Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Yli 90 % ollut yhteydessä aikuiseen lapseensa kuluneen viikon aikana

Vierailija
07.12.2025 |

Kuulostaa tosi korkealta luvulta ajatellen yhteydenpitoa aikuisiin pois muuttaneisiin lapsiin, mutta taidan vaan olla antisosiaalisesta perheestä. 

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se yhteydessä oleminen voi olla vaikka viestejä niin ymmärrän. Tai jos asuu lähellä. 

Äitini ei ole kovin hyvä viestijutuissa joten yhteydenpito tarkoittaa sitten puhelua joka usein venyy pitkäksi, eikä minulla kaikelta muulta riitä siihen viikottain aivokapasiteettia. Vielä pahempi oli kun asuin ulkomailla ja piti huomioida aikaerokin.

Vierailija
22/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon iloinen, että noinkin korkea luku. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vanhemmillani ehkä pari-kolme kertaa kuussa. Useammin jos on jotain asiaa. Ymmärrän täysin jos joku ei käy. Ja varsinkin jos on pitkät etäisyydet. 

Vierailija
24/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat asuu 150 km ja 300 km päässä. Näen heitä n 2 kk ja 6 kk välein. Ja puhelen puhelimessa viikoittain. Tuntuu oudolta ajatella, ettei olisi moneen viikkoon yhteydessä! 

Vierailija
25/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yhteydessä aikuisiin lapsiini monta kertaa päivässä

Olisi jo aika katkaista napanuora.

Vierailija
26/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuo on helppoa kun voi viestisovelluksessa olla perheen sisäinen ryhmä. Sinne sitten voi kuulumisia yms laittaa koko perheelle kerralla.

Vierailija
27/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut yhteydessä lapsiini mutta en jokaiseen. Samoin vanhempani mutta ei minuun. Onkohan tuossa nyt puhe lapsiin yleensä vai jokaiseen lapseen.

Tuossahan sanottiin selkeästi että ollut yhteydessä johonkin lapseen, ei välttämättä jokaiseen.

Vierailija
28/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos whatsapp ryhmät lasketaan niin kyllä sitä kautta ollaan yhteydessä välillä useita kertoja viikossakin äidin kanssa, soitellaan ehkä kerran viikossa ja nähdään ehkä keskimäärin kerran kuussa.

isäni 80v on erakkoluonne, ei tykkää kännykästä ja harvoin vastaa viesteihin. Koitan kuitenkin soitella - ehkä pari kertaa kuussa. Aina on kiva puhua, mutta minun puolelta soitot kyllä tulevat. Isää näen useimmiten kahvittelun merkeissä sanotaanko että joka kolmas kuukausi

Vierailija
29/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yhteydessä vanhempiini vähintään kerran viikossa. 

Vierailija
30/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen minäkin tuota lukua. Ei tuo ole ihan tervettä. Miten lie toteutettu tuokin "tutkimus"

HS? Mikä tutkimuslaitos tuosta rlehdestä on tehty?

No itselleni tuli tästä jutusta mieleen, että tällä sitten kohta perustellaan yhteiskunnan hoivan heikennyksiä. Kun on kerran niin hyvät turvaverkot sukulaisista niin meneehän se muistisairas mummo siellä lasten perheiden luona. 

Vierailija
31/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itselläkin on ihan läheiset välit omiin vanhempiin niin soitellaan ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa ja nähdään joitain kertoja vuodessa, lasten synttäreillä, sukujuhlissa, jouluisin ja toki välillä lapset käy tökylässä jne. Joskus kahvitellaan muuten vaan. En sinällään kaipaa viikottaista yhteydenpitoa

Ei sinulla ole läheiset välit vanhempiisi. 

Tämä! 

Vierailija
32/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudompaa olisi jos ei viestiteltäisi!? Meillä on läheiset välit ja yhteydenpito luonnollinen osa elämää kuten tapaamisetkin.

Esikoinen työmatkalla ja laittoi viestiä sieltä

2. vanhin viestitteli pitkin viikkoa mm joulusta ja lapsenlapsen hoitoiltapäivästä

3. lapseni palasi lomalta ja juttelimme mm flunssasta minkä sai paluulennolla

Kuopus on lähettänyt n 30 kissa/koira yms videota ja viestitellyt lääkärikäynnistään ja operaatiostaan mikä jännitti kovasti. Päivittäin viestittelee

Minä laitoin heille kuvia isotätinsä hautajaisista johon tietty kommentoivat.

Lisäksi viestittelin kahden lapsenlapsen, miniän ja vävyn kanssa. 

Vierailija
33/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalilta kuulostaa minusta.

Vierailija
34/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi olen kuullut vanhemmistani ehkä muutama vuosi sitten. Kaipa ne vielä elossa on, ei oikeestaan hirveesti kiinnosta lol

Vierailija
35/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on sovittu toisen kanssa että soitellaan sunnuntaisin kuulumiset muuten vain ja toinen omillaan yksin asuva muutaman kilometrin päässä käy meillä syömässä kerran viikossa, tai ei joka viikko, mutta melkein. Sitten jos on asiaa, soitellaan viikollakin.  

Vierailija
36/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani 70-80 v ovat huonoja pitämään yhteyttä - välittävät silti omalla tavallaan. Omiin lapsiini pidän yhteyttä tiiviisti!

Vierailija
37/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani eivät pidä koskaan yhteyttä :/

Vierailija
38/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteydenpidon määrähän ei korreloi laadun kanssa. On paljon kontrolloivia, narsistisia, huomionhakuisia, päihdeongelmaisia, rahaa kinuavia ja ties mitä muuta. Yhteyttä pidetään toispuolisin ehdoin ja onni voi olla aika kaukana tästä yhtälöstä. 

Vierailija
39/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin on ärsyttävää jos ei ole edes asiaa olla yhteyksissä usein vaan tavan vuoksi.

Vierailija
40/63 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä korkealta, ottaen huomioon miten paljon palstallakin valitellaan täysin välinpitämättömiä isovanhempia ja toisaalta miten monella välit ovat katkenneet kokonaan. Suomalaiseen kulttuuriin on kuulunut myös lievä erakkous ja toisten tilan kunnioittaminen - eli en ihan usko tuota tulosta kyllä.

Niinpä. Lisäksi tilastohan ei kerro siitä, onko vanhemmat esim. olleet tasapuolisesti yhteydessä kumpaankin lapseen. Narsistisissa perheissähän vanhemmat rikkoo tyypillisesti myös sisarusten välit jo nuorena ja manipuloi suhteita itselleen sopivalla tavalla. Mustaksi lampaaksi joutuu tyypillisesti se, joka pyrkii normaaliuteen, ja sehän ei narsistien pelisääntöihin sovi, jolloin pidetään mykkäkoulua yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi