Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vanhempi ei suostu näkemään lapsensa huonoa käytöstä

Vierailija
08.12.2025 |

Mitä pitäisi sanoa tällaiselle vanhemmalle, kun lapsensa kiukuttelee ja lyö muita lapsia ja vanhempi vain seisoo hiljaa vieressä, eikä opeta lastaan käyttäytymään hyvin?

Kyseessä on siis curling-vanhemmuus, vanhempi siloittelee lapsen tunteita, eikä lapsi opi kestämään pettymyksiä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä, kun vanhempi elää harhassa, että muut vanhemmat ne vaan valittavat tai päiväkodissa mentiin taas sekaisin lapsissa, ettei se minun lapseni mitään tehnyt? Vanhempi on täysin sokea lapsensa käytökselle.

Ap

Vierailija
2/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi pitäisi saada ymmärtämään että oman lapsen kiukuttelu ja lyömiset johtuvat siitä, että tällä omalla lapsella on paha olla. Hän huutaa apua: pidä minut kurissa, koska itse en pysty siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi pitäisi saada ymmärtämään että oman lapsen kiukuttelu ja lyömiset johtuvat siitä, että tällä omalla lapsella on paha olla. Hän huutaa apua: pidä minut kurissa, koska itse en pysty siihen.

En usko, että kovinkaan moni suostuu pitämään kuria lapselleen. Kuri on traumaattista lapselle, haittaa lapsen tunnetaitojen kehitystä ja lyö kiilaa lapsen ja vanhemman väliin. Nykyisin lähdetään siitä, että lapsella on oikeus ilmaista kaikenlaisia tunteita ja että lapsen ja vanhemman välistä luottamussuhdetta vahvistetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin. Tällöin lapsi kokee olonsa turvalliseksi vanhemman seurassa ja oppii luottamaan vanhemman ohjeisiin ja neuvoihin.

Vierailija
4/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon selkäsauna tekisi hyvää nykyajan kauhukakaroille. Oppisivat olemaan.

Vierailija
5/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa komentaa muidenkin lapsia. Itse ottaisin vieraan lapsen samalla tavalla kontaktiin kuin omaniki, kysyisin että ärsyttääkö jokin asia ja miksi löit. Lapsi vastaa jotain ja sanoisin, että tuollainen saakin harmittaa, mutta silti ei saa lyödä vaan sanoa se harmitus ääneen ja yrittää neuvotella asiasta toisten kanssa. Ja ohjaisin lasten välistä keskustelua asiasta. Näin lapset ja myös se sokea vanhempi näkisi, miten homman kuuluu toimia.

Vierailija
6/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että kovinkaan moni suostuu pitämään kuria lapselleen. Kuri on traumaattista lapselle, haittaa lapsen tunnetaitojen kehitystä ja lyö kiilaa lapsen ja vanhemman väliin. Nykyisin lähdetään siitä, että lapsella on oikeus ilmaista kaikenlaisia tunteita ja että lapsen ja vanhemman välistä luottamussuhdetta vahvistetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin. Tällöin lapsi kokee olonsa turvalliseksi vanhemman seurassa ja oppii luottamaan vanhemman ohjeisiin ja neuvoihin.

Joissain asioissa on nollatoleranssi. Jos lapsi satuttaa tahallaan toista, tai rikkoo tahallaan tavaroita, niin sitä ei todellakaan selitellä ja puolustella. Se on vaan yksinkertaisesti ehdoton ei. Aivan yksiselitteisesti. Siihen pitää puuttua tiukasti heti, ja selvittää kunnolla osapuolten kanssa, jos kyse on molemminpuolisesta riidasta/ tappelusta. Tunnetaitojen opettaminen ei todellakaan ole sitä, että annetaan lapsen kohdella muita ja muiden omaisuutta miten huvittaa. Näihin puututaan joka kerta. Ihan taaperoikäisestä lähtien. Alusta asti pitää tehdä selväksi, että toisen tahallinen satuttaminen on yksiselitteisesti väärin. Vihainen ja turhautunut saa olla, mutta mikään tunne ei oikeuta satuttamista. Joillain on ihan kummallisia käsityksiä siitä, mitä tunnetaitojen opettaminen on.

Vierailija
7/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis seisoitko sinäkin hiljaa vieressä? 

Vierailija
8/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tää on sarkasmia??? 

Vierailija
9/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän on aina ollut. 

Vierailija
10/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis seisoitko sinäkin hiljaa vieressä? 

En ole AP, mutta ei se ole helppoa aina puuttua toisten kasvatukseen. Siskon lapset on käynyt minun asunnossa törttöilemässä ja siskolle tulee paha mieli, jos niitä komentaa. 

Lapsettomana minä en tietenkään voi tietää ja ymmärtää mitään lasten kasvatuksesta ja niin edelleen, sisko on kuitenkin minulle tärkeä, vaikka hänen kasvatustaidot ei ole parhaasta päästä niin joskus vain seuraan sivusta kun en halua riidellä siskon kanssa.

