Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi puhuu jatkuvasti että päiväkodin ope vihainen!

16.09.2006 |

Meillä kolme vuotias poika aloitellut päiväkodin nyt syksyllä. Nyt kaikki alkaa muuten olla tasapainossa ja lapsi nauttii ryhmäjutuista yms. mutta lapsen vaikea hyväksyä oman ryhmänsä lastentarhanopea. Hänellä erittäin tiukka ja lyhytpinnainen kasvatustyyli. Lapsi kokee että tämä kyseinen ihminen on vihainen ja hermostunut eikä täten halua edes tutustua tai jutella hänen kanssaan. Olen yrittänyt asiaa hänelle puhua, mutta en kai voi häntä pakottaa pitämään opesta, enkä haluakaan jos toinen kokee ettei saa inhimillistä kohtelua. Minä mietin mitä tekisin tuntuu vaikealta mennä sanomaan tuollaista päiväkodissa. Lapseni tulee hyvin toimeen muiden aikuisten kanssa, mutta on erittäin pohdiskeleva(herkkä) tyyppi. Onko teillä muilla vastaavanlaisia tarinoita ja miten ne ovat ratkenneet? Olisi mukava kuulla kokemuksianne muutenkin päivähoidon aloittamisesta...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilleni olen aina koettanut opettaa, että tarhassa ja koulussa opet saattaa olla tiukempia kuin me täällä kotona, kun heillä on niin monta lasta yhtä aikaa hoidettavana. Tietysti hoitajien ja opettajien pitää olla korrekteja, mutta sitä työtä tehdään omalla persoonallaan. Lapsesi varmasti ajan myötä tottuu open tyyliin sanoa asioista.

Totta onkin myös - itse olen myös jonkin verran tehnyt lapsityötä - että isossa porukassa on pakko sanoa aika napakastikin, ettei tilanne ryöstäänny käsistä. Eikä kaikkea ehdi aina yhtä perin pohjin selvittää ja selitellä kuin kotona on mahdollisuus, kun lapsia on vain ne muutama.

Sinuna en lähtisi opelle sanomaan, että " muuta persoonaasi" . Koettaisin vaan jutella lapseni kanssa, sikäli kun lapsi sitä haluaa. Toisaalta voisi olla myös hyvä olla kiinnittämättä asiaan liikaa huomiota eli ei ruveta pitkällisiin keskusteluihin aiheesta ellei lapsi vaikuta jotenkin täysin poissa tolaltaan olevalta.

Vierailija
2/10 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain " neutraalin" näköinen (eli en hymyile).

Tuskin on mitään vakavaa, ehkä oma lapsesikin on herkkä reakoimaan ilmeille. Lto saattaa olla perusilmeeltään totisempi kuin muut ja vaikuttaa sen takia vihaiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä puhua muiden lasten vanhempien kanssa

Vierailija
4/10 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän vanhassa päiväkodissa (yksityinen) haettiin lastentarhaopettajaa mutta kun ei muita hakijoita ollut niin he pestasivat sitten sen minkä saivat. (lähihoitajan joka oli tehnyt töitä vanhusten parissa eikä lapsista yhtään kokemusta)

Huh, huh. Eipä ole ikinä vielä tullut vastaan niin negatiivista ja tylyä ihmistä. Lapsille sanoi että inhoaa/vihaa niitä etc. Sen ihmisen takia jouduttiin sitten vaihtamaan päiväkotia kun ei kertakaikkiaan enää sitä tyyppiä kestänyt. Muiden lasten vanhemmilla oli myös sama tieto asiasta.

Vierailija
5/10 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkapa esim. vanhempainillassa tai jos teillä on järjestetty kahden keskinen palaveri hoitajien kanssa. Joskus lapset saattaa kertoa asioita päiväkodista vähän eri tavalla, kuin ne todellisuudessa ovat tapahtuneet. Mutta tärkeää on myös, että kuuntelet ja uskot lapsesi tuntemuksia.

