Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten parran sängen saa pois?

Vierailija
09.12.2025 |

Kun ajan parran, mulle jää sellainen pieni kerros, jota en saa pois. Miten saisin siloposket, vaikka parrankasvu on voimakasta?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa kunnon partahöylä.

Tämä on hyvä eikä ole hinnalla pilattu.

https://www.tokmanni.fi/partahoyla-gillette-labs-7702018605255?srsltid=…

Voittaa ajojäljessä mennen tullen kaikki sähköparranajokoneet mitä itsellä on ollut. Alapeukuttajille tiedoksi.

Vierailija
22/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankaa santapaperilla.

Ja muista akkuhappo ! Myös suolahappoa voi kokeilla Hankaat sitten ihan reippaalla voimalla niin tulos on parempi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sänki kasvaa nopeasti, vaikka olisi höylällä vedellyt sen aamulla sileäksi. Jotkut joutuvat ajamaan illaksi uudelleen, jos pitää olla iltatilaisuudessa siisti. Korostuu etenkin jos parta on tumma. Esimerkiksi Richard Nixonin five o'clock shade oli tunnettu.

Vierailija
24/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karva kasvaa uudelleen nyppimisen jälkeen.

Vierailija
25/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ajaa parta pois, jos se kerran kasvaa? Kaikilla ei kasva.

Vierailija
26/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoosi on piimässä olevaa sokeria.

Vierailija
27/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajaa parta pois, jos se kerran kasvaa? Kaikilla ei kasva.

Syitä on useita. Minua pidempi parta kutittaa, en ole tottunut siihen vaikka olen välillä yrittänyt pitää.

Toiseksi pidempi parta on minusta kuuma suuren osan vuotta, enkä voi sietää sitä.

Kolmanneksi ihon ei tykkää parrasta, ihon pitäminen puhtaana vaikeutuu parran kanssa, tulee finnejä ym. 

Neljänneksi, minulta menee hermo lyhyen sängen kanssa kun se rahisee tyynyä vasten ja jollen ole ns. kuoleman väsynyt, niin en saa unta ennen kuin käyn ajamaassa sen.

Eli ihmiset on erilaisia, toiset voi pitää ja ilmeisesti nauttivat parran pitämisestä, mutta toiset sitten ei voi sietää sitä ja se on leikattava pois häiritsemästä.

Jos minä voisin jollakin lopettaa oman partani kasvamisen, niin tekisin sen hetkeäkään epäilemättä nyt heti.

t. 60+ ikäinen mies.

Vierailija
28/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon höylällä vastakarvaan niin tulee sileä.

Ei riitä, iho pitää kiristää kanssa että karva nousee pystyyn ja sen voi leikata pois.

Niin ja jotta höylä luistaa ja iho ei mene rikki, pitää ymmärtää myös ettei höylällä kuivana pidä yrittää ajaa partaa. Iho ja parta pitää pehmittää huuhtelemalla kasvoja monta kertaa niin lämpöisellä vedellä kun ns. sietää, ei toki polttavan kuumalla mutta niin kuumalla että se tuntuu jo hieman epämielyttävältä. Kasvojen pesu / huuhtelu pehmittää ihoa ja myös niitä partakarvoja.

Sen jälkeen sitten joko partavaahtoa pullosta (huonompi vaihtoehto) tai itse sopivalla ei naamaa kuivattavasta saippuasta itse partasudilla tekemällä (parempi ja ekologisempi vaihtoehto) vaahtoa naamaan ja sen jälkeen sitten partahöylällä ajamalla siten, että leikataan partaa vastakarvaan. Se mikä on oikea suunta siis vastakarva selviää kun kokeilee eri puolilta kasvoja ennen parran ajamisen aloittamista, että mihin suuntaan mikäkin osa kasvoista missä partaa on pitää muistaa leikata. Ja huomaahan sen myös toki siitä, että kun kokeilee toisella kädellä, jossa partahöylää ei pidä miltä jälki leikkauksen jälkeen tuntuu. Jos on vielä karhea, niin lisää vaahtoa ja kokeilee eri suunnista, että löytää oikean suunnan. Ja jonkun aikaa partaa ajettuaan sen jo sitten muistaa jatkossa. Parran kasvusuunta kun harvemmin vaihtuu koko ikänä, mutta toki jokaisella se on yksilöllinen asia.