Vierailija
11/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia tunteita saa ilmaista, sanallisesti. Ei saa fyysisesti satuttaa muita. Lapselle kannattaa opettaa rajat nyt. Teini-iässä "tunteet", ne fyysiset, kohdistuvat vanhempiin ja itseensä.

Vierailija
12/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi kyllä huomaa, mutta tietää, että jos puuttuu niin lapsi alkaa hakata vanhempaansa. Pääsee helpommalla kun vihan ottaa vastaan joku muu.

Vierailija
13/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut koskaan kotona tuollaista lapsuudenkodissa, mutta toisaalta meillä oli myös kuri. Totella piti - ja mieluiten heti. Kotiintuloajat olivat ehdottomat, ja jos ruoka ei kelvannut tai sitä ei tullut ajoissa syömään, se siitä tilaisuudesta. Eihän se lapsena ja nuorena aina kivalta tuntunut, mutta olen jälkeenpäin ollut hyvin kiitollinen vanhemmilleni heidän kasvatusmetodeistaan, jotka olivat kaiken lisäksi yhteneväiset. Jos toinen heistä kielsi jotakin, ei toinen sallinut. Sellainenhan vain sekoittaa lapsen pään. Varsinkin isän mulkaisu lastenhuoneeseen riitti, jos me sisarukset (3 kpl) meinasimme olla liian vilkkaita.

Vierailija
14/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteilijät ym. sössöttäjät eivät tajua, että lapset eivät ole muuttuneet ajan saatossa: suurin osa heistä vedättää vanhempiaan, kun siihen tarjoutuu tilaisuus. On kuin heittäisi bensaa liekkeihin, jos sanoo lapselle, että voi sinua, äidin/isän pikkuinen, mikä on? Piirretäänkö värikynillä, miltä meistä tänään tuntuu?

Vierailija
15/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyseessä on siis curling-vanhemmuus, vanhempi siloittelee lapsen tunteita, eikä lapsi opi kestämään pettymyksiä."

Onko sinulla tarve opastaa muita, koska haluat sekaantua muiden kasvatukseen?

Vierailija
16/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän on aina ollut. 

Ennen ei sentään kielletty komentamasta vieraitakin lapsia lopettamasta pahantekoa. Yksi lapsi heitteli hiekat toisten lasten silmille ja hakkasi lapiolla. Käskin lopettaa. Hänen vanhempansa suuttui minulle ja tiuskaisi, ettei hänen lastaan saa tuntemattomat komennella! 

Vierailija
17/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ollut koskaan kotona tuollaista lapsuudenkodissa, mutta toisaalta meillä oli myös kuri. Totella piti - ja mieluiten heti. Kotiintuloajat olivat ehdottomat, ja jos ruoka ei kelvannut tai sitä ei tullut ajoissa syömään, se siitä tilaisuudesta. Eihän se lapsena ja nuorena aina kivalta tuntunut, mutta olen jälkeenpäin ollut hyvin kiitollinen vanhemmilleni heidän kasvatusmetodeistaan, jotka olivat kaiken lisäksi yhteneväiset. Jos toinen heistä kielsi jotakin, ei toinen sallinut. Sellainenhan vain sekoittaa lapsen pään. Varsinkin isän mulkaisu lastenhuoneeseen riitti, jos me sisarukset (3 kpl) meinasimme olla liian vilkkaita.

Meidän naapurissa oli tuommoinen tilanne. Isä kielsi mutta äiti sanoi että tee vaan tai päinvastoin. Kun niiden poika oli 10-vuotias se sai porttikiellon lähikauppaan kun se oli mennyt salaa henkilökunnan tiloihin ja laittanut hellan levyn päälle. Silloin pääsi vielä usein vapaasti henkilökunnan tiloihin. Vanhemmat oli ihan järkyttyneitä että miten meidän lapselle voidaan antaa porttikielto. Tämä on huutava vääryys. Poika on nyt reilu kolmekymppinen ja alkoholisti.

Vierailija
18/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatustieteilijät ym. sössöttäjät eivät tajua, että lapset eivät ole muuttuneet ajan saatossa: suurin osa heistä vedättää vanhempiaan, kun siihen tarjoutuu tilaisuus. On kuin heittäisi bensaa liekkeihin, jos sanoo lapselle, että voi sinua, äidin/isän pikkuinen, mikä on? Piirretäänkö värikynillä, miltä meistä tänään tuntuu?

Villi veikkaus: värikynät ja paperilehtiö lentävät sen jälkeen seinään.

Vierailija
19/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän on aina ollut. 

Ennen ei sentään kielletty komentamasta vieraitakin lapsia lopettamasta pahantekoa. Yksi lapsi heitteli hiekat toisten lasten silmille ja hakkasi lapiolla. Käskin lopettaa. Hänen vanhempansa suuttui minulle ja tiuskaisi, ettei hänen lastaan saa tuntemattomat komennella! 

Oh-hoh!

Vierailija
20/26 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että nykyään tehdään niin paljon lastensuojelu- ym. ilmoituksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi