Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääministeri Urpo: Länsirata etenee joka tapauksessa, mutta juna menee Kirkkonummen ohi

Vierailija
09.12.2025 |

Pääministeri Orvo: Länsirata etenee joka tapauksessa, mutta juna menee Kirkkonummen ohi

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT mutta täällä Keravalla kovasti myytiin lisäraidetta kehumalla sen etuja. Sitten selvisikin, että pelkkä infra tuhoaa mm. ulkoilumaastoja eikä juna edes pysähdy täällä! Tähän todettiin suunnilleen "no mut tää on jo päätetty juttu". 

Tiedättehän: Tuo juna ei ehdi tunnissa mihinkään, jos se pysähtyy jossain Hki-Tku -välillä.

Tämä perusidea on jäänyt Orpolta kertomatta.

Suomalainen erikoisoperaatio.

-winner-

Vierailija
102/116 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut lähes pari vuotta Kirkkonummella lähellä keskustaa enkä ole koskaan käynyt Veikkolassa. Sinnehän on lähes 20 km matkaa.

Jos Kirkkonummi haluaa kehittyä kunnasta enempi kaupunkimaiseksi niin pitää satsata nimenomaan kunnan keskusta-alueisiin. Rantarata on olemassa ja sitäkin voi kunnostaa nopeammaksi.

Ne jotka asuvat Veikkolassa ovat ihan itse valinneet asua pikku kylässä kaukana junaraiteista. Orpon tunnin Turun junan projekti on epäilyttävä ja jotkut yrittävät tienata sillä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perskeko 2016:

Tunnin juna edesauttaa Tukholmasta halki Etelä-Suomen aina Pietariin asti kulkevan Pohjoisen kasvuvyöhykkeen toiminnallisuutta ja kehitysmahdollisuuksia. Rakennamme kasvuvyöhykettä kumppaniemme kanssa erillisenä prosessina, mutta nopeiden yhteyksien luominen tukee ilman muuta tavoitetta markkinoiden ja yritysten toimintaedellytysten parantamisesta, sanoo Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell.

https://www.ts.fi/uutiset/859084

Venäläiset oligarkit olisivat tehneet jo ihan helvetisti kauppaa Pietarista länteen päin, jos olisivat valinneet toisin Ukrainan ja Putinin kanssa. Tuossa ajassa (2016) oli varmaan ihan fiksu ajatus, mutta tänään ei niinkään. Suomessa ei silti opittu Krimistä (2014) mitään.

Onhan se toki sitten helppoa tulla vihreillä miehillä halki Etelä-Suomen, koska Petteri tahtoo niin.

-winner-

Vierailija
104/116 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juna tehdään vaikka se kiertäisi kuun kautta.

Kuun rata maahan nähden on elliptinen, pitää olla joustavat raiteet !

Vierailija
105/116 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi maalaisuuteni mutta meneekö rata kuitenkin Kirkkonummen kautta mutta ohittaa sen vauhdilla eikä ota matkustajia?

Vissiin samalla tavalla kuin sillon kun Kirkkonummen Porkkala vuokrattiin Neuvostoliitolle. Junat vaan vauhdilla ohi ja ikkunat peitettiin. 

Se oli silloin maailman pisin "tunneli"

Vierailija
106/116 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkkonummen juna-asema voidaan purkaa tarpeettomana.

Ei veikkolassa ole mitään juna-asemaa

Vierailija
107/116 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole luvannut että tuolla radalla menee paikallisjunia ja jos menee, miten usein niitä menee.  2 vuoroa aamulla yhteen suuntaan ja illalla toiseen. Jee.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi maalaisuuteni mutta meneekö rata kuitenkin Kirkkonummen kautta mutta ohittaa sen vauhdilla eikä ota matkustajia?

Kyllä näin se oli alkuperäisessä suunnitelmissakin, eikö ole outoa että kirkkonummi ei halua maksaa ohimenevän junan katselusta.

No tietenkin tällä uudella radalla menee myös paikallisjunia ihan kuten menee sillä vanhalla rantaradallakin. Sitä rantarataa pitkinhän ne Kirkkonummen nykyiset paikallisjunatkin menevät sulassa sovussa Turun kaukojunien kanssa.

Vierailija
108/116 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lulu Ranne on rakennustekniikan DI. Saattaa tietää ratahankkeista ja niiden järkevyydestä hieman enemmän kun joku turkulainen Orpo.

Ilmeisesti maaperä ei soveltunut radan rakentamiseen. Lisäksi siinä oli liito-oravien pesimäpaikka ja lepakot olisivat voineet alkaa räjähtelemään junan aiheuttamien ilmanpainemuutosten vuoksi.

Miksi lesbot räjähtävät ilmanpainemuutoksesta ?

Vierailija
109/116 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä ei ole matka-ajan lyheneminen Turku-Helsinki, vaan pistorata pääkaupunkiseudulle.

Sen välin voi jättää rakentamattakin vaiheen 1 jälkeen, koska on edelleen myös nykyinen reitti.

Vierailija
110/116 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ville Rannalta hyvä kuva :D

https://images.sanoma-sndp.fi/37696058b7bf6732ed88db725cb556db/normal/1…

Musulmaaneja ei näy tuon junan kyydissä :-)))))

Vierailija
111/116 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen asunut lähes pari vuotta Kirkkonummella lähellä keskustaa enkä ole koskaan käynyt Veikkolassa. Sinnehän on lähes 20 km matkaa.

Jos Kirkkonummi haluaa kehittyä kunnasta enempi kaupunkimaiseksi niin pitää satsata nimenomaan kunnan keskusta-alueisiin. Rantarata on olemassa ja sitäkin voi kunnostaa nopeammaksi.

Ne jotka asuvat Veikkolassa ovat ihan itse valinneet asua pikku kylässä kaukana junaraiteista. Orpon tunnin Turun junan projekti on epäilyttävä ja jotkut yrittävät tienata sillä!

Kirkkonummen hyviä asioita ovat uimahalli, kirjasto, jäähalli, terveyskeskus, Prisma ja Cittari keskustassa. Keskustaa pitäisi kuitenkin tiivistää vielä ja tuoda kahviloita ja ravintoloita ihan ytimeen. Prisman laajennus tuo Kirkkonummelle jo uuden mini ostoskeskuksen.

Vierailija
112/116 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rata menisi Veikkolan kautta,ei Kirkkonummen keskustan. Koko suunnitelmissa ihmetyttää se, että onko joka junavuoro oikeasti pysähtymässä Veikkolassa, Lohjalla tai Salossa? Epäilen suuresti. 

Juna lähtee Helsingistä ja pysähtyy vasta Turussa.

Orvon kotimatka nopeutuu mukavasti.

Mutta matkustajat saavat vilkuttaa salolaisille, veikkolalaisille ja lohjalaisille. 

Vierailija
113/116 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta kun olisi nopea junayhteys, niin joku hesalainen voisi muuttaa Veikkolaan halvempaan asuntoon ja porhaltaa sieltä töihin Orpo viekussa. 

Vierailija
114/116 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkkonummen juna-asema voidaan purkaa tarpeettomana.

Ei veikkolassa ole mitään juna-asemaa

Kohta on, mutta juna ei pysähdy siellä. 

Vierailija
115/116 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan junaradan Tallinnaan. Samanlaisen kuin on Malmön ja Köpiksen välillä. 

Vierailija
116/116 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Orpo puskee sitä läpi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme