Hannu Lauerma: Nuori tai keski-ikäinen mies joutuu kaksi kertaa naista todennäköisemmin puolisonsa pahoinpitelemäksi
Tilastokeskuksen tietojen valossa naisten osuus parisuhteessa tehdyistä törkeistä pahoinpitelyistä on ollut keskimäärin hieman yli 40 prosenttia. Terveydenhuollon hoitoilmoitusrekisterin mukaan taas puolison tai partnerin pahoinpitelemien 2064-vuotiaiden joukossa on ollut hoidettavana noin kaksi kertaa enemmän miehiä kuin naisia. Tämä viittaa miesten korkeampaan kynnykseen ilmoittaa itseensä kohdistuneesta väkivallasta.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XD mistä revit nää jutut? Hämeen-sanomat?
Kirjoittaja on psykiatri ja Psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri.
En panisi kyseisen herran sanomisille paljon painoarvoa. Ammattistatuksestaan huolimatta on itseään täynnä oleva öykkäri, joka mielellään tekee pilkkaa toisista. Tämän tietää kaikki hänet tavanneet. Vain yhtenä esimerkkinä on pilkannut eräässä koulutuksessa hoitoalalla olevia työpaikallaan sisäilmasta sairastuneita ja leimasi ties miksi. Ikävä kyllä tuolla luennolla iso osa kuulijoista oli juuri hoitajia hometyöpaikalta. Joistakin asioista saattaa tietääkin jotain, mutta iso ego menee tiedonvälityksen edelle.
Onko vielä hankalampi kuin Tarja Halonen oli? Koska Halonenkin oli äkäilevä ja hankala ihminen, ei hänellä näin ollen ole ollut mitään ammattitaitoa eikä uskottavuutta. Näin sinun logiikkasi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehet ja naiset ovat Suomessa lähes yhtä usein henkilöväkivallan kohteena, mutta ne
tilanteet, joissa väkivalta on uhannut, ovat eri sukupuolilla hyvin erilaisia. Suomessa naisten
kohtaamasta väkivallasta 27 % on perheväkivaltaa, miehillä vastaava luku on 0,2 %.
Vaimonsa pahoinpitelemä mies on hyvin harvinainen verrattuna päinvastaiseen tilanteeseen.
Suomalaiset miehet ovat huomattavasti naisia useammin väkivallan tekijöitä.
Väkivaltarikollisuutta onkin pidetty pääosin (90 %) miesten rikollisuutena. Siveellisyysrikosten
tekijöistä 98 % on miehiä (5). Perheväkivalta pahenee yleensä tilanteen pitkittyessä. Naisiin
kohdistuvan (fyysisen) perheväkivallan elinikäinen esiintyvyys on Suomen kaltaisissa
länsimaissa tasolla 20-35 %. Kehitysmaissa kehitystaso ja kulttuurin suhtautuminen
perheväkivaltaan on toisenlaista. Tämä näkyy prevalenssiluvuista, jotka vaimoihin
Lue tuore Väestöliiton laaja Perhebarometri-tutkimus, jossa käsitellään myös lähisuhdeväkivaltaa - ja ylläty mahdollisesti.
Usein siinä vaiheessa, kun oma asema ja status alkaa nousta päähän alkaa ammattitaito ja uskottavuuskin rapista oli kyseessä sitten presidentti tai psykiatri. Nimittäin iso ego ja nesteen nousu päähän voi saada aikaan sellaisen tilateen, että ko hekilö kuvittelee olevansa aina oikeassa ja häviää aito kiinnostus oppia uutta ja kehittää itseään.
Tämän kaltaisia lukuja on myös seksuaaliväkivallassa. Mies uhreja käy huomattavasti enemmän tukiryhmissä, kun koskaan ilmoitetuissa rikoksissa. Ja tekijänä on naisia, useimmin kuin miehiä.
Tämä tilasto miesten ilmoittamatta jättämisestä ja siitä, että luvut ovat huomattavasti isommat on aivan totta. Halusitte te luut naiset sitä ymmärtää tai ette. Itse tunnen ainakin viisi puolisolleen aggressiivista naista. Uskon, että minäkin piirissä on niitä enemmän. Valitettavasti. Naiset, se pyhä nais/äitimyytti joutaa roskikseen, sillä se ei auta sitä tekijää, eikä myöskään uhria.
T: seksuaalirikosten tukiryhmää vetävä ja päivystyksessä ajoittain työskentelevä nainen. Eli täälläkin on nähty, että ilmoituskynnys on huomattavasti suurempi miehillä ja luvut ovat aivan toista, jos niihin saataisiin totuus.
Edelleen, kyllä ne miehetkin ilmoittaa sitten, jos tilanne on yhtä pelottava ja tuhoisa kuin miehen lyödessä naista. Nämä nyt eivät vaan ole ihan sama asia keskenään.
Eikös se joku hätäkeskuksen työntekijä ollut kysynyt mieheltä, jonka vaimo oli hakannut, että otatsä naiselta pataan? Mitähän siinä pitäisi tehdä, lyödä vissiin takaisin?
Vierailija kirjoitti:
XD mistä revit nää jutut? Hämeen-sanomat?
Tilastokeskuksen dataa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän kaltaisia lukuja on myös seksuaaliväkivallassa. Mies uhreja käy huomattavasti enemmän tukiryhmissä, kun koskaan ilmoitetuissa rikoksissa. Ja tekijänä on naisia, useimmin kuin miehiä.
Tämä tilasto miesten ilmoittamatta jättämisestä ja siitä, että luvut ovat huomattavasti isommat on aivan totta. Halusitte te luut naiset sitä ymmärtää tai ette. Itse tunnen ainakin viisi puolisolleen aggressiivista naista. Uskon, että minäkin piirissä on niitä enemmän. Valitettavasti. Naiset, se pyhä nais/äitimyytti joutaa roskikseen, sillä se ei auta sitä tekijää, eikä myöskään uhria.
T: seksuaalirikosten tukiryhmää vetävä ja päivystyksessä ajoittain työskentelevä nainen. Eli täälläkin on nähty, että ilmoituskynnys on huomattavasti suurempi miehillä ja luvut ovat aivan toista, jos niihin saataisiin totuus.
Paljonko niissä tukiryhmissä käy naisia, jotka ovat kokeneet seksuaaliväkivaltaa mutta eivät ilmoittaneet siitä?
Minä tiedän monia, itseni mukaanlukien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko niissä tukiryhmiss
On niitäkin, mutta suhteessa ei todellakaan niin paljon kuin miehiä. Siksi ne luvut onkin järkyttäviä. Mä en edes jaksa ymmärtää tätä ajatusta, että naisen tekemä väkivalta/seksuaalinen väkivalta olisi jotenkin vähäpätöisempää kuin miesten tekemä.
Ja olen itsekin tullut kahden naisen hybäksikäyttämäksi lapsuudessa. Yksi naisen tekemä raiskaus aikuisena. Miehiä on kolme myös. Eli luvut on mullakin kokemuksena tasan. Aivan yhtä paljon ne sattui. Minua on myös lyönyt niin mies kun naiskumppani. (Olen bi) (Pakko kyllä myöntää, että ehkä eniten pahaa teki oma äiti, se oli vaikeinta ymmärtää.)
Olen siis traumataustainen, jonka takia lapsuus ja nuoruus oli todella kurjaa. Siirsin vielä sitä parisuhteeseen, kunnes sain avun ja nyt siis itse autan vastaavaa kokeneita.
T: se työstään puhunut nainen.
Miehiin kohdistuvaa väkivaltaa ei edelleen pidetä niin pahana kuin naisiin kohdistuvaa. Se on niin syvään juurtunut ihmisten psyykkeeseen, mies ei vain kertakaikkiaan voi olla missään tilanteessa ikinä uhri. Aivot lyö tyhjää, pata leikkaa jumiin, apina-aivot pysty prosessoimaan tuota tietoa.
Sentakia en nykyään jaksa keskustella yhdenkään ihmisen kanssa ongelmista joita vaikkapa miehillä on, se on täysin hyödytöntä ja törmäät apina-aivoiseen ihmisolentoon jonka aivot ei pysty käsittelemään kyseistä tietoa.
Vuosikymmeniä sitten puoliso (N) käyttäytyi väkivaltaisesti. Itse (M) tuolloin hiljattain karatea harrastaneena otin mustelmat käsivarsiini joilla torjuin lyönnit. En soittanut poliisia enkä tehnyt rikosilmoitusta.
Sitten vaihdettiin ehkäisypillereiden merkkiä ja tilanne tasaantui.