Mitä hyötyä on koulutuksesta, kun pelkällä tutkinnolla ei kuitenkaan pääse töihin?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin tuta-inssiksi 2021. Oman alan töitä en ole tehnyt päivääkään. Tulevaisuudensuunnitelmia enemmän pyörii päivittäin mielessä itsari. Miksi piti syntyä tällaiseen paska-aikakauteen?
Kyllä mulle kelpaisi hanttihommatkin. Mutta niihinkin on aivan valtavat hakijatulvat. Vanhempani eivät voi auttaa taloudellisesti. Olen jossain ihme työmarkkinatuki-limbossa jo neljättä vuotta.
Löytyisikö ulkomailta töitä?
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin tuta-inssiksi 2021. Oman alan töitä en ole tehnyt päivääkään. Tulevaisuudensuunnitelmia enemmän pyörii päivittäin mielessä itsari. Miksi piti syntyä tällaiseen paska-aikakauteen?
Kyllä mulle kelpaisi hanttihommatkin. Mutta niihinkin on aivan valtavat hakijatulvat. Vanhempani eivät voi auttaa taloudellisesti. Olen jossain ihme työmarkkinatuki-limbossa jo neljättä vuotta.
Siis oletko sä joku bönden amk-inssi? Sittenhän sen ymmärtää. Jos Aallon tuta-DI, niin se on oikeastaan oma vika ettei ole töitä.
Olen päässyt aina halutessani töihin, tosin olen mennyt myös huonoihin työpaikkoihin kärsimään. Sellaisiinkin jotka on työkkärin tiedossa huonoiksi, niistä ei tule karenssia sitten kun irtisanoutuu ja ei enää pysty tai jaksa, vaihtuvuus on niissä yleensä suurta työntekijöissä, mutta työttömänä ei ole tarvinnut tyyliin 5 vuotta putkeen vaan aina on jotakin töitä löytynyt. Jos olisin nuori niin menisin kyllä niihin huonoihinkin työpaikkoihin väliaikaisesti ja etsit samalla parempaa työpaikkaa. Aika monet ihmiset joutuu olemaan töissä myös paikoissa, joissa ei viihdy, paikka voi olla hyväkin mutta ei vaan sovi itselle jostain syystä. Ei sen tarvi olla ikuinen tuomio. Itse mm. vaihdoin nuorempana työpaikkaa lennosta firmasta toiseen. Tietyillä aloilla ongelmat on hyvin samankaltaisia riippumatta siitä missä on töissä. Mutta pointti se, että jos haluaa töihin niin kannattaa mennä. Olisi nyt keski-ikäisenä kauhea ajatella taaksepäin elämää, että ei tehnyt töitä ollenkaan.
Juristeja ja ekonomeja on nykysin aika paljonkin työttöminä. Oikeustieteellisen opintomääriä on lisätty, ja monessa yliopistossa on tiedekunta. Ekonomi voi olla toimitusjohtaja, kirjanpitäjä... tai kaupan kanssa...tai työtön. Ekonomien työllistyminen on monimuotoista - koulutus ei yksin takaa työtä, vaan persoona, verkosto ja suhteet sekä suhdanteet merkitsevät paljon.
Lähes kaikki lääkärit ovat työssä. Se ala työllistää. Työkyvyttömyyseläkkeelle ja sairauslomille joutuu osa, kaikki eivät kestä sitä työtä. Myös alkoholismi ja huumeet vievät osaa, mutta he ovat vähemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon koulutus eli juristi/di/lääkis/kauppakorkea auttaa saamaan töitä, tusinatutkinnoilla voi pyyhkiä persettä
Juuri näin, mutta listasta puuttuu hyvin työllistävä maisteriala: opettajat joka asteella, eli kasvatus, koulutus
Opetusalalla on hakijoita noin 200 per avoin virka. Lyhyitä sijaisuuksia on, mutta ne on koiranvirkoja ja kesällä niitä ei ole sitten lainkaan. Toisaalta saa kieli ruskeana olla rehtoreiden perässä, jos haluaa edes niitä sijaisuuksia. Kun soitetaan sijaiseksi klo 7:15, niin tunti alkaa klo 8:00. Siinä hitaat jää kyydistä. Mitään omia menoja taikka elämää ei voi olla, vaan olet valmiudessa joka aamu. Kun kerran sanot että ei, niin toista kertaa ei soiteta ja nimi muistetaan, kun virkoja on auki. Et katsos ole joustava, jos sanot ei.
Opettajien työttömyys on yleistä ja koko ajan kasvavaa. Pieniä kouluja lopetetaan, ja opettajia valmistuu paljon kaikista suurista yliopistoista. Historian opettajia on ollut liikaa jo 1970-luvulta asti, mutta nyt työttömiä on kaikissa opettajajaryhmissä. Ainoa poikkeus erityisluokanopettajat, he saavat aina töitä.
Menet ammattikouluun tai oppisopimukseen, saat tutkinnon ja pääset töihin. Näin se vielä 30 vuotta sitten toimi, miksi ei toimisi edelleen?
Vierailija kirjoitti:
Mun mies opiskelee lähihoitajaksi. Saas nähä pääseekö sitten töihin kun valmistuu. Ikääkin alkaa jo olla.
Puolen vuoden opintojen jälkeen lähäreillä ja sosionomeilla on laitos kolmivuoro keikkoja tarjolla pk-seudulla PALJON. Sen kun vain itse aktivoituu.
- sotekeikkari
Vierailija kirjoitti:
pääsin v 1990 suoraan lukion jälkeen laivalle varastomieheksi, palkka oli hyvä ja 2 viikkoa oli aina töitä putkeen laivassa ja sitten loma 2 viikkoa + päivärahat ja työhön menolennotkin silja line maksoi Kainuusta saakka. Olisi pitänyt jäädä sinne vaan, vaikka olihan se nuorena vaikea paikka sitoutua ja alkoholisoitunut työkaveri samassa hytissä örisemässä. mutta piti päästä muka sivistykseen ja yliopistolle, ja olihan se hauskaa haahuiluaikaa se 7 vuotta yliopistolla ja kaiken paskan opiskeluhuuhailun jälkeen valmistuin huuhaamaisteriksi eli kulttuurihistoriasta! täöyttä paskaa, kirjojen lukemista ja esseiden kirjoittamista ja mitään en muista koko tiedosta enää! työttöämyyskortistoon suoraan eikä kjukaan keksinyt mitään työtä minulle, en itsekään! en tiennyt mitä niillä papereilla osaisin edes tehdä. vähän aikaa olin valmetilla puupakkaajana kaverin firmassa ja se tuntui oikealta työltä. vuosikaudet sitten työkkärissä.
20 v eka tutukinnon jälkeen menin uudestaan ja luin 2 vuodessa teologian maisteriksi, ja jäin suoraan työttömäöksi koska en halunnut papiksi.
Stadissa olin painepesuriautokuljettajanakin, pesin vessoja ja autohalleja ja kauppojen roskiksia yöllä,. se oli ihan jees työ vaikka työt alkoi aina kello 02 yöllä.
muuten kaikki koulutus oli ihan turhaa ja paskaa, yhteensä 9 vuotta yliopistoa enkä tee papereillani hevon v i t t u a kaan!
Andy the master
Epäuskottavaa, että kulttuurihistorina maisteri ei muka osaisi kirjoittaa edes isoa alkukirjainta lauseeseen eikä erisnimiä isolla. Miksi jokin henkilö valehtelee noin huonosti. Kaikki työ sinänsä on arvokasta, varaston hoitaminen esimerkiksi edellyttää monenmoista logistista taitoa ja painepesurin työ yleiskuntoa sekä käsivoimia. Arvostan sitä, että ihinen tekee työtä eikä heittäydy avustusten varaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tutkinnosta. Olen itse sosiaalityöntekijä. Käytännössä kaikki sossut ovat töissä jo maisterivaiheessa ja valmiit sossut pääsevät suoraan vakivirkaan.
Juu, olen saanut käytännössä valita laitossektorin työpaikkani vieläkin. Miehistä kun on HUUTAVA pula.
- sosionomi M+50v
Ei missään ole koskaan päässyt pelkällä pahvilla, pitää olla muutakin näyttöä. Meillä oli aikanaan ennakkoharjoitteluvaatimus, josta osan sai tehdä kouluaikana. Minulla se oli kasassa ja ylikin kouluun mennessä.
Opetusalalla on hakijoita noin 200 per avoin virka. Lyhyitä sijaisuuksia on, mutta ne on koiranvirkoja ja kesällä niitä ei ole sitten lainkaan. Toisaalta saa kieli ruskeana olla rehtoreiden perässä, jos haluaa edes niitä sijaisuuksia. Kun soitetaan sijaiseksi klo 7:15, niin tunti alkaa klo 8:00. Siinä hitaat jää kyydistä. Mitään omia menoja taikka elämää ei voi olla, vaan olet valmiudessa joka aamu. Kun kerran sanot että ei, niin toista kertaa ei soiteta ja nimi muistetaan, kun virkoja on auki. Et katsos ole joustava, jos sanot ei.