Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä vaiheessa joulun järkkäilyvastuu siirtyy sukupolvelta toiselle?

Vierailija
11.12.2025 |

Ollaan melkein nelikymppisiä ja meillä on lapsia. Ollaan lasten syntymän jälkeen kutsuttu vanhempamme ym. meille viettämään joulua. Ollaan kuitenkin poikkeus. Tuntuu, että valtaosalla menee vielä nelikymppisenäkin niin, että mennään vanhemmille valmiiseen tai lähes valmiiseen pöytään. Tämä tuntuu oudolta, kun vanhemmat alkavat olla tuossa vaiheessa jo aika ikääntyneitä ja nämä lapset tosiaan keski-iässä. Missä vaiheessa teillä on emännöinti-/isännöintivastuu siirtynyt?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun perheessä sovitaan niin.

Vierailija
2/10 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun muori kuolee tai ei kykene. Moni 80v vielä innoissaan laittaa sukujoulua ja se on vuoden kohokohta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siirtynyt pikku hiljaa, kun kukin keksii mitä voisi tuoda tänä vuonna. Anoppi on 75 ja erittäin hyvässä kunnossa ja luulen, että ihan oikeasti haluaa tehdä paljon. Nyt tekee mm. laatikot. Minä yritän elämäni ekaa kertaa paistaa kinkkua. Yleensä on tehty niin, että anoppi ja appi tulee meille uutena vuotena valmiiseen pöytään, mutta anoppi yleensä tuo sinnekin jotain.

Vierailija
4/10 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyysikymppinen työkaverini ei ole vielä ottanut vastuuta yhdeksänkymppisiltä vanhemmiltaan, on niin kiva mennä valmiille perhekuntineen.  Eli riippuu uuden sukupolven älynlahjoista.

Vierailija
5/10 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisillä on vapaa-aikaakin jo ihan eri tavalla, selittyy paljon silläkin.

Vierailija
6/10 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä odotellessa....45v järjestänyt joulun muille.

Lapsenlapsi 8v juuri aamulla mietti että heillä voisi pitää jouluaaton jos ei olisi niin pieni asunto. Siitähän se on kiinni kun meitä on 12 henkeä

Vierailija
7/10 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vuorotellaan, tänä vuonna joulu vietetään minun luonani, joten vastuu on minulla. Jälkikasvu toki tekee myös jotain ja tuovat mukanaan, jottei minun tarvitse tehdä kaikkea. Viime vuona oltiin tyttäreni luona, ja vastuu oli heillä.

Vierailija
8/10 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisillä on vapaa-aikaakin jo ihan eri tavalla, selittyy paljon silläkin.

No eläkeläinen olen ollut vasta 2v, sitä ennen ison perheen äiti, työssäkäyvä ja kiireinen. Silti jouluvastuu aina meillä 45v

Vierailija
9/10 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mun äiti ehdotti, kun meidän esikoinen syntyi, että siirretään joulun vietto meille. Helpompaa järjstellä pienen lapsen kanssa se ilta kun on omassa kodissaan. Ilmoittautui toki mukaan järjestelyihin, muta hän oli vielä silloin työelämässä ja minä vauvan kanssa kotona, niin minusta oli ihan kivakin se joulu läheisille järjestää. Paikalla oli sit mun vanhemmat ja äidinäiti. Anoppi oli uolloin jo kuollut ja appi juhli joulua miehen veljen perheen kanssa sen joulun. Siitä eteenpäin joulu on ollut meillä vaihtelevalla kokoonpanolla. Tämä vuonna tulee omat täysi-ikäiset lapset ja mahdollisesti miehen veli lapsensa kanssa.

Vierailija
10/10 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mummo kupsahtaa puurokattilan ääreen.