Vastuullinen aikuinen ottaa vastuun tekemisistään, tietenkin, mutta henkisesti vastuullinen ihminen osaa ottaa vastuun tunteistaankin
Liian usein jälkimmäinen unohtuu. Henkiseen vastuuttomuuteen jopa kannustetaan, tuntuu siltä kun lukee otsikkoja ja kaikenmaailman mielensäpahoittamisia. Ne jotka tekevät sitä, eivät edes ole lapsia vaan aikuisia, mikä on ihmeellistä.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joo jos kaikki noudattavat yhteisiä pelisääntöjä. Mutta jos joutuu esim. rikoksen uhriksi niin on ihan ok pahoittaa mielensä ja vaatia korvausta.
Ei ole mitään syytä joutua rikoksen uhriksi. Yhteiset pelisäännöt ovat selvät: rikoksia ei pidä tehdä.
Täydellinen henkinen vastuuttomuus olisi että tuohdutaan ja ulkoistetaan syy tuohtumuksesta kokonaan johonkin ulkoiseen vaikka tuohtumus olisi 100% täysin päänsisäistä mielenkeksintöä.
Sellaisesta on vaikeaa ottaa vastuuta, mitä ei pysty hallitsemaan. Siksipä emme elä Orwellin maailmassa, eikä meillä ole ajatuspoliisia.
Eri asia sitten, millaisiin puheisiin ja tekoihin tunteet johtavat.
Klassinen mulkun kortti. Mä oon vaan suora/rehellinen/jne jne ota vastuu omista tunteista...
Tunteistaan on mahdoton ottaa vastuuta. Sen sijaan pitää ottaa vastuu siitä, miten jossain tunnetilassa toimii.
Vierailija kirjoitti:
Klassinen mulkun kortti. Mä oon vaan suora/rehellinen/jne jne ota vastuu omista tunteista...
Jos tuohon joutuu turvautumaan, on jo syvällä mutapainissa. Haluan ehkä tarkoittaa että jos kaikki olisivat alussa ottaneet vastuuta, ei olisi päädytty muta-altaaseenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunteistaan on mahdoton ottaa vastuuta. Sen sijaan pitää ottaa vastuu siitä, miten jossain tunnetilassa toimii.
Havaintojen tuottama kokemus omasta tunteesta: minä koen tätä tunnetta nyt. Tämä on 100% riittävä toiminto ja vastuu on silloin täysin kokijan hallussa. Keho toimii automaattisesti ilman tietoista päätöstä toimimiseen: vastuun kehon toiminnasta voi jättää keholle. Jos tunteen tuottaa kauhu-elokuva, käteni nousevat peittämään silmät pelottavassa kohdassa. Jos turha ketju vauvalla saa minut suuttumaan, käteni siirtää hiiren kursorin sulje välilehti-painikkeelle. Sitten kun olen lakannut pelottamasta tai suututtamasta itseäni, voin huomata että tunne on vaihtunut seesteiseksi helpotukseksi. Positiivisissa tunteissa on ongelmana miten niitä haluaa kerätä itselleen ja ylläpitää niitä, ikään kuin uusia ei muka olisi aina tulossa.
Ehkä joo jos kaikki noudattavat yhteisiä pelisääntöjä. Mutta jos joutuu esim. rikoksen uhriksi niin on ihan ok pahoittaa mielensä ja vaatia korvausta.