Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voisi jo mahdollisimman varhaisessa tapailuvaiheessa varmistua että mies ottaa osaa metatöihin?

Vierailija
07.12.2025 |

Se olisi hyvä nähdä heti ettei aikaa hukkaannu lusmuun. 

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapailemalla miestä, joka asuu yksin näkee hyvin helposti osaako siivota, laittaa ruokaa ja pestä pyykkinsä.

Tutustumalla miehen vanhempiin auttaa myös tietämään, millainen mies on.

Se, että mies huolehtii omasta kodistaan ei ole tae siitä, etteikö alkaisi loisimaan naisessa yhteisessä kodissa. Miksi hän ylipäätään haluaa muuttaa yhteen, jos ei hyödy naisesta jotenkin?

Särähtää tuossa tuo sana "hyödy"...

Eikös se ole jo ihan riittävä syy, että välittää ja rakastaa.

Vierailija
62/93 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä paperinpala tms pieni roska lattialle.

Jos se siirtyy roskikseen vierailun aikana, tee johtopäätöksesi.

(Toisin päin ei voi paljon päätellä; kaikki ei koe voivansa huushollata toisen kodissa.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. eksäni, joka on nainen ei koskaan suostunut mihinkään suunnitteluun vaan kaikki piti tehdä sekuntia ennen ja valitti miksi olen vaikea. Kyllähän vaikka saunakaljat voi hankka viikolla eikä käydä niitä hakemassa alakerran k. marketista kun sauna on jo lämmin,

Vierailija
64/93 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan, naiset! Eipä kiinnosta hirveästi deittailla, jos nainen koko ajan pyrkii vahtimaan omia etujaan ja se ruoan laittaminen miehelle on synneistä pahein. Parempi olla sinkkuna kuin ruveta hyysäämään kivirekinaista, jolle kaikki pitää tuoda valmiina eteen. 

MIEHELLE RUUAN LAITTAMINEN!! Hahahaha oletko syntynyt joskus 40-luvulla. Kyllä se on mies joka vie naista shoppailemaan nykyään ja avaa tälle auton oven tai ei tule edes treffejä.

Vierailija
65/93 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. eksäni, joka on nainen ei koskaan suostunut mihinkään suunnitteluun vaan kaikki piti tehdä sekuntia ennen ja valitti miksi olen vaikea. Kyllähän vaikka saunakaljat voi hankka viikolla eikä käydä niitä hakemassa alakerran k. marketista kun sauna on jo lämmin,

Koiratkin elävät hetkessä.

Vierailija
66/93 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapailemalla miestä, joka asuu yksin näkee hyvin helposti osaako siivota, laittaa ruokaa ja pestä pyykkinsä.

Tutustumalla miehen vanhempiin auttaa myös tietämään, millainen mies on.

Se, että mies huolehtii omasta kodistaan ei ole tae siitä, etteikö alkaisi loisimaan naisessa yhteisessä kodissa. Miksi hän ylipäätään haluaa muuttaa yhteen, jos ei hyödy naisesta jotenkin?

Särähtää tuossa tuo sana "hyödy"...

Eikös se ole jo ihan riittävä syy, että välittää ja rakastaa.

Ok. Ja siksi haluaa naisen asuntoon tuhlaamaan tämän happea ja sosialisoimaan tämän ruokia. Jees jees...

Välittävä mies voi vaikka lahjoa naista ja hankkia tälle isomman asunnon, missä ei ole itse piereskelemässä ja ölisemässä.

Vierailija
67/93 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Tapailemalla miestä, joka asuu yksin näkee hyvin helposti osaako siivota, laittaa ruokaa...'

Minä tapailin miestä, jonka koti oli aina erittäin siisti, laittoi ruokaa ym.  Ja mikä vielä, asui tasokkaasti siihen nähden, että kumpikin meistä vielä opiskeli tuolloin.

Päädyttiin yhteen ja perustamaan perhe. Osoittautui, mies osaa mitä tahansa, jos haluaa. Mutta on toinen asia, haluaako tai viitsiikö. 

Myönnän, tunnen itseni jossain määrin huijatuksi. Koen, mies ja vaikkapa setänsä samanlaisia ihmisiä. Seurasin vierestä, kun setä piti uutta naisystäväänsä kuin kukkaa kämmenellä seurusteluvuoden ajan. Täydellinen aviomiesehdokas. Onnistui ja luonnistui mikä tahansa. Menivät kihloihin ja muuttuivat yhteen. Kun sedällä oli katto päänsä päällä ja päivittäinen ruoka turvattuna, muuttui ääni kellossa. Sen jälkeen puolison huomiointi tai edes seura ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Jotenkin surullista.

Vierailija
68/93 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harmillista. Toivottavasti tuosta siasta on jo päästy eroon ja ajatukset sanoitettu uudelleen sekä roadmap voimaantumiseen on selkeä. Voimia! 

Vierailija
69/93 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee metatyötä olemalla ihan vaan paikalla.

Naiset eivät omaa samanlaista auktoriteettia, jonka pelkkä paikallaolo huomioidaan ja joka muokkaa käyttäytymistä.

Vierailija
70/93 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on komea jännis niin mikä voisikaan mennä pieleen parisuhteessa?

Vierailija
71/93 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdotin vaimolle, että minä hoidan metatyöt ja vaimo muut kotityöt. 

Eli suunnittelet viikon ruuat, hankit ne ja kirjaat ruokalistan valmiiksi?  Varmistst myös, että kotona on mausteet, paistorasvat ja tarvittavat ruuanlaittovälineet. Ja kotoa löytyy myös leivinpaperit, foliot ja elmukelmut? Pakasterasiat sun muut. Tiskiaineet ja tiskiharjat.

Suunnittelet perheet vaatteet, hankit pesuaineet, varmistat, että päiväkodilla on aina riityävösti varavaatteita ja lapsilla on mukana lelupäivän lrlut, naamiaispäivän vaatteet ja isovanhemoien päivänä äitisi.

Järjestät lastesi kaverisynttärit, tiedät tietenkin kaverien nimien lisäksi heidän allergiansa ja vanhempien puhelinnumerot. Et buukkaa niitä synttäreitä päällekäin tanssikerhot, onkikerhon tai raamattupiirin kanssa...

Olen nainen, vastaan meillä talouden pyörittämisestä ihan yksin enkä ole ikinä törmännyt kertomiisi metatöihin. Miksi ihmeessä pitää suunnitella viikon ruuat ja tehdä ruokalista, ei normaalissa kodissa moista hienoutta tarvita. Enkä keksi, miksi pitää erikseen varmistaa, onko meillä kauha ja kattila, kuka ne olisi vienyt pois? 

Enkä ole ikinä suunnitellut perheen vaatteita, ihan on kaupasta ostetut kelvanneet eikä pesuaineen ostoakaan ole erikseen metatyönä työstetty, tarjouksesta on ostettu hajutonta ja mautonta vaihtoehtoa varalle. Aina on riittänyt erikseen ajattelemattakin.

Jotenkin tuntuu siltä kuin osa äideistä tekisi ihan tarkoituksellaan elämästään hankalaa tai sitten ei yksinkertaisesti osaa varautua mihinkään, jos illat pitkät miettii leivinpaperin sopivaa määrää keittiön laatikossa.

Vierailija
72/93 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tapaaminen mahdollisesti? Noi dynamiikan on usein (ei aina) kotoa opittu niin mikä meno siellä? Tekeekö äiti kaiken samalla kun isä löhöää sohvalla? 

Vierailija
73/93 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet eivät usko noihin metatöihin. Kuten eivät myöskään esimerkiksi tunnetaitoihin. Miehet ovat käytännön ratkaisijoita.

No sitä enemmän vain on tilanteita ratkottavina, mitä vähemmän niitä ennakoi suunnittelematta. Onko se sitten kivaa?

Vierailija
74/93 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdotin vaimolle, että minä hoidan metatyöt ja vaimo muut kotityöt. 

Eli suunnittelet viikon ruuat, hankit ne ja kirjaat ruokalistan valmiiksi?  Varmistst myös, että kotona on mausteet, paistorasvat ja tarvittavat ruuanlaittovälineet. Ja kotoa löytyy myös leivinpaperit, foliot ja elmukelmut? Pakasterasiat sun muut. Tiskiaineet ja tiskiharjat.

Suunnittelet perheet vaatteet, hankit pesuaineet, varmistat, että päiväkodilla on aina riityävösti varavaatteita ja lapsilla on mukana lelupäivän lrlut, naamiaispäivän vaatteet ja isovanhemoien päivänä äitisi.

Järjestät lastesi kaverisynttärit, tiedät tietenkin kaverien nimien lisäksi heidän allergiansa ja vanhempien puhelinnumerot. Et buukkaa niitä synttäreitä päällekäin tanssikerhot, onkikerhon tai raamattupiirin kanssa...

Kirjoitit täsmälleen sen mitä mä ajattelin. 

Kuulostaa lähinnä siltä että yritetään tehdä asioista hirveän vaikeita. Ihan oikeasti käyt maustekaapin läpi joka viikko. Siksi teet ruokalistaa 😭

Tiskiaineet/ elmukelmut/ ym pysyy hyvin hallussa kun ostaa kerralla paljon. Meilläkin ostetaan usein näitä tarjouksista. Sitten siellä kaapissa on aina näitä.

Meidän lapset on kyllä aina lelu päivästä niin innoissaan että lelu on ihan varmasti mukana. 

Ja varmaan tärkein kysymys.  

Jos nyt joskus mikään mainitsemasi asia toteutuisi olisiko sillä mitään väliä lopulta?

Kaatuisiko maailma jos chili tai leivinpaperi olisi loppu.  Kaatuisiko maailma jos joutuisi lelupäivänä ajamaan kotiin hakemaan lelua.

Vierailija
75/93 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on naisesta kiinni. Oikeasti. Kuulostaa oudolta mutta totta se on.

Mies ei anna edes ajatusta kodin tai siihen liittyvien asioiden pyörittämiseen, ellei aidosti koe halua siihen. Se halu syntyy naisesta, jonka kokee sen arvoiseksi.

Vaikka tapaisit nyt miehen joka täyttäisi kaikki merkit "metatyöläisestä" - parisuhteessa hän ei sitä välttämättä ole. Saattaa olla ensimmäisen kuukauden, mutta vuoden päästä kiroat hällä palstalla, että eihän tää ukko tee enää mitään hengittämisen lisäksi.

Vierailija
76/93 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan meta!

Vierailija
77/93 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sait takaumat tulille. Tuttua.

Vierailija
78/93 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä iskin miehen, joka oli sinkkuillut 10 vuotta (pitänyt huolta huushollistaan todistetusti itse) ja on lisäksi yksinhuoltajaisän kasvattama (nähnyt että mies tekee kaikki kotityöt). Lisäksi natseilin jo suhteen alkuvaiheessa, että minä se en sitten ole mikään kyökkipiika.

10 vuotta yhteistä taivalta takana ja hyvin on onnistuttu tasapuolisesti ja luontevasti jakamana niin koti- kuin metatyötkin.

Vierailija
79/93 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on naisesta kiinni. Oikeasti. Kuulostaa oudolta mutta totta se on.

Mies ei anna edes ajatusta kodin tai siihen liittyvien asioiden pyörittämiseen, ellei aidosti koe halua siihen. Se halu syntyy naisesta, jonka kokee sen arvoiseksi.

Vaikka tapaisit nyt miehen joka täyttäisi kaikki merkit "metatyöläisestä" - parisuhteessa hän ei sitä välttämättä ole. Saattaa olla ensimmäisen kuukauden, mutta vuoden päästä kiroat hällä palstalla, että eihän tää ukko tee enää mitään hengittämisen lisäksi.

Tämä pitää kyl paikkansa varauksella. Ex vitutti mua. En tosiaan tehnyt parastani koska olin niin vittuuntunut siihen kitinää. Nyxä taas on ihana. Mä toimin niin että nyxä pysyy ihanana. Jos mä siivoan nyxä ilahtuu ja peitto heiluu. Jos mä teen ruokaa sama juttu.  Mut siis palkitaan siitä että teen.  Muullakin kuin vittululla miten teen väärin 

Vierailija
80/93 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Miehen tulee elättää naista ja vähentää tämän kuormitusta. Näin naisella on resursseja kukoistaa ja hoitaa lapsia.

2. Keskustelkaa kotiäitiydestä, naisen urahaitan ja eläkekertymän kompensoinnista. Mies voi vaikka sijoittaa naisen nimissä tai hankkia tälle muuta omaisuutta ja turvaa.

3. Keskustelkaa sukupuolirooleista ja varmistakaa, että mies arvostaa äitiyttä ja naiseutta, eikä vaan tissiä ja pillua.

4. Kuulostele miehen lapsihaaveita, suhtautuuko hän niihin vastuullisesti pohtien ja suunnitellen sekä valistellen, vai hedonistisesti eli oman halunsa ja himonsa kautta.

5. Vaadi mieheltä panostusta sinuun. Älä ala äiteilemään miehelle vaan tunne arvosi ja roolisi naisena. Älä ryhdy myöskään miehen kaveriksi, kämppikseksi tai panoksi vaan hyväksy ainoastaan juridisesti pätevä, näkyvä, ja oikein hoidettu avioliitto.

6. Tutustu mieheen kunnolla ennen kuin kiinnyt tähän ja va