.
M44
*Raamatussa korostuu, ettei ihminen luonnostaan kykene täydelliseen agape-rakkauteen. Siksi sanotaan, että Jumala itse vuodattaa rakkautensa ihmisen sydämeen (esim. Room. 5:5). Toisin sanoen: Jumalan rakastaminen ei ole suoritus, vaan jotain joka myös annetaan. Monet kristityt kuvaavatkin, että Jumalaa rakastaminen ei alkanut omasta voimasta, vaan pieninä avautumisen hetkinä, joissa Jumalan rakkaus tuli ensin.*
Työkaverin kissan nimi on Agape äännetään Agaappi