Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsen hammaslääkäriin?

Vierailija
11.12.2025 |

Asun isossa kaupungissa. Yritin varata itselleni aikaa hammaslääkäriin. Varmaan tarkastus olisi paikallaan, edellisestä on kulunut yli kaksi vuotta. Tosin olen aika varma, että alahampaassa on reikä. Ikenetkin vuotavat välillä verta, kun välejä putsaa eli ientulehdusta. 

Tällaisia aikoja ei kuitenkaan ollut tarjolla kotikaupungissani. 

Sairaalassa päivystää jokin akuuttipaikka, mutta olen ymmärtänyt, että sinne pääsee varaamaan ajan vain, jos hammassärky on aivan helvetillistä tai on ollut jossakin onnettomuudessa ja hampaat esim. katkenneet pyörällä kaatuessa tms. 

Miten tällaisessa tilanteessa pitää toimia?

Tiedän, yksityinen, mutta se on aivan järkyttävän kallista, enkä haluaisi laittaa säästöjäni siihen.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kk jono Oulussa, just viimeviikolla "varasin" ajan tarkistukseen. 

Ootellaan viestiä siis kesällä.

Yleensä on kyllä päässy nopeemmin aina .(julkinen puoli siis)

Vierailija
42/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ientulehduksen voit hoitaa itse pois päivittäisellä hammasvälien puhdistuksella, siitä huolimatta, että ne alkuun ehkä vuotaa. Siihen lisäksi harjaus aamuin illoin vaikkapa Parodontax tahnalla. Ei se hammaslääkäri sun ientulehdusta pois saa, jos et itse osallistu/hoida.

Saa . Erikoishammaslääkäri yksityisellä a' 350e puhdisti = kaivoi kaksin käsin ientaskut 3x puolen vuoden välein plus antibioottikuuri. Lopputulema pahimmat taskut paranivat 10mm -> 4 mm mikä on vielä suht' rajoissa paradontiitissä.

Tämän jälkeen ja siinä välissä omahoito, joka jo aiemminkin on ollut putdaus 2x vuosi mutta ilmsn ientaskujen mittausta, valitettavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kävin kyselemässä omalla pahoinvointialueella toimistosta aikaa hammastarkastukseen.olisiko ensiviikolla miten aikoja.

katsoivat toimistossa hölmistyneenä hetken ja nauroivat räkänaurut päälle.

seuraava aika on 8 kk päästä että laitetaanko.no ei laiteta.menin yksityiselle 3 päivän päästä.

Hoitotakuu on 6 kk ja olisi kyllä pitänyt tarjota sitä palveluseteliä jos jono on noin pitkä. Meillä sitä tarjotaan heti vaikka julkiselle puolelle pääsee kolmessa kuukaudessa. Ymmärrän kyllä että hoitajat nauroivat jos odotit aikaa seuraavalle viikolle. Mutta tästä pidennetystä hoitotakuusta sekä hammas- että terveydenhoidon puolelle saa kiittää taas nykyistä hallitusta.

Vierailija
44/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soittelin syyskuussa aikaa tarkastukseen, ei vaivoja. Tarjosivat aikaa tammikuulle mutta olen ulkomailla. Seuraava aika oli maaliskuulle, sen otin. Ihan ok.

Huomatkaa, että voitte varata ajan mihin tahansa hyvinvointialueelle, esim. naapurikuntaan tai johonkin muulle paikkakunnalle missä käytte muutenkin esim töissä tai kylässä silloin tällöin.

Itse asun muualla mutta olen käynyt silmälääkärissä Tampereella koska uskon, että Taysissa on parempi osaaminen kuin täällä omalla paikkakunnalla silmäpolilla. Saa valita mihin menee, kyselkää muualta.

Vierailija
45/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ientulehduksen voit hoitaa itse pois päivittäisellä hammasvälien puhdistuksella, siitä huolimatta, että ne alkuun ehkä vuotaa. Siihen lisäksi harjaus aamuin illoin vaikkapa Parodontax tahnalla. Ei se hammaslääkäri sun ientulehdusta pois saa, jos et itse osallistu/hoida.

Saa . Erikoishammaslääkäri yksityisellä a' 350e puhdisti = kaivoi kaksin käsin ientaskut 3x puolen vuoden välein plus antibioottikuuri. Lopputulema pahimmat taskut paranivat 10mm -> 4 mm mikä on vielä suht' rajoissa paradontiitissä.

Tämän jälkeen ja siinä välissä omahoito, joka jo aiemminkin on ollut putdaus 2x vuosi mutta ilmsn ientaskujen mittausta, valitettavasti.

Huono oma hammashoito tuon aiheuttaa. Vinkit jo tuli miten pysyy poissa. Kunnon hammasharjaan ja tahnaan kannattaa panostaa. Hammastahnoissa kun on eroja ja itse ostan tahnani apteekista. Eipä ole sen jälkeen ikenet vuotaneet eikä hammaskiveä kerry.

Vierailija
46/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kävin kyselemässä omalla pahoinvointialueella toimistosta aikaa hammastarkastukseen.olisiko ensiviikolla miten aikoja.

seuraava aika on 8 kk päästä että laitetaanko.no ei laiteta.menin yksityiselle 3 päivän päästä.

Varmasti siellä on peruutusaikoja, mutta en tiedä, kenelle ne menevät. 

Vierailija
47/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huva hoito, heti saada

-Muha-Matti

Vierailija
48/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti siellä on peruutusaikoja, mutta en tiedä, kenelle ne menevät. 

Mina saa etuiliaika

-Muha-Matti

Vierailija
49/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä soittelin syyskuussa aikaa tarkastukseen, ei vaivoja. Tarjosivat aikaa tammikuulle mutta olen ulkomailla. Seuraava aika oli maaliskuulle, sen otin. Ihan ok.

Huomatkaa, että voitte varata ajan mihin tahansa hyvinvointialueelle, esim. naapurikuntaan tai johonkin muulle paikkakunnalle missä käytte muutenkin esim töissä tai kylässä silloin tällöin.

Itse asun muualla mutta olen käynyt silmälääkärissä Tampereella koska uskon, että Taysissa on parempi osaaminen kuin täällä omalla paikkakunnalla silmäpolilla. Saa valita mihin menee, kyselkää muualta.

Ei sitä voi tuosta vain, lonkalta mennä mihin vain. Terveyskeskuksen valinnan voi tehdä, myös eri hyvinvointialueelle. Mutta siinä menee muutama viikko ennen kuin tieto on rekisteröity. Ihme kyllä, näinäkin aikoina, kun kaikki tapahtuu digitaalisesti (tai sitten ei...).

Et myöskään voi vaihtaa valitsemaasi hoitopaikkaa kuin vasta vuoden kuluttua.

Vierailija
50/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä on vaikeaa.

Vierailija
51/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene yksityiselle. Sinulla on oikeus julkiseen vaikka jonot ovatkin pitkät. En ole itsekään päässyt hoitoon kotikaupungissa 6 vuoden asumisen jälkeen ja siksi käynyt yksityisellä joskus ennen. En luota enää yksityisiin. Niillä on sama ongelma kuin eläinlääkäreillä, laskutus on kaiken edellä ja keksitään lisää laskutettavaa vaikka väkisin.  Aikoja varataan käynnin jälkeen vuoden päähän kertomatta tästä minulle. Olen joutunut sitten netissä perumaan niitä aikoja.

Aion soitella julkiseen silloin tällöin kunnes pääsen tarkistukseen. Jossain vaiheessa voi tehdä kantelun oikeusasiamiehelle, että kotikuntani ei vaan toimi. Jonoja ei edes ole tai jonoon ei pääse kuin suhteilla. Vaikka jonotuksella on olemassa lakisääteinen aika. SItä ne puhelinpalvelussa eivät edes tiedä.

Vierailija
52/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhalla ei pääse minkäänlaiseen hammashotoon ilman rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän