Miten olette jaksanut tämän harmauden?
Pelottaa, että pimeys vie mielen. Mistä te saatte virtaa tai voimaa?
Kommentit (134)
Hyvin olen jaksanut. Minusta tämä harmaus on jotenkin tunnelmallista ja levollista, jollain tapaa jopa kaunista.
Suurin osa ihmisistä tuntuu lietsovan itsensä marraskuussa sellaiseen kollektiiviseen Nyt on harmaata, ja harmaalla kuuluu masentaa -olotilaan. Kaikki surkuttelevat, että on niin kurjaa ja surkeaa, ja sen myötä alkavat käyttäytymään kuin olisivat masentuneita, vaikka elämässä on kaikki hyvin. Marraskuusta masentuminen näyttää enemmän sellaiselta muoti-ilmiöltä, että näin nyt vaan täytyy toimia ja käyttäytyä, koska muutkin tekevät niin.
Pimeys ei haittaa, mutta tällainen kuukausia kestävä kostean trooppinen +5 asteinen tihkusade ja sumu on outoa.
Itselläni on ennen aina ollut kauheat kaamosoireet. Olisin voinut nukkua koko talven. Nyt olenkin todella ihmetellyt miten olen ollut viime ja tämän talven pirteä, tai no en mä ikinä mikään pirteä tavallisestikaan ole, mut kuitenkin entiseen verrattuna olotila on normaali. Liikapainoa tosi paljon ja pitäis alkaa tehdä sille jotain + ruveta harrastamaan liikuntaa mitä inhoan. Olen 54 v nainen ja mietil johtuuko tämä pirteys hormonitoiminnan muutoksesta. Nukun arkena öisin tavallisesti 5-6 tuntia. Nukuttuahan mä saisin vaikka 10 tuntia yössä mutten vain malta mennä nukkumaan.
Ihan hyvin. Nyt pakkasilla saa lämmittää taloa joka päivä ja istua takkatulen ääressä.
Saunassa tulee joka päivä käytyä. Eilen tein 2 h hiihtolenkin. Lähinnä nyt tulee kehrättyä lankoja ja saan vihdoin villapaidan valmiiksi.
Pitkiä kävelylenkkejä luonnossa joka päivä. Kun täällä metsän keskellä asuu niin pimeys ei tunnu niin ankealta, vaikka ei olekkaan katuvaloja lähimainkaan. Tottakai lumi valaisee myös. Hienon näköistä kun puut lumen peitossa.
Hyvin jaksaa kun lomalla etelässä
Vierailija kirjoitti:
Ikävimmät kuukaudet loka- ja marraskuu on selätetty ja joulukuu on mukavaa aikaa täynnä joulun tunnelmaa vaikka kelit nyt ovat mitä ovat.
Mitä jouluntunnelmaa kaatosateissa on?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin olen jaksanut. Minusta tämä harmaus on jotenkin tunnelmallista ja levollista, jollain tapaa jopa kaunista.
Suurin osa ihmisistä tuntuu lietsovan itsensä marraskuussa sellaiseen kollektiiviseen Nyt on harmaata, ja harmaalla kuuluu masentaa -olotilaan. Kaikki surkuttelevat, että on niin kurjaa ja surkeaa, ja sen myötä alkavat käyttäytymään kuin olisivat masentuneita, vaikka elämässä on kaikki hyvin. Marraskuusta masentuminen näyttää enemmän sellaiselta muoti-ilmiöltä, että näin nyt vaan täytyy toimia ja käyttäytyä, koska muutkin tekevät niin.
Ilmastonmuutos ei ole muoti-ilmiö
Vierailija kirjoitti:
Pimeys ei haittaa, mutta tällainen kuukausia kestävä kostean trooppinen +5 asteinen tihkusade ja sumu on outoa.
Aivan
Mitä normaalia tässä muka on
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin. Nyt pakkasilla saa lämmittää taloa joka päivä ja istua takkatulen ääressä.
Saunassa tulee joka päivä käytyä. Eilen tein 2 h hiihtolenkin. Lähinnä nyt tulee kehrättyä lankoja ja saan vihdoin villapaidan valmiiksi.
Pitkiä kävelylenkkejä luonnossa joka päivä. Kun täällä metsän keskellä asuu niin pimeys ei tunnu niin ankealta, vaikka ei olekkaan katuvaloja lähimainkaan. Tottakai lumi valaisee myös. Hienon näköistä kun puut lumen peitossa.
Lapin perukoissako asut? Lumiraja on tosi korkealla
Omalla asuinseudullani on ollut kyllä poikkeuksellisen ankea sää. Taivas on pilvessä koko ajan, aurinko näyttäytynyt vain muutaman kerran marraskuun alun jälkeen, ja vettä satanut melkein joka päivä. Lunta satoi kerran ja pysyi pari päivää.
Minua ei yleensä kaamos ole haitannut, mutta tänä vuonna olen ollut aika väsynyt ihan vain tämän synkkyyden takia. Sillä ajatuksella jaksan, että pian alkaa taas päivä pidentyä. Loppiaisena on jo ihan eri meininki. Ulkoilen myös joka päivä. Olen siitä onnellisessa asemassa, että pääsen lenkille päivänvalolla ja metsässä kulkeminen virkistää, vaikka olisi miten kurja sää. Kausivalot laitoin jo marraskuun alussa, vaikka tavallisesti virittelen niitä vasta näihin aikoihin. Ne luovat kotiin kivan tunnelman.
Olen myös antanut itselleni aika paljon löysää tänä syksynä. Yksi projekti pitäisi tehdä valmiiksi, mutten ole koskenutkaan siihen moneen viikkoon. Olen keskittynyt henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin, eli purkanut kulunutta vuotta ja suunnitellut tulevaa, yrittänyt syödä fiksusti jne.
Jos kaamos ahdistaa, kannattaa keskittyä muihin asioihin, eikä ajatella, miten pimeää on koko ajan. Se kun ei ole pysyvä tila, vaan parin kuukauden päästä on taas valoa liikaakin.
Jos pimeys noin koville ottaa, kannattaa hankkia kirkasvalolamppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapin perukoissako asut? Lumiraja on tosi korkeall
Itä-Lapissa
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pimeys haitannut eikä vaivannut, mutta se olisi kamalaa jos ei olisi selkeitä vuodenaikoja, aina samanlaista
Noh, Etelä-Suomessa ei ole. Kiitos ilmastonmuutoksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapin perukoissako asut? Lumiraja on tosi korkeall
Itä-Lapissa
Niinpä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos ei ole muoti-ilmiö
Kaamos ei ole ilmastonmuutoksesta johtuvaa 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan
Mitä normaalia tässä muka on
Normaalia sään monimuotoisuutta näillä leveysasteilla. On menneillä vuosikymmenilläkin ollut lumetonta joulukuussa eteläisessä Suomessa ainakin. Muistan yhden vuoden, kun lumisadetta tuli vasta jouluaattona. Eikä ole monta vuotta sitten, kun ei silloinkaan.
Lumista talvea vaativat muuttakoot Lappiin tai ainakin sinne päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapin perukoissako asut? Lumiraja on tosi korkealla
Tässä on lumitilanne:
https://wwwi2.ymparisto.fi/i2/90/luPY2/vesitilanne.html
On sitä muuallakin kuin jossain Lapin perukoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimeyden kyllä kestää. Kylmyys olisi pahempaa.
Tää. Ei haittaa et on plussan puolella, saisi olla reilummin.
Toivottavasti tulee kunnon pakkanen ja loppuu tää ikuinen vesisade ja märkä jilma.
Tämä. Ihan lapsellista toivoa säiden lämpenemistä talvella. Kylmyys kuuluu talveen, ei plussakelit.
Ismo Alanko laulaa: Harmaa on hyvä väri. Harmaalokki lentää yllä harmaan kaupungin
Harmaa taivas huokuu turvaa talvipäivän pehmeyteen...