Eikö nuoret naiset siivoa asuntojaan enää lainkaan?
Ammattini puolesta näen nuorten asuntoja viikoittain ja ei ole voinut olla kiinnittämättä huomiota sukupuolien välisiin siisteyseroihin. Perinteisestihän on ollut voimassa käsitys, että nuoret miehet, poikamiehet jne. eivät hoida talouttaan lainkaan vaan juovat vain kaljaa ja sotkevat. En tiedä onko joskus muinoin pitänyt paikkaansa vai ei, mutta nykyään ei ainakaan enää ole totta. Miesten asunnot ovat lähes poikkeuksetta siistejä ja pidetty hyvässä kunnossa. Saman ikäisten naisten, no rehellisesti sanottuna sikolättejä. Mistä tällainen muutos mielestänne johtuu? Millaisessa kunnossa tuntemienne nuorten naisten asunnot ovat?
Kommentit (123)
Siivooja se on.
Ehkä sossun kertapalkkaama raivaaja.
Saanut työtä. Ei mitään koulutusta.
Kannattais pitää pää kiinni.
Paljon pahempia - oikeita - töitä on. Ei toi voi edes tietää. Siivois vaan ny turpa kiinni.
Tämä ei ole vastaus kysymykseen, mutta itse jaksan juuri ja juuri hengittää. En jaksa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sulla on vaan outo otanta nuorista. Mikä se on se semmoinen ammatti jossa pääsee katselemaan nuorten asuntoja? Joku kuntoutushomma?
Aika paljonkin on toiminnallisia vaikeuksia nykyään. Huonon kuvan antaa kyllä, ei mielenterveysongelmat aina tarkoita että olisi jotenkin vajaa.
Yleensäkin kaikilla on liikaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu etteivät kaikki nuoret osaa eivätkä ymmärrä siivota. Heille ei ole siivoamisen perusteita kukaan ehkä edes opettanut. Monilla omilleen muuttaneilla nuorilla ei ole edes kunnon siivousvälineitä. Muutin itse kerran asuntoon jossa oli asunut nuori nainen lapsensa kanssa ja se oli kuin pommin jäljiltä ja ihmettelen suuresti ettei hänen lähipiirinsä ollut puuttunut asiaan vaikka siinä sotkussa asui myös pieni lapsi.
Miten olet tietoinen, kuka asunut aiemmin?
..
Ei vuokranantaja - yksityinen vuokranantajs tai isompi vuokrayhtiö - saa kertoa yhtään mitään asukkaista.
..
Sinulla on joku sossu--tukeva asumismuoto.
..
Ole hiljaa ja pidä pää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
'Trollollooooooooooo...'
Voi olla.
Iltoo.👋
Heh, oon ollut pienestä pitäen tosi laiska siivoamisen suhteen. Siistin joo välