Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kysymyksiä vauvan 6kk ruuista

21.04.2007 |

mua mietityttää noi vauvan ruuat, eli mitä voi syöttää ja mitä ei. osaisiko joku viisaampi vastata

1. nyt olen syöttänyt kyllästymiseen asti perusvihanneksi eli bataattia, perunaa, porkkanaa yms. mietin, että miten tuota kasvisvalikoimaa voisi laajentaa. voiko vauvalle syöttää esim. munakoisoa tai avokadoa? kurpitsaa? mitä muita kasvisvinkkejä on?

2. syötättekö tavallista kaurapuuroa (tai muuta puuroa) vai vauvoille tarkoitettuja valmispuuroa? olen tavannut kaupan puurojauhepakkauksista (olisiko muksu yms.), että niihin on ainakin lisätty paljon lisäravinteita, eli onko se syy antaa vauvapuuroa ihan tavallisen elovenan sijasta? ovat nimittäin aika kalliita.

3. kuinka paljon vauvan pitäisi juoda maitoa, tai ylipäätään saada nestettä, jos mennään korvikkeella? neuvolasta en saanut juurikaan ohjeita.

kiitos jos jaksatte vastata

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mulla vastaavan ikäinen lapsi joka on maistellut kiinteitä

jo reilun kuukauden ajan.

1. Olette jo varmaan kokeilleet seuraavia: kesäkurpitsa, parsakaali,

kukkakaali, maissi? Näiden sekoituksista porkkanan ja perunan kanssahan tulee jo aika paljon erilaisia yhdistelmiä.

Vähitellen varmaan ohjelmaan voi ottaa myös sipulia ja tomaattia,

varovasti kylläkin, koska nehän ovat melko pahoja allergeeneja.

Nauris ja lanttuhan ovat kanssa olemassa, en ole kyllä itse vielä

kokeillut vauvalle., ehkä vähän vahvoja. Palsternakka on jossain ohjeissa mainittu.

Munakoisosta ja avokadosta en osaa kyllä sanoa, tuntuisivat ehkä

vähän tuhdeilta vauvalle kun aikuinenkin saa ainakin munakoisosta

helposti vatsavaivoja. Eli itse en kyllä vielä tarjoaisi.

Sitten kun alatte ottaa viljoja ohjelmaan niin niitähän voi myös yhdistellä kasvissoseisiin. Ja niitä me olemme aloittaneet riisistä (vauvan riisipuuro jauhe) ja kaurasta, mutta voisi kokeilla myös hirssiä, tattaria, spelttiä, ruista.

Joskushan voisi varmaan sekoittaa kasvista ja hedelmääkin

vaihteen vuoksi, esim. porkkanaa ja omenaa.

2. Ostin HIPP:in vauvojen luomukaurapuurojauhetta, maksoi

kyllä aika paljon mutta on tosi hyvänmakuista ja on kelvanut

vauvalle hyvin. En ole muutenkaan vielä yrittänyt tavallisia

puurohiutaleita vaan vasta noita vauvan puurojauheita.

En kyllä osaa sanoa olisiko ' aikuisten puuroista' mitään haittaa

jos itse sitten vielä muussaisi ja laittaisi sekaan äidinmaitoa.

3. Mulla on se käsitys että vauvan pitäisi saada nestettä

päivässä n. 6-7 dl vähintään, siis ihan maitoa, oli se sitten

äidinmaitoa tai vastiketta.

t. Sirita

Vierailija
2/6 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän puolivuotias neiti syö ihan normaalia kaurapuuroa, tosin luomukauraryynejä olen ostanut. Hyvin tekee kauppansa ja se on helppo mikrossa tehdä. Sekaan laitan hedelmäsosetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkauksen mukana tulleessa STM:n kirjasessa " Imeväisikäisen lapsen ruoka" on mielestäni aika hyvin kerrottu noita asioita. Sieltä löytyy myös erilaisia kasvissosevihjeitä ja kasviksia, joita ei suositella (mm. lanttu, nauris, kiinankaali, punajuuri, pinaatti). Päivittäin tarvittava maitomäärä on 5-6 dl.

Ohessa on linkki kirjaseen, jos et ole pakkausta ottanut.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2005/05/pr1115975364476…

Vierailija
4/6 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsilla käytetty vauvanakin vain noita tavallisia puurohiutaleita (lähinnä Nalle-sarjan) eikä ostettu niitä törkeen kalliita jauheita. Olen aluksi laittanut hiutaleet sauvasekoittimella hienommaksi " varmuudn vuoksi" ja ihan hyvin on muutaman maistelukerran jälkeen mennyt jo ihan normaalinakin hiutalepuuro alas.

Vierailija
5/6 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. nyt olen syöttänyt kyllästymiseen asti perusvihanneksi eli bataattia, perunaa, porkkanaa yms. mietin, että miten tuota kasvisvalikoimaa voisi laajentaa. voiko vauvalle syöttää esim. munakoisoa tai avokadoa? kurpitsaa? mitä muita kasvisvinkkejä on?

***Meillä esikoinen söi aikanaan perunaa, porkkanaa, maissia, kukkakaalia, parsakaalia, kesäkurpitsaa, bataattia, tomaattimurskaa (josta tein ns. spagettikastiketta), mausteina paprikaa, sipulia, valkosipulia, yrttejä, pippureita... Nyt kuopus 6kk on vasta alkanut maistella kiinteitä, joten ei olla vielä ehditty kaikkea noita kokeilla.

2. syötättekö tavallista kaurapuuroa (tai muuta puuroa) vai vauvoille tarkoitettuja valmispuuroa? olen tavannut kaupan puurojauhepakkauksista (olisiko muksu yms.), että niihin on ainakin lisätty paljon lisäravinteita, eli onko se syy antaa vauvapuuroa ihan tavallisen elovenan sijasta? ovat nimittäin aika kalliita.

***En ole yhden yhtä vauvapuuroainesta kaupasta kantanut, molemmille lapsille alusta lähtien annoin ihan tavallisista pikakaurahiutaleista mikrossa keitettyä puuroa hedelmäsoseen kanssa. Vähän sormin nypin hiutaleita pienemmäksi. Ei se vauva tarvi mitään niitä " lisäravinteita" , normaali ruoka riittää.

3. kuinka paljon vauvan pitäisi juoda maitoa, tai ylipäätään saada nestettä, jos mennään korvikkeella? neuvolasta en saanut juurikaan ohjeita.

***Maitoa varmaan pitäisi mennä tuossa vaiheessa ainakin 6dl päivässä muistaakseni, en ole varma kun tissivauvoja meillä vain ja silloinhan maitomääristä paha mitään sanoa ;) Vettä ruokajuomana.

Vierailija
6/6 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sirita:

Vähitellen varmaan ohjelmaan voi ottaa myös sipulia ja tomaattia,

varovasti kylläkin, koska nehän ovat melko pahoja allergeeneja.

Nauris ja lanttuhan ovat kanssa olemassa, en ole kyllä itse vielä

kokeillut vauvalle., ehkä vähän vahvoja. Palsternakka on jossain ohjeissa mainittu.

2. Ostin HIPP:in vauvojen luomukaurapuurojauhetta, maksoi

kyllä aika paljon mutta on tosi hyvänmakuista ja on kelvanut

vauvalle hyvin. En ole muutenkaan vielä yrittänyt tavallisia

puurohiutaleita vaan vasta noita vauvan puurojauheita.

En kyllä osaa sanoa olisiko ' aikuisten puuroista' mitään haittaa

jos itse sitten vielä muussaisi ja laittaisi sekaan äidinmaitoa.

t. Sirita

Tuota aattelin kommentoida, että lanttua ja naurista ei suositella alle vuoden ikäiselle, koska sisältää nitraattia.

Ja normaaleista kaurahiutaleista tehty puuro on ihan ok. Mulle neuvolantäti sanoi, että ei kannata ostaa niitä jauhepuuroja, koska niihin menee vaan rahaa turhaan. Jos vauva vaan suostuu syömään Elovenaa tms. niin ihan hyvin voi antaa. Itse kyllä olen vauvan riisipuuron tehnyt sellaisesta jauheesta.

Riittävä maitomäärä on 6-8 dl päivässä.

Nämä tiedot siis neuvolasta ja meillä käytössä..