Törmäys ja paha mieli
Olin 4-vuotiaan ja vauvan kanssa kaupassa, ja kassalta kun kävelin poispäin, käännyin vinkkaamaan 4-vuotiaalle, että tulis perässä kun jäi haahuilemaan. Vaunujen kuomu osui jotenkin edellä olleeseen vanhempaan naiseen, ei lujaa, sen verran että huomasin, että osui. Pyytelin anteeksi, nainen ei sanonut mitään vaan käveli ostostensa kanssa kaupan seinustalle ja jäi niitä pakkaamaan, katse tiukasti ostoksissa. Menin vielä perään ja kysyin sattuiko; sattui kuulema. Kysyin selviääkö hän ostostensa kanssa; kyllä selvisi. Jäin siihen vielä, mutta kun nainen ei katsonutkaan päin äyskäistyään " sattui" ja " kyllä" , lähdin pois.
Tyhmää varmaan, mutta se tapaus on ollut mielessä koko päivän. Olis varmaan pitänyt vielä jotain sanoa tai tehdä, mutta se kiukkuisuus säikäytti enkä enää keksinyt mitä siinä olis pitänyt tehdä. Taidan olla vähän outo, kun tuo vahinko pilasi päivän, nytkin poskia kuumottaa.
En oikeastaan edes tiedä, miksi tämän kirjoitin, tuntuupahan vaan niin kurjalta :(
Kommentit (12)
mutta jos toinen henkilö EI OSAA OTTAA anteeksipyyntöä vastaan kohteliaasti, vaan käyttäytyy mitättömässä tapauksessa kuin ap:n kuvailema tapaus töykeästi, niin ei ole yhtään sen paremmin käyttäytyvä, päinvastoin käyttäytyy huonosti.
Ap:lla tahaton vahinko josta pyysi anteeksi, ja toinen vaan äyskii.
Kauppaan mennessä huomasin että oli inva-paikka, mutt kun vauva oli jo sylissä ja kello vasta 8.25 (runsaasti tilaa) ajattelin, että olkoon tämän kerran.
No lastatessani tavaroita autoon kaupasta tullessa huomasin että sinne sitten oli joku inva-kuski pysäköinyt keskelle valintatalon pihaa kaupassa ollessani ja oikein tekivät pointin mulkoilla minua pahasti.
Katsoin takaisin, ja ajattelin että ei noidenkaan käytös kovin hyvää ole - eihän heiltä ole KIELLETTYÄ pysäköidä muille paikoille kuin juuri sille yhdelle inva-paikalle, ja kaupan oven toisella puolella olisi ollut aivan yhtä hyvä ns. tavallinen paikka heille. Mutta piti jättää se auto keskelle pihaa ikäänkuin pointiksi.
Täytyy sanoa, että jos olisivat kommentoineet minulle jotain, niin ihan periaattesta en olisi pyytänyt anteeksi. Valitettavaa, että hän on pyörätuolissa, mutta se ei ole minun syytäni - enkä todellakaan aio madella tuollaisen ihmisen edessä, joka sitten pysäköi tyhjällä parkkipaikalla keskelle pihaa kun ainoa inva-paikka on varattu.
Katson olevani aika kohtelias ihminen, mutta rajansa kaikella.
Ajoin yksisuuntaista katua ja risteyksessä oikealta oli joku tulossa ja joutui jäämään keskelle tietä, kun ei päässytkään puikahtamaan risteyksestä kun oli ruuhka.
Äijä mulkaisi minua vihaisesti ja näin selvästi, kuinka tämä sadatteli oikein sydämestään Voi V***ua ja Perkelettä, ihan kuin se olisi ollut minun syy, että hän joutui minun eteeni pysähtymään keskelle tietä poikittain. :/
Itsehän siihen ajoi ja minä vain satuin tulemaan paikalle ja jouduin itse jarruttamaan voimakkaasti.
On se niin helppoa laittaa syy toisen niskaan. :(
Ite kyllä kävelet kuin mitkäkin ylileveät kuljetukset mutta auta armiais joku on heidän edessä tai törmää niin hirvee motkotus. Haistatin kerran yhdelle pitkät paskat niin johan alko paasaus kuinka hän on ollut Lottana sodassa ja plaaplaa..kiinnostaa kiviäkin.
minutkin opetetttiin kunnioittamaan toisia, etenkin vanhempia ihmisiä, mutta kun tässä itsekin äitinä olen huomannut, ettei ne vanhat kunnioita nuorempiaan yhtään, olen minäkin lopettanut.
Kaupassakin juoruilevat keski-ikäiset katsovat halveksuen, kun yritän vaunuilla ohi. Anteeksi, pääsisinkö ohi? ei enää tehoa. Pitää sanoa kovalla äänellä et Pääsiskös tästä kulkemaan vai oletteko oman kaistan ostaneet??!! tehoaa.
Sääli, et pitää lapselleen huonot tavat opettaa, mutta ne on näköjään ne, millä nykyään pärjää :(
sanoin sille, että voisko se ajaa kaks metriä syrjemmäs rassaamaan sitä paskaansa, niin tämä tonttu hyppäs melkein silmille, rähisi ja vittuili, että hänhän korjaa missä haluaa!! voi vittu että arvostan näitä vanhempia ihmisiä.
tuosta toisen käyttäytymisestä millään lailla, vaan ole jatkossakin yhtä kohtelias, toisella kertaa saatkin ehkä ihan päinvastaista kommenttia. Puheenollen tuosta vanhojen ihmisten käyttäytymisestä olen kylllä itsekin huomannut että eivät kunnioita ketään mutta heitäpä pitäisi kumartaa, itse sain kokea tämän muutama viikko sitten, kun lähikaupassa käydessäni unohdin laittaa sen ostoshihnalla olevan välikapulan ostosteni perään, ja tää mummeli joutui sen itse laittamaan, olin silloin viimeisilläni raskaana ja esikoinen vielä karkasi pelilaitteiden luo joten siinä ähkiessäni ostoksiani hihnalle ja samalla kun yritin jotenkin pitää tuon vilkkaan esikoisen ruodussa niin oli kyllä viimeisenä mielessä se saakelin kapula, mutta niin vain tuli napinaa takana että " tuollaisia ne nykyajan nuoret on, ei käytöstapoja ja vihaisesti nappasi sen kapulan hihnalle" ja mummelin kaveri totesi että niin on, eivät takanani ollessaan luultavasti huomanneet valtavaa mahaani, mutta maksaessani kassalle varmasti huomasivat sen, siinä olisi kyllä voinut jotain takaisinkin sanoa, mutta kun olen tällainen hissukka niin en muuta kuin kiehuin vain itsekseni, kassaneitikin kyllä vilkaisi murhaavasti näitä mummeleita, kommentin kun kuuli hänkin ja kassaneiti taisi olla ikäiseni myös.. enpä enää oikein osaa kunnioittaa näitä vanhuksia, kyllä heidänkin pitää käytöksellään ansaita kunnioitus, aivan kuin muidenkin.
täytyypä sanoa 12 vai mikä numerosi olikaan, et sinäkään kovin kauniisti puhunut jos noin sanoit! Niin metsä jne.
sanoin sille, että voisko se ajaa kaks metriä syrjemmäs rassaamaan sitä paskaansa, niin tämä tonttu hyppäs melkein silmille, rähisi ja vittuili, että hänhän korjaa missä haluaa!! voi vittu että arvostan näitä vanhempia ihmisiä.
Tähän olikin tullut vastauksia vaikka kuinka..
Kiitos teille :)
ap (menee paremmalla mielellä nukkumaan)
ja ihan suotta varmasti. Tuossakaan tilanteessa et olisi voinut enempää tehdä. Pitää vaan koittaa ymmärtää, että kaikki ihmiset ei täällä pelaa samoilla säännöillä. Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.
sen olen huomannut, että kannattaa kunnioitus vanhempia kohtaan useimmiten unohtaa. Kerran kysyin ystävällisesti vanhalta naiselta, joka taisteli kassiensa kanssa bussiin, voinko auttaa, tämä tiuskaisi ettei hän miltään kakaraslta apua kaipaa.. Hmm, minulla oli vaunut mukana ja en nyt niinkään nuori ole.
Toisen kerran satoi kaatamalla vettä ja menin bussiin, samaan kyytiin tuli mummo, jolla oli kauppakärry. Seuraavalta pysäkiltä (ei edes katosta) Kyytiin olisi tullut äiti vaunujen kanssa ja pyysi tätä mummoa siirtymään edestä. Ei kuulema käy, hänellähän on kärry mukana, joka oikeuttaa valtaaman vaunuille ja pyörätuoleille varatun paikan...
Huoh...
Ap on ajatteleva ja kohtelias ihminen, joita on nykyään harvassa. Älä murehdi, mitään muuta et olisi voinut tehdä. Ilmeisesti toisella osapuolella oli huono päivä, muttei se sinusta johtunut.