Hain apua väsymykseen, mitä koen lasten kanssa
koska koen että teen äitinä kaikkeni (pääasiassa yksin, en saa hoitoapua tms mistään), eikä se silti riitä, jonka johdosta alan olla aika uupunut. Olo on riittämätön aikalailla kaiken aikaa. Ja olen siis kuitenkin myös kasvatustieteiden ammattilainen ja hoitanut lapsia työksenikin 15 vuotta.
Avuksi tarjottiin vanhemmuustaitojen vahvistamista, joilla voisin kehittää itseäni entistä paremmaksi äidiksi. Vaikka kuulemma olen oikein hyvä äiti ja selvästi teen parhaani ja oikeita asioita jo nyt.
Mielestäni melkoinen paradoksi.
Kommentit (36)
Niin ja AP missä lasten isä on? Ei kai ne lapset oo pyhästä hengestä syntyneet?
No jos olo on uupunut niin kannattaa yrittää tehdä vähemmän. Miten teet vähemmän on sinun omasta päästäsi kiinni, myös asian jatkuva ajattelu voi uuvuttaa. Suunnittele valmiiksi. Tee valmiiksi. Valmistaudu viikonloppuna tulevaan arkeen. Perus elämän taitoja. Tee vaate pinot valmiiksi. Tee enemmän ruokaa valmiiksi kerrallaan.
Ei me muutkaan mitään apua saada, joten hoida ihan itse omat hommasi. Ei yllätä että kasvatusalan ihminen ihan pihalla elämätaidoista.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli kodinhoitajia jonka saattoi tilata kotiin avuksi.
He olivat ammattilaisia.
Äiti saattoi vaikka levähtää, käydä pikku asioilla tms.
He laittoivat ruokaa, leipoivat, siivosivat ja tietysti huolehtivat lapset ennenkaikkea.
Nämä poistettiin kuntien palveluista ysärin alussa.
Tiedäthän, että tuo palvelu maksettiin tulojen mukaan ja oli tavisperheelle hurjan kallista. Lisäksi se oli käytännössä sidottu sossun asikkuuteen, ei kuka tahansa sitä saanut.
Lisäksi tuo kotiapu ei todellakaan leiponut ja laittanut pitoja lastenhoidon ohessa! Siivosivat ja laittoivat ruokaa ja raportoivat sosiaalitoimelle siitä, pitääkö perheen lapset ottaa huostaan vanhempien jaksamattomuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa saa apua. Mulla vastaava tilanne ja apu jota vuosien jälkeen nyt on saatu on perhetyöntekijä joka tulee 2 viikon välein 45min sohvalle juttelemaan mun kanssa joku 6 käynti kertaa. Neuvonut mm että kun mun erityinen 4v saa raivarin niin hänelle pitää antaa jääpala suuhun että hän rauhoittuisi. Juu ei en tuu kokeileen kuinka monessa sekunnissa lapsi tukehtuu.
Joo ymmärsin myös että tätä jutteluapua tarjotaan. Varmasti moni hyötyisi enemmän siitä, että joku tulee pariksi tunniksi auttamaan vähän konkreettisemmalla tasolla siinä lastenhoidossa tai kotitöissä. Jos saisin esim. 2h viikossa lastenhoitoapua, voisin vaikka ihan maksaakin siitä osan, joku palvelusetelisysteemi tms olisi hyvä. Niin koen että saisin siitä paljon enemmän apua kuin jostain epämääräisestä vanhemmuustaitojen vahvistamisesta. Ap
Eikö teillä päin ole mahdollista saada lastenhoitajaa esim neuvolan kautta? Se maksaa täällä alle kympin tunti. Toki ne tarjottavat ajat on jotain 1-1,5 h pätkiä, mutta saisit ainakin hetken hengähtää tai tehdä muuta. Vai ovatko lapsesi jo isompia?
Vierailija kirjoitti:
No jos olo on uupunut niin kannattaa yrittää tehdä vähemmän. Miten teet vähemmän on sinun omasta päästäsi kiinni, myös asian jatkuva ajattelu voi uuvuttaa. Suunnittele valmiiksi. Tee valmiiksi. Valmistaudu viikonloppuna tulevaan arkeen. Perus elämän taitoja. Tee vaate pinot valmiiksi. Tee enemmän ruokaa valmiiksi kerrallaan.
Ei me muutkaan mitään apua saada, joten hoida ihan itse omat hommasi. Ei yllätä että kasvatusalan ihminen ihan pihalla elämätaidoista.
Just tämmöinen päteminen on se syy, miksi moni uupuu hiljaa yksinään. Heti, jos kerrot olevasi väsynyt, joku tulee moralisoimaan ja mainostamaan, kuinka sitä vain on jaksettava. Joo, olen siitä ihan samaa mieltä, mutta sen asian voi sanoa niin monella eri tavalla ja tuo motkottaminen ja itsensä muiden yläpuolelle nostaminen on rasittava ja hyödytön tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa saa apua. Mulla vastaava tilanne ja apu jota vuosien jälkeen nyt on saatu on perhetyöntekijä joka tulee 2 viikon välein 45min sohvalle juttelemaan mun kanssa joku 6 käynti kertaa. Neuvonut mm että kun mun erityinen 4v saa raivarin niin hänelle pitää antaa jääpala suuhun että hän rauhoittuisi. Juu ei en tuu kokeileen kuinka monessa sekunnissa lapsi tukehtuu.
Joo ymmärsin myös että tätä jutteluapua tarjotaan. Varmasti moni hyötyisi enemmän siitä, että joku tulee pariksi tunniksi auttamaan vähän konkreettisemmalla tasolla siinä lastenhoidossa tai kotitöissä. Jos saisin esim. 2h viikossa lastenhoitoapua, voisin vaikka ihan maksaakin siitä osan, joku palvelusetelisysteemi tms olisi hyvä. Niin koen että saisin siitä paljon enemmän apua kuin jostain epämääräisestä vanhemmuustaitojen vahvistamisesta. Ap
Voisit vaikka ihan maksaa? Tietenkin maksaisit, eihän nyt kukaan ilmaiseksi ainakaan tuntemattomille lastenhoitajan töitä tee.
Mitä siis oikeasti toivoit? Väsymys on oma kokemuksesi, se on asia, johon vanhemmuustaidot antavat apua. Ei kodinhoitajasta tms. ole apua, jos et muuta itseäsi. Väsymykseen muuten auttaa nukkuminen, harva vanhempi muistaa, että se on helppo tapa. Unille samaan aikaan lasten kanssa.
Lapset päiväkotiin.
Milloinkaan ennen vanhemmille ei ole suotu tällaista mahdollisuutta kuin nyt, voi viedä lapset koko päiväksi päiväkotiin viitenä päivänä viikossa, vaikka itse olisi kotona.
Kyllä siinä luulisi ehtivän tehdä kotityöt ja lepäävänkin.
Sinusta surkimuksesta ei ole äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä apua sinä sitten ajattelit saavasi? Ilmaisen kodinhoitajan?
Kysyit varmaan ap.lta mutta mä vastaan t. 1 kommentoida.
Tiesin täysin ettei kodinhoitajia ole enää. Mutta se että pyydän lapsen haasteisiin apua ja se apu on että tullaan juttelemaan mun kanssa eikä edes tavata lasta kuin kerran sanoen että tavataan jatkossa kahdestaan ilman lasta. Ei auta mua yhtään. Miksi sen kamelin selän pitää katketa ja mun romahtaa ennen kuin sitä apua saa vai saako sitä sittenkään.
Miksi te teette niitä lapsia jos ei voimat riitä. Pitäkää housunne jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämmöinen päteminen on se syy, miksi moni uupuu hiljaa yksinään. Heti, jos kerrot olevasi väsynyt, joku tulee moralisoimaan ja mainostamaan, kuinka sitä vain on jaksettava. Joo, olen siitä ihan samaa mieltä, mutta sen asian voi sanoa niin monella eri tavalla ja tuo motkottaminen ja itsensä muiden yläpuolelle nostaminen on rasittava ja hyödytön tapa.
Just niin! Vähän ristiriitaista kun sanoo että tee vähemmän ja alkaa luetella mitä pitäisi vielä tehdä paremmin ja ennemmän. Joku kana-aivoparadoxi :Dd
Ikävää luettavaa. Olen itse lapseton, joten tämä ei koske mua. Silti ajattelen, että sen kotiin saapuvan lässyttäjän sijaan joku voisi tulla vaikka hoitamaan niitä lapsia pariksi tunniksi viikossa, jolloin äiti pääsisi esim. kuntosalille tuulettumaan.
Mitä se mies tekee? Seuraa katseella, kun puoliso uupuu? Käy töissä, no tuskin 24/7.
Suosittelen kysymään apua vanhemmilta ja muilta sukulaisilta tai ystäviltä. Yhteiskunta tuskin voi auttaa kun ei ole rahaa palkata jokaiselle halukkaalle omaa lastenhoitajaa kun se on niin kallista. Kokeile vaikka vähentää kokonaiskuormitustasi jättämällä joku harrastus pois niin jaksat paremmin. Vaikuttaa siltä että sinulla voi olla ns. pinnistelijäsyndrooma.
Kannattaa tutkituttaa ainakin peruslaboratoriokokeet jos sieltä löytyisi syy väsymykseen. Ihmettelin kun ylämäkeen kävellessä ei jaksa niin hyvin kuin aikaisemmin ja hemoglobiini oli sitten vain sadan luokkaa.
Ei kai nyt yhteiskunnan pidä tarjota verovaroilla ilmaisia kodinhoitajia? Toki se olisi ok, että olisivat kunnan palkkalistoilla ja siitä menisi tulotason mukainen korvaus käyttäjiltä.