Ota asia vaan esille, eihän sinun tarvitse niin korostaa sitä hoitajan luonnetta

Vierailija
6/10 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkentaisin että tällä lto:lla on selvästi hyvin erilainen tyyli todella kun meillä kotona, ja hänen käytöksensä lapsia kohtaan on minun ja monen muun mielestä vähintään outo useissa tilanteissa. Olen sanonut lapselleni että sinä et ole tehnyt mitään pahaa,vaan tällä opella on väsy tms. jonka takia hän on lyhytpinnainen ja kärttyinen. Lapsi on kiltimmästä päästä joten hänellä ja lto:lla ei varmasti ole mitään henkilökohtaisia kitkoja, ja varmasti harvemmin tämä lto hänelle mitään tiuskiikaan. Mutta sivusta seuranneena hän ei halua tutustua tähän henkilöön, eikä anna hänen koskea tms itseensä. Minusta tätä on kunnioitettava. En todella ala asiaa kotona märehtimään hänen kanssaan, mutta minusta on oltava myös kunnioittava lapsen tunteita kohtaan?! Hän ei käyttäydy ketään muita aikuisia kohtaan samalla tavalla kuin tätä lto:aa. Ehkä aika parantaa ja toivon myös että ltolla on ammattitaitoa huomata että tälle lapselle ei sovi tällainen tyyli?! Voin kai sanoa päiväkodissa jos tilanne ei parane että lapseni KOKEE että hän on vihainen. Hän oli itkuissaan aikaisemmin kysynyt myös ltolta että ollaanko kavereita. Niin pienen ihmisen on tietysti vaikea ymmärtää miksi aikuinen käyttäytyy noin.

Vierailija
7/10 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä ihmeessä. Se on huono juttu, jos lapsi kantaa vastuuta ja syyllisyyttä aikuisten tunteista. Ei lapsen kuulu tarvita pohtia onko opettaja vihainen tai surullinen. Ne on opettajan tunteita ja jos ei kerran mitään paha ole tehnyt, niin opettajahan siinä on väärässä jos kaataa pahan olonsa lasten niskaan. Lapsella on tietysti oikeus vetäytyä, mutta hän joutuu huonoon tilanteeseen, jos ei uskalla/halua pyytää apua opettajaltaan, vaan joutuu välttelemään tätä.

Minä sanoisin ihan suoraan, että lapsi kertoo jatkuvasti että opettaja on vihainen ja kysyisin, että mitä täällä sitten oikein tapahtuu... Kuulostaa kovalle, mutta jos opettajalla on itsellä ongelmia/ei tykkää työstään/väsynyt tms, niin pitäähän siihenkin löytyä apu.

Vierailija
8/10 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... on kovin vaikea puhua päiväkodissa asioista joissa ikään kuin kyseenalaistetaan hoitajien ammattitaito. Mutta ehkä se on joissain tapauksissa jopa tarpeellista. Voihan olla että kyseinen lto on jo perin kyllästynyt työhönsä/elämäänsä ja tämähän väistämättä näkyy sitten siinä päiväkodin arjessa. Ja keneenkäs sitä omaa pahaa oloa on helpointa purkaa? No lapsiin tietenkin. Jos minä olisin sinun tilanteessa, ottaisin yhteyttä muutamiin muihin lasten vanhempiin ja kyselisin heidän kokemuksiaan kyseisestä hoitajasta. tämän jälkeen keskustelisin asiasta ryhmän jonkun muun hoitajan kanssa. Kyselisin ehkä häneltä, että onko hän huomannut mitään erikoista lapsen ja tämän hoitajan välisessä suhteessa. Tämän jälkeen keskustelisin asiasta sitten kyseisen hoitajan kanssa.

Muista: Yksi tärkeimmistä asioista lasten parhaimman päivähoidon saamiseksi on päiväkodin henkilökunnan ja lasten vanhempien välinen luottamus. Tämä saavutetaan vain keskustelemalla asioista avoimesti.

Vaikka asiat tuntuisivat miten noloilta tahansa, ne ei ratkea omassa pääkopassa miettimällä. Uskon että omakin olosi helpottuisi jos selvittäisit asian joko suoraan hoitajan kanssa tai ensin kyselemällä muilta.

Vierailija
9/10 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en siis juttelisi ensin muille vanhemmille vaan suoraan tälle hoitajalle. Jos minä olisin se " kärtty" jonkun lapsen mielestä haluaisin tietää asiasta mahdollisimman pian. En jaksa uskoa, että kukaan haluaa antaa itsestään vihaista / ankaraa kuvaa lapsille. Muitten vanhempien kanssa juttelu saattaisi vaan paisuttaa asiaa, syntyisi turhia nurkkapuheita. Sitten eri asia, jos hoitaja suhtautuisi hyökkäävästi keskustelun avaukseen - sitten puhuisin muille.

Vierailija
10/10 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko keskustellut kyseisen henkilön kanssa?Toki ei tarvitse kertoa kaikkea suoraan hänelle, mutta voisihan hieman kysellä, että miltä hänestä tuntuu kuinka päivät sujuvat ja kemiat pelaavat. Ja jos on siellä päässäkin huomattu ongelmaa niin keskustella kuinka niistä mahdollisesti pääsisi eroon.

Onko ryhmässä muita aikuisia vai onko ryhmä yhden kontolla?