Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Melatoniini

Vierailija
06.12.2025 |

Jos lopetan 1mg melatoniinin vuoden käytön jälkeen, niin kannattaako ottaa ensin vähän aikaa 0,5mg melatoniinia? 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo huimaus sitten johtuu? Tuottaahan ihmisen elimistökin melatoniinia eikä se aiheuta huimausta, joten miksi tabletit huimaavat?

Lääkkeen vaikutus on äkilisempi kuin elimistön oman melatoniinin vaikutus. Omassa elimistössä käpylisäke tuottaa melatoniinia pimeän tullen hitaasti pieniä määriä, ja sen tarkoitus on lähinnä säädellä vuorokausirytmiä eikä toimia nukahtamislääkkeenä. Tabletissa melatoniinin määrä voi olla paljon suurempi kuin mitä oma keho tuottaisi. 

Huimaus johtuu siitä, että lääkkeenä otettu melatoniini muuttaa elimistön hormonitasapainoa äkillisesti ja suuremmalla määrällä kuin elimistön luonnollisesti tuottamana. Lääkkeenä otettu melatoniini vaikuttaa myös keskushermostoon ja verenkiertoon eri tavalla kuin elimistön oma melatoniini.

Vierailija
22/35 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää näkökulmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri sanoi että se on haitaton vaikka käyttäisi päivittäin. Eli voi koska tahansa. 

Vierailija
24/35 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri sanoi että se on haitaton vaikka käyttäisi päivittäin. Eli voi koska tahansa. 

Ai voi lopettaa koska tahansa? 

Vierailija
25/35 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
26/35 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytin melatoniinia monta vuotta putkeen, joka ilta 2 tabl. Sitten luin, ettei sovi/ole hyväksi sydänsairaalle. Lopetin kerrasta, enkä huomannut mitään muutosta nukahtamisessa/unessa. Kerrasta poikki vaan! 

Korrelaatio ei ole kausaliteetti

Krooninen unettomuus on itsessään riski sydämelle

Vierailija
27/35 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytin melatoniinia monta vuotta putkeen, joka ilta 2 tabl. Sitten luin, ettei sovi/ole hyväksi sydänsairaalle. Lopetin kerrasta, enkä huomannut mitään muutosta nukahtamisessa/unessa. Kerrasta poikki vaan! 

Korrelaatio ei ole kausaliteetti

Krooninen unettomuus on itsessään riski sydämelle

Mutkat suoriksi siis. Lehdistöllä ei näköjään mitään vastuullisuutta. Haluavat toki klikkiotsikoita..

Vierailija
28/35 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt taas samaa asiaa.

Vierailija
29/35 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyt taas samaa asiaa.

Kysyin ihan ensimmäistä kertaa. 

Vierailija
30/35 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi ehdotus; jos on jo alhainen RR eli verenpaine, niin tulisiko tuota huimausta herkemmin?

Vierailija
31/35 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin juuri 

Vierailija
32/35 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin juuri 

Mielipiteet nähtävästi vaihtelevat. 

Vierailija
33/35 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo huimaus sitten johtuu? Tuottaahan ihmisen elimistökin melatoniinia eikä se aiheuta huimausta, joten miksi tabletit huimaavat?

Synteettinen on aina synteettistä. Onhan eri valmistajienkin melatoniineissa eroa. Ja sitten on vielä lyhyt- ja pitkävaikutteinen erikseen. 

Eräs melatoniinivalmiste aiheutti mulle ihan järkyttävän äkillisen päänsäryn, johon heräsin keskellä yötä. Kävin jopa silmälääkärissä tämän oireenntakana, kun kipu tuntui heti silmien takana. Kukaan lääkäri ei ollut tietoinen, että melatoniinitason nopea romahdus yöllä voi aiheuttaa tämmöisen "vieroitus" oireen. Sattumalta löysin tiedon itse netistä, kun oikein kaivoin asiaa. Vaihdoin merkkiä, ja kas, toisen valmistajan tuote ei tehnyt päänsärkyä.

Vierailija
34/35 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin juuri 

Mielipiteet nähtävästi vaihtelevat. 

Opinions R LIKE assholes: everyone has one!

Vierailija
35/35 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme