Apua!! Pitäiskö huolestua?!
Kohta 3 vee oksensi koko eilispäivän, edes vesi ei pysynyt sisällä. Oli myös kuumetta. Tänään ei ole oksennettu ja ruokakin (se mitä on suostunut syömään) pysyy sisällä, mutta pojalla on ollut kova kuume koko päivän, ja jonkin verran ripulia. Iltapäivällä tuli hirveä ripulisatsi, sittemmin ei enää. Se mikä tässä ihmetyttää on tuo nukkuminen. Poika on nukkunut lähes koko päivän. Välillä herännyt hetkeksi ja suostunut juomaan vettä ja syömäänkin jotain pientä. Mutta siis on ihan voimaton, ei suostu edes seisomaan :(.
Gaah, onko jollain kommenttia... Olen jotenkin niin huolissani, etten taatusti saa unta.
Kommentit (26)
mut mä olen varovainen aina vatsatauti/kuume-yhdistelmässä, oma lapsi meinasi kuolla tuohon, eikä ollut kuin 1 vrk:n kipeä kuivui niin että suonia ei meinattu löytää. Ja käytiin kyllä terkkarilla joka sanoi että ei hätää, mutta lääkäripä tilasikin ambulanssin.
Onneksi Ap:n lapsella on kaikki hyvin :) Mukavaa pilvistä ja koleaa päivää
Meillä vähän alle 2-vuotiaan melkein 41 asteen kuume laski suun kautta otettavalla parasetamolilla tunnissa alle 39 asteeseen. Lapsi oli pelkässä vaipassa ja huoneen ikkuna auki, ulkona lämpöä siinä nollan tienoissa.
Jos lapsella on tiukasti vaatteet päällä ja huoneessa on normaali lämpötila, ei kuume kovin nopeasti varmaan laskekaan. Kannattaa varmaan myös kokeilla suppojen sijaan suun kautta annettavia särkylääkkeitä, esim. Pamol F on sellainen, joka maistuu hyvältä ja menee lapsille kaupaksi ilman vastalauseita.
Vierailija:
Sovin puhelimessa että tullaan jos lapsen melkein 39 asteen kuume ei laske kolmessa vartissa supolla 37,5:een. Ajattelin kyllä itsekseni että miten se voi noin nopeasti laskea.
Vierailija:
ulkona lämpöä siinä nollan tienoissa.
Mutta pointti on kuitenkin se, että lapsi pitää vaikka viedä pihalle viileään ilmaan, jos kuume on oikein korkea eikä meinaa laskea.
Vatsatauti joka johtaa velttouteen ja kova kuume joka ei laske ja lapsi on veltto.
Sä oot vielä päivystyksestäkin saanut ohjeen tulla ja silti mietit t olipa turha reissu.
Noilla oireilla lapsi oikeesti alkaa olla sokerista, voi pahimillaan olla tunneista kiinni, että lapsi ehditään hoitaa. Vaikka sun lapsi nyt ei ollutkaan niin kipeä kuin oireista saattoi päätellä, olen edelleen sitä mieltä et SITÄ EI VOI KOTONA TIETÄÄ, ei mitenkään.
Huonokuntoinen lapsi vaatii lääkärin arvion.
ei ihmekään kun kuntien terveydenhuolto ei voi toimia kun hätäiset mammat on jatkuvasti melkein terveiden lasten kanssa lekurilla. Maalaisjärkeä tässäkin voisi käyttää.
Jos lapsi juo ja on vain väsynyt -> on eri asia kuin veltto
-nimim. äiti, jonka 2v tytär noron yllättäessä oksensi 8h, 10 min välein eikä kuivunut
Esim. silloin kun lapsen hampaat kolahti pahasti ja hammashoitolassa oli se kanta, että suurella todennäköisyydellä juuret kuolee ja hampaat muuttuu harmaiksi. Täältä sain monta kohtalotoveria joilla ei ollut käynyt ollenkaan pahasti, joten oli paljon kivempi odottaa se kaksi viikkoa jonka aikana hampaat muuttuu jos muuttuu. Eikä sitten lopulta muuttuneet mitenkään! Paljolta huolelta vältyin.
Mutta näis päivystypolijutuissa olen huomannut, että av:lla uskotaan että lapset on sokerista. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, hyvät päivänjatkot vaan kaikille.