Partahöylistä, tai 'kuokista' sen verran, että ei kannata ostaa heti mitään kallista partahöylää ja kaikki ne Gilleten ym. mainokset jotka antaa ymmärtää, että parranajo olisi jotain F1 formula tai avaruushuipputeknologiaa on pelkkää markkinapuhetta ja edullisilla yhden terän partahöylillä pääsee yhtä hyvään tulokseen kun tietää mitä on tekemässä ja opettelee tekniikan. Ja sen oppii parhaiten omaa partaa ajamalla. Ja mihihnkään hienoihin partaveitsiin ei kannata sekaantua ainakaan ennen kuin osaa leikata perus partahöylällä ensin hyvin ja tietää miten mikäkin osa omasta naamasta pitää leikata. 

Jos ei ole partahöylää tai on vain huono tai ei ole partateriä jne. Suosittelen kokeilemaan halvoilla Bic -nimisen valmistajan yksiteräisiä partahöyliä, joissa on oranssi varsi ja valkoinen yksipuolinen teräosa, jolla leikataan. Ne on pakattu myös pieneen pussiin, yleensä 10kpl pussisa ja pussi maksaa vai muutaman euron. Partasutina toimii mikä tahansa edullinen partasuti, parempien ja kalliimpien ero halvempiin on materiaali mistä ne on tehty ja mahdollisesti kuinka kauan ne kestää käyttöä. Minulla on edelleen noin 25v sitten ostamani Gilleten edullinen partasuti, se on ollut päivittäisessä käytössä hankinnasta lähtien ja toimii erittäin hyvin.

Vierailija
29/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda pää.

Vierailija
30/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä, iho pitää kiristää kanssa että karva nousee pystyyn ja sen voi leikata pois.

Niin ja jotta höylä luistaa ja iho ei mene rikki, pitää ymmärtää myös ettei höylällä kuivana pidä yrittää ajaa partaa. Iho ja parta pitää pehmittää huuhtelemalla kasvoja monta kertaa niin lämpöisellä vedellä kun ns. sietää, ei toki polttavan kuumalla mutta niin kuumalla että se tuntuu jo hieman epämielyttävältä. Kasvojen pesu / huuhtelu pehmittää ihoa ja myös niitä partakarvoja.

Sen jälkeen sitten joko partavaahtoa pullosta (huonompi vaihtoehto) tai itse sopivalla ei naamaa kuivattavasta saippuasta itse partasudilla tekemällä (parempi ja ekologisempi vaihtoehto) vaahtoa naamaan ja sen jälkeen sitten partahöylällä ajamalla siten, että leikataan partaa vastakarvaan. Se mikä on oikea suunta siis vastakarva s

Partasaippuana mistä kuumalla vedellä kastellulla partasudilla hierotaan ensin ssippuaa sutiin ja sitten vaahdotetaan olisi hyvä olla saippua joka ei kuivaa ihoa. Niitäkin myydään monenlaiisia, osa on kallitta ja osa vähemmän kallita. Minusta paras on Le Chat (ranskaa kissa), Marseille saippua, jota olen käyttänyt pitkään. Marseille saippuaa käytetään nahkan (kalusteet, vaatteet, jne. ) pesemiseen se ei kuivata liikaa niitä, eikä myöskään naamaa kun käyttää partasaippuana.

Saippuan saa sudissa vaahdottumaan hyvin siten, että ottaa saippuaa kuten edellä kirjoitin sutiin, sitten pienen tilkan vettä kämmenen pohjaan ja hieroo sudilla reilusti kämmenenpohjassa sitä. Ei tarvitse ostaa erillistä kuppia heti, tällä pääsee alkuun.

Niin ja sitten kun vaahtoa on, niin huuhdotaan naamaa sillä kuumalla vedellä, sen jälkeen vaahdotetaan naama sudilla ja leikataan partaa partahöylällä siten, että venytetään naamaa tarvittaessa ylöspäin tms. katsomalla ja hieman kiristämällä ihoa toisella kädellä. 

Saunoessa parran ajaminen onnistuu kanssa hyvin, ammeessa istuessa tai periaatteessa kuumassa suihkussakin, jos niin haluaa tehdä. Mutta uimahalleissa ja muissa julkisissa saunoissa parran ajaminen, sheivaaminen jne. on joko selkeästi kielletty tai sitten ainakin sitä ei muut kävijät katso hyvällä, kun karvoja ei sitten monet osaa tai ymmärrä siivota etteivät jätkä sotkua jälkeensä.

Minä olen ajanut partahöylällä noin 50v vuotta päivittäin parran. Olen toki saanut lahjaksi ja itse ostanutkin muutaman erilaisen sähköpartakoneen, kalliimman partahöylän ja leikannut jonkin aikaa partaa Solingen partaveitsellä, mutta olen aina palannut yksinkertaiseen joko noihin Bic partahöyliin tai sitten kaksipuolisen terän partahöyliin.

Jälkimmäisten käytön este on lähinnä se, että hyvälaatuisia edullisia kaksipuoleisia partateriä ei tahdo oikein löytyä. Laatu on laskenut valtavasti vuosikymmenien myötä, kun niiden käyttö on vähentynyt. Niitä käyttävät nykysiin enää länsimaissa -50 luvulla syntyneitä vanhemat, jotkut hipsterit ja sitten kehittyvissä maissa ne on vielä edelleen yleisiä halpuutensa vuoksi.

Vierailija
31/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda pää.

Mitäpä jos hankkisit elämän.

Vierailija
32/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää mitään Gillette- tai Bic-jätettä ostako, Golf-virta hidastuu jo muutenkin. Vanhan koulun partahöylä vaihtoterineen on oikea ratkaisu. 

Vierailija
33/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksipuolisten (double blade razor) terien huono laatu johtuu siitä, että niihin käytetään heikkolaatuista terästä. Gillette teki teriä Venäjällä vielä ennen Ukrainan sotaa.

Ne ei ollut aivan huonoimmasta päästä, mutta kun viimeiset nelisen vuotta teriä on tehty Kiinassa, Intiassa ja Vietnamissa, niin vanhojen hyvien tunnettuje brandien laatu on laskenut todella paljon.

Aiemmin samalla terällä ajoi joka aamu noin viikon, nyt hyvä kun yhden kerran kummankin puolen terällä ja sen jälkeen terä on niin tylsä, että vesi lentää silmistä kun kirvelee.

Parhaat ja terävimpänä pitkään pysyneet terät oli vielä -70 luvun alkuun asti jenkeissä (Gillette), briteissä (Wilkinson) ja jotkut ran tehdyt ranskalaiset ja italialaiset hiiliteräksestä tehdyt partaterät. Hiiliteräksen ongelma oli se, että ne ruostuivat ja huolimattomalla käytöllä niihin tuli ruostetta, johon jäi ihoa ja jossa alkoi elää bakteereja joista saattoi sitten saada jonkun taudin. Ruostumattomasta teräksestä, johon valmistajat siirtyivät -70 luvun alussa markkinoitiin turvallisina, sitä ne olivat kyllä. Mutta ruostumattomasta teräksestä tehty terä ei pysy enää samalla tavalla terävänä, eikä teriä enää käytännössä voinut myöskään terottaa terien teroittamiseen tehdyillä laitteilla, jotka olivat hiiliteräs terien aikaan vielä yleisiä.

Minulla on vielä faijan perintönä muutamia avaamattomia Gillette Blue hiiliteräs teräpaketteja ja olen niillä kokeillut viimeksi pari vuotta sitten. Ne kestää paremmin terävänä ja on ihan OK käytössä, kun muistaa että terä on psetävä  joka ajon jälkeen hyvin ja kuivattava myös, ettei se ruostu. Yhdellä terällä ajaa ilman terotusta noin kuukauden. 

Amazonissa ja eBayssa ajoittain näkyy mainoksia 'new old stock' eli vanhaa varastoa Gillette Blue ja muita hiiliterästeriä, mutta ne on yleensä käytettyjä, huonokuntoisia tai huijausta johon ei kannata langeta.

Vierailija
34/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää mitään Gillette- tai Bic-jätettä ostako, Golf-virta hidastuu jo muutenkin. Vanhan koulun partahöylä vaihtoterineen on oikea ratkaisu. 

Se on oikea vaihtoehto, sitten kun osaa ja tietää mitä tekee. Mutta sellaiselle joka ei vielä vasta kokeilee, halvat Bic terät on ihan OK valinta sen kokeilun ajaksi. 

Vasta sitten kun tietää että haluaa jatkaa kuokalla ajamista, niin kannattaa ostaa kunnon välineet. Ei niiden kunnon välineiden ekologinen jalanjälki nolla ole ja rahaa menee suotta enemmän jos ei niitä sitten aio käyttää.

Vierailija
35/35 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kerta tulehtuu karvatupet kun noin tekee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän