Melatoniini
Jos lopetan 1mg melatoniinin vuoden käytön jälkeen, niin kannattaako ottaa ensin vähän aikaa 0,5mg melatoniinia?
Kommentit (35)
Mulle lääkäri sanoi että se on haitaton vaikka käyttäisi päivittäin. Eli voi koska tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri sanoi että se on haitaton vaikka käyttäisi päivittäin. Eli voi koska tahansa.
Ai voi lopettaa koska tahansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Vierailija kirjoitti:
Minä käytin melatoniinia monta vuotta putkeen, joka ilta 2 tabl. Sitten luin, ettei sovi/ole hyväksi sydänsairaalle. Lopetin kerrasta, enkä huomannut mitään muutosta nukahtamisessa/unessa. Kerrasta poikki vaan!
Korrelaatio ei ole kausaliteetti
Krooninen unettomuus on itsessään riski sydämelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytin melatoniinia monta vuotta putkeen, joka ilta 2 tabl. Sitten luin, ettei sovi/ole hyväksi sydänsairaalle. Lopetin kerrasta, enkä huomannut mitään muutosta nukahtamisessa/unessa. Kerrasta poikki vaan!
Korrelaatio ei ole kausaliteetti
Krooninen unettomuus on itsessään riski sydämelle
Mutkat suoriksi siis. Lehdistöllä ei näköjään mitään vastuullisuutta. Haluavat toki klikkiotsikoita..
Vierailija kirjoitti:
Kysyt taas samaa asiaa.
Kysyin ihan ensimmäistä kertaa.
yksi ehdotus; jos on jo alhainen RR eli verenpaine, niin tulisiko tuota huimausta herkemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Niin juuri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Niin juuri
Mielipiteet nähtävästi vaihtelevat.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo huimaus sitten johtuu? Tuottaahan ihmisen elimistökin melatoniinia eikä se aiheuta huimausta, joten miksi tabletit huimaavat?
Synteettinen on aina synteettistä. Onhan eri valmistajienkin melatoniineissa eroa. Ja sitten on vielä lyhyt- ja pitkävaikutteinen erikseen.
Eräs melatoniinivalmiste aiheutti mulle ihan järkyttävän äkillisen päänsäryn, johon heräsin keskellä yötä. Kävin jopa silmälääkärissä tämän oireenntakana, kun kipu tuntui heti silmien takana. Kukaan lääkäri ei ollut tietoinen, että melatoniinitason nopea romahdus yöllä voi aiheuttaa tämmöisen "vieroitus" oireen. Sattumalta löysin tiedon itse netistä, kun oikein kaivoin asiaa. Vaihdoin merkkiä, ja kas, toisen valmistajan tuote ei tehnyt päänsärkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Niin juuri
Mielipiteet nähtävästi vaihtelevat.
Opinions R LIKE assholes: everyone has one!
Lääkkeen vaikutus on äkilisempi kuin elimistön oman melatoniinin vaikutus. Omassa elimistössä käpylisäke tuottaa melatoniinia pimeän tullen hitaasti pieniä määriä, ja sen tarkoitus on lähinnä säädellä vuorokausirytmiä eikä toimia nukahtamislääkkeenä. Tabletissa melatoniinin määrä voi olla paljon suurempi kuin mitä oma keho tuottaisi.
Huimaus johtuu siitä, että lääkkeenä otettu melatoniini muuttaa elimistön hormonitasapainoa äkillisesti ja suuremmalla määrällä kuin elimistön luonnollisesti tuottamana. Lääkkeenä otettu melatoniini vaikuttaa myös keskushermostoon ja verenkiertoon eri tavalla kuin elimistön oma melatoniini.