Eläinten ystävä: pitäisikö edes tekoturkkia?
Nyt julkkiksilla näkyy valtavasti turkkeja, osalla teko. Mutta itse en haluaisi pitää edes tekoturkkia, koska en halua, että joku luulee sen olevan aito.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Niissä on 9/10 kerrasta muovia. Tekoturkisten yleisimmät materiaalit on polyesteri, akryyli, modakryyli ja polyeteenitereftalaatti.
Muovia pistetty karvamuotoon irtoamaan tehokkaammin..
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun oravanmetsästys menossa, niistäkin saa jotain pientä kivaa tehtyä. Porukka syö lihaa, mutta turkista hylkii voi voi.
Turkiseläimistä ei käytetä lihaa otetaan vaan turkis ja käsitellään.
Yleisimmät turkisten valmistuksessa käytetyt kemikaalit
ChatGPT
1. Formaldehydi
Käytetään kiinnitteissä, säilytysaineissa ja viimeistelyssä.
Estää nahan mikrobikasvua ja parantaa karvojen kiinnitystä.
Allergeeni ja luokiteltu ihmiselle syöpävaaralliseksi (IARC Group 1).
Lähteet:
- IARC Monographs on the Identification of Carcinogenic Hazards to Humans, Vol. 100F (Formaldehyde)
- EU ECHA: Formaldehyde Classification & Labelling
2. Kromisuolat (kromi(III), joskus muodostuu kromi(VI))
Kromiparkitus on tehokkain tapa estää nahan hajoaminen.
Kromi(III) on teollisesti vakio käytössä, mutta kromi(VI) voi muodostua hapettumalla, etenkin jos prosessi on huonosti kontrolloitu.
Kromi(VI) on erittäin myrkyllinen ja karsinogeeninen.
Lähteet:
- EU ECHA: Chromium compounds Risk Assessment
- UNEP: Chromium in Leather Tanning Industry
- IARC Monographs: Hexavalent Chromium (Group 1)
3. Ammoniakki
Käytetään rasvanpoistossa, pH:n säätelyssä ja karvapuolen puhdistuksessa.
Voi ärsyttää ihoa, silmiä ja hengitysteitä.
Lähteet:
- CDC/NIOSH: Ammonia Health Effects
- FAO Leather Processing Manual, Chapter: Degreasing and Deliming
4. Orgaaniset liuottimet
Esimerkiksi:
Tolueeni
Ksyleeni
VOC-yhdisteitä (haihtuvat orgaaniset yhdisteet)
Näitä käytetään:
-rasvanpoistossa
-väriaineiden liuottimissa
-viimeistelyaineissa
Ne ovat haitallisia hengitettynä ja ympäristölle.
Lähteet:
- WHO: Air Quality Guidelines for VOCs
- EPA: Health Effects of Toluene and Xylene
- FAO: Solvent Use in Fur and Leather Processing
5. Synteettiset väriaineet ja kiinnitteet
Turkisten värjäys vaatii usein happovärejä, metallikomplekseja, joskus raskasmetallivärejä (kuten koboltti- tai kuparikomplekseja).
Prosessissa käytetään myös mordantteja eli värin kiinnitteitä.
Joissakin väriaineissa on:
-raskasmetallijäämiä
-formaldehydijohdannaisia
-allergisoivia yhdisteitä
Lähteet:
- European Commission: Study on the Presence of Hazardous Chemicals in Leather and Fur Products
- OECD: Dye Chemistry and Environmental Risks
- ZDHC Manufacturing Restricted Substances List (MRSL)
Muita yleisiä kemikaaleja prosessissa:
Rasvanpoistoaineet
- pinta-aktiiviset aineet, liuottimet
- voivat aiheuttaa vesistökuormitusta
Desinfiointiaineet
- kvaternääriset ammoniumyhdisteet
- biosididirektiivin säätelemiä
Suolat ja happamat liuokset
- mm. natriumkloridi, rikkihappo, muurahaishappo
- käytetään turkisten pehmittämisessä ja pH:n säädössä
Ympäristö- ja terveysvaikutukset
Työntekijät:
- altistuvat VOC-yhdisteille, formaldehydille, ammoniakille ja kromille.
- ihotulehdukset, allergiat ja hengitystieoireet ovat yleisiä.
Ympäristö:
- käsittelemättömät jätevedet voivat sisältää raskasmetalleja, väriaineita ja orgaanisia liuottimia.
- monissa maissa turkisteollisuus on yksi merkittävimmistä kromi- ja formaldehydipäästölähteistä.
Kaaviomalli
https://www.iloencyclopaedia.org/images/stories/Part14/LEA_imgs/LEA030F…
Lähteet:
- UNEP: Environmental Assessment of Leather and Fur Industry
- European Chemicals Agency (ECHA) Restrictions on hazardous substances in leather/fur
- OECD: Environmental Risks in Textile and Leather Finishing
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun oravanmetsästys menossa, niistäkin saa jotain pientä kivaa tehtyä. Porukka syö lihaa, mutta turkista hylkii voi voi.
Miten aiot muistas Suomen sotaveteraaneja tänä vuonna? Suomi itsenäistyi 1917.
Aukomalla päätäsi. Huutelet tskarivistä ja haukottelet piipittäjä paska housussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkiseläimistä ei käytetä lihaa otetaan vaan turkis ja käsitellään.
Kyllä oravista on ruokaa tehty, ohje myös netissä!Lammas syödään myös, naudasta voi tehdä mitä vaan nahasta. Lammastalja on hyvä pulkan alla. Karhua syödään myös. Talja seinälle tai rekeen lämmittään.
Meinattu turkistarhatuista ei yleensä käytetä lihaa. Lampaita, nautoja toki syödään.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kettuturkki on hyvä vaihtoehto minkkiturkille.
Siinä on vaan että se on yleensä hopeaketusta (tarhatusta) tai sitten näitä muoviturkiksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aukomalla päätäsi. Huutelet tskarivistä ja haukottelet piipittäjä paska housussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tullut rahat tilille ja paha mieli on?
....
Mistä luulette että nahkalaukut tehdään?
Kengät?
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjä ja vastustan turkistarhausta. Olen pohtinut monesti samaa kysymystä kuin ap; onko ok käyttää edes tekoturkkia?
Ostin kuitenkin tänä talvena lyhyen trendikkään tekoturkin, jota ei voi mitenkään luulla aidoksi turkiksi. On ylipäätään halvan näköinen, kuten oli hintakin. Esimerkiksi napit takin edessä kertovat, ettei kyseessä ole aito turkki. Ei ole aidoissa turkeissa nappeja edessä.
Mietin sitten tätä samaa kysymystä kuin ap ja googletin. Englanninkielisessä keskustelussa joku pohti samaa. Kommentit vakuuttivat minut; miksi sitten on ok syödä vegemakkaraa tms tai käyttää tekonahkakenkiä? Niinpä. Kyseessä ei ole eläintuote. On ok käyttää tekoturkkia.
Kerrotko mikä on keinoturkkisi materiaali.
Miksi, jos näyttää aidolta, mutta on kuitenkin muovia. Muissa keskusteluissa on usein kova tohina kuinka polyesteriä ja akryyliä ei just pitäis ostaa. Ja sitten vielä muovikarvojen muodossa levittämään sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjä ja vastustan turkistarhausta. Olen pohtinut monesti samaa kysymystä kuin ap; onko ok käyttää edes tekoturkkia?
Ostin kuitenkin tänä talvena lyhyen trendikkään tekoturkin, jota ei voi mitenkään luulla aidoksi turkiksi. On ylipäätään halvan näköinen, kuten oli hintakin. Esimerkiksi napit takin edessä kertovat, ettei kyseessä ole aito turkki. Ei ole aidoissa turkeissa nappeja edessä.
Mietin sitten tätä samaa kysymystä kuin ap ja googletin. Englanninkielisessä keskustelussa joku pohti samaa. Kommentit vakuuttivat minut; miksi sitten on ok syödä vegemakkaraa tms tai käyttää tekonahkakenkiä? Niinpä. Kyseessä ei ole eläintuote. On ok käyttää tekoturkkia.
Tarkastin kaupan nettisivulta: 100 % polyesteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkastin kaupan nettisivulta: 100 % polyesteri.
Ok, kiitos tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tekoturkis ylläpitää sitä tiettyä turkismuodin mielikuvaa, joka sitten epäsuorasti tukee myös oikeiden turkisten käytön jatkuvuutta. Parempi että kaikenlaiset turkikset menisivät pois muodista.
Jos se näyttää ihan aidolta turkilta niin silloin jos ei pysty erottaa, mutta on kuitenkin jotain poly tai akryylitavaraa niin sehän on vähän kuin tuplavahinko käynyt.
Joko muovi ei kelpaa tai sitten vastustetaan tarhausta, kuitenkin kasvikunnasta löytyy yleisimmät materiaalivaihtoehdot eli öljyperäisiin tai feikkituotteisiin ei ole pakko sijoittaa.
Vain harva itäblokin maa ja Suomi enää sallii turkistarhauksen ja vain venäläiset kehtaa käyttää turkiksia.
En pitäisi edes tekoturkkia. Olen vastustanut turkistuotantoa teinistä asti. Oon ikuinen kettutyttö sielultani.
Olin muuten aikoinaan kirjekaveri yhden "oikean kettutytön" kanssa, ennen kuin se niihin iskuihin osallistui. Mitähän Miialle kuuluu nykyään. 🤔
Oon muuten hyvin erilainen poliittisikta mielipiteiltäni nykyään, mutta eläinten puolella olen aina ollut ja tulen aina olemaan.
N53
Vierailija kirjoitti:
Vain tyhmä ei erota
Ei kyse ole siitä erottaako vai ei, vaan siitä mitä se edustaa!
En. Muistuttaa ikävästi tarhauksesta. En ymmärrä miksi tekoturkiksia pitää edes olla olemassa.