Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkään 1500 euroa ns. ylimääräistä rahaa pitää riittää?

Vierailija
05.12.2025 |

Saan toimeentulotukea kuluista riippuen 0-100 e kuukaudessa vielä puoli vuotta. Sen jälkeen tipun työmarkkinatuelle ja saan jatkossa toimeentulotukea 100-300 euroa kuukaudessa.

Kuinka pitkälle tuota rahasummaa siis vyörytetään? Ja onko sillä merkitystä, jos käytän tuon rahan heti?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva pudotus kun tukien määrä vaan nousee satasesta jopa kolmeen.

Muiden tukien määrä pienenee, joten toimeentulotuen osuus kasvaa.

Ap

Vierailija
22/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuollaisia rahoja yhtäkkiä saa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500 riittää 3 kuukaudeksi. Tilillä ei kannata rahaa säästää. Käytä tuet hyväksi ja nosta aina tili tyhjäksi.

Vierailija
24/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höhöh kelalle kelpaa 1 kk tiliote.Nosta rahat pois ja odota kuukausi. Niin minä olen tehnyt. Rahaa kannattaa säästää kotona. Minulla on noin 8500 euroa kotona.

"Onko omaisuutesi tai toimeentulotukiperheesi jäsenen omaisuus muuttunut viimeisten 12 kuukauden aikana?"

Omaisuuteen lasketaan myös käteisvarat. Olet syyllistynyt petokseen mikäli olet saanut toimeentulotukea.

Miten tuohon voisi vastata "EI"?

Pitääkö siis vuosi olla käyttämättä ja tienaamatta euroakaan?

Mä kävin just kaupassa, meni vitonen, omaisuuteni määrä muuttui samalla hetkellä.

Vierailija
25/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1500 riittää 3 kuukaudeksi. Tilillä ei kannata rahaa säästää. Käytä tuet hyväksi ja nosta aina tili tyhjäksi.

Niin. Mikäli toimeentulotukilaskelma on ollut joka kuukausi 500 euroa miinuksella.

Vierailija
26/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500 eurolla saa 5 kuukaudeksi ruokaa.

Vierailija
27/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia en hae koko toimeentulotukea. Mieluummin säästään esim töistä mitä on ja sitten kituuttelen aina työmarkkinatuella siihen asti kun saan töitä

Vierailija
28/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela ottaa huomioon yleensä kolmen kuukauden tulot. Mutta olen kuullut että jos on ollut jokin isompi juttu, esim. asunnon myynti, niin on otettu huomioon 6 kk:n ajalta. Ensi vuonna joka tapauksessa tulee yleistuki, ja se on vähän erilainen. Jos olisin tuossa tilanteessa, pitäisin sen 1500 käteisenä, kaiken varalta, niin olisi vähemmän selittelemistä ja enemmän liikkumavaraa. 

Eli voin saada jo toimeentulotukea kun heinäkuussa myin talon + 24 hehtaarin metsä palstan.  Mulla jäi kaupasta 224 000€ kun maksoin lainan ym.

Vierailija
29/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää miksi jotkut pitävät itsestään selvänä, että yhteiskunta heitä elättää. Ei ole valtion rahaa, vaan se on toisten, työssäkäyvien ansaitsemaa rahaa, joka maksetaan veroina. Siis minä maksan osan sinun tuestasi. Menisit töihin, riittäisi verovarat paremmin terveydenhoitoon. Turhat tuet pois. Ei vanhempieni aikana ollut mitään tukia ja silti pärjättiin. Ei ollut niin kovia vaatimuksiakaan.  

Vierailija
30/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia en hae koko toimeentulotukea. Mieluummin säästään esim töistä mitä on ja sitten kituuttelen aina työmarkkinatuella siihen asti kun saan töitä

Mulla ei ole töitä ja lisäksi on välillä iso summa terveyskuluja ja kaikenmaailman taksimaksuja.

Ap

Vierailija
31/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et sa kerralla niitä vuoden rahoja, vaan ne maksetaan kuukausittain

Vierailija
32/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me elämme lapseni kanssa tt tuella oman sairauteni vuoksi. Keväällä hajosi tv ja hain rahaa vakuutuksesta kun se oli vain 2 v vanha ostin kun olin vielä töissä.  Sain korvausta 400 e siitä ja sen vuoksi emme saaneet tt tukea 1,5 kuukauteen. Eli ihan kaikki vaikuttaa tuen määrään. 

Siitä asti olemme olleet ilman telkkaria mutta 11 v katsoo yleensä puhelinta niin ei sitä edes kaipaa.

T: pitkäaikaistyötön sairas yh

Vierailija
33/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi käsittää miksi jotkut pitävät itsestään selvänä, että yhteiskunta heitä elättää. Ei ole valtion rahaa, vaan se on toisten, työssäkäyvien ansaitsemaa rahaa, joka maksetaan veroina. Siis minä maksan osan sinun tuestasi. Menisit töihin, riittäisi verovarat paremmin terveydenhoitoon. Turhat tuet pois. Ei vanhempieni aikana ollut mitään tukia ja silti pärjättiin. Ei ollut niin kovia vaatimuksiakaan.  

Mieluusti menisin, kunhan pääsisin ensin edes haastatteluun. Vanhempiesi aikana kaikille riitti töitä.

Ap

Vierailija
34/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tässä kohtaa on joku pikkasen suurempi summa pyörimässä jaloissa ja tietäisin että tiukemmat ajat ovat tulossa, kartoittaisin kaiken sellaisen, mitä pitää uusia ja hankkia. Uusi patja sänkyyn? Talvitakki? Talvikengät? Jokin uusimista kaipaava kodinkone joka vetää viimeisiä? Ja näistä kuitit talteen.

Jos tilillä ensin näkyy 1500e ja yhtäkkiä ei olekaan, niin voi esittää mihin ne ovat menneet ja miksi. Nuo ovat tavanomaisia ja hyväksyttäviä hankintoja ihmisen arkielämässä ja kun rahat on laittanut järkevään, ei sitä rahaa mikä ei oikeasti enää ole käytettävissä voida huomioida tuloksi.

Jos et voi esittää kuittia noista "pakollisista" ostoksista, jutteluasi pidetään lähtökohtaisesti lööperinä, ja olet pimittänyt rahat.

Vierailija
35/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tässä kohtaa on joku pikkasen suurempi summa pyörimässä jaloissa ja tietäisin että tiukemmat ajat ovat tulossa, kartoittaisin kaiken sellaisen, mitä pitää uusia ja hankkia. Uusi patja sänkyyn? Talvitakki? Talvikengät? Jokin uusimista kaipaava kodinkone joka vetää viimeisiä? Ja näistä kuitit talteen.

Jos tilillä ensin näkyy 1500e ja yhtäkkiä ei olekaan, niin voi esittää mihin ne ovat menneet ja miksi. Nuo ovat tavanomaisia ja hyväksyttäviä hankintoja ihmisen arkielämässä ja kun rahat on laittanut järkevään, ei sitä rahaa mikä ei oikeasti enää ole käytettävissä voida huomioida tuloksi.

Jos et voi esittää kuittia noista "pakollisista" ostoksista, jutteluasi pidetään lähtökohtaisesti lööperinä, ja olet pimittänyt rahat.

Tavanomaiset hankinnat tehdään lähtökohtaisesti perusosasta eikä niitä huomioida ylimääräisinä menoina, joten kuiteilla ei tee mitään. Ei tuo tosin mitään pimittämistäkään ole, kun kela näkee rahaliikenteen tiliotteista.

Vierailija
36/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten olin työttömänä. Sain työmarkkinatukea, asumistukea ja  toimeentulotukea noin 150 € kuukaudessa. Sain lahjana 4900 euroa ja ilmoitin sen Kelalle. Minun kohdallani katsottiin, että viiteen seuraavaan kuukauteen en olisi ollut oikeutettu hakemaan toimeentulotukea. Työllistyin sitten ennen kuin viisi kk oli ohi.

Ensi vuoden puolella Kela kiristää linjaansa esim. kaikki, myös alle 50 euroa/kk tulot, otetaan huomioon laskelmassa.

Vierailija
37/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan jättää tän tarjouksen väliin, kun on niin suuri todennäköisyys sille, että joudun pulaan siinä vaiheessa, jos tulee joku isompi sairaalalasku tai lääkekulu ja siihen päälle vielä pari edestakaista matkaa sairaalaan (a 50 e).

Ap

Vierailija
38/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten olin työttömänä. Sain työmarkkinatukea, asumistukea ja  toimeentulotukea noin 150 € kuukaudessa. Sain lahjana 4900 euroa ja ilmoitin sen Kelalle. Minun kohdallani katsottiin, että viiteen seuraavaan kuukauteen en olisi ollut oikeutettu hakemaan toimeentulotukea. Työllistyin sitten ennen kuin viisi kk oli ohi.

Ensi vuoden puolella Kela kiristää linjaansa esim. kaikki, myös alle 50 euroa/kk tulot, otetaan huomioon laskelmassa.

Tämä kuulostaa minusta ihan kohtuulliselta. Ajattelin, että tuon 1500 lasketaan riittävän tyyliin yli vuodeksi. En mä nyt tiedä mitä teen.

Ap

Vierailija
39/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sillä merkitystä, jos osoitan, että raha on mennyt suoraan velanmaksuun (josta tulee hulluna korkoa ja kuluja joka kuukausi)?

Ap

Vierailija
40/52 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me elämme lapseni kanssa tt tuella oman sairauteni vuoksi. Keväällä hajosi tv ja hain rahaa vakuutuksesta kun se oli vain 2 v vanha ostin kun olin vielä töissä.  Sain korvausta 400 e siitä ja sen vuoksi emme saaneet tt tukea 1,5 kuukauteen. Eli ihan kaikki vaikuttaa tuen määrään. 

Siitä asti olemme olleet ilman telkkaria mutta 11 v katsoo yleensä puhelinta niin ei sitä edes kaipaa.

T: pitkäaikaistyötön sairas 

parilla sadalla saa uuden telkkarin ja sulle olisi jäänyt parisataa. Mutta teit fiksusti kun säästit rahat ruokaan yms. Netissä näkee kaikki tv kanavat muutenkin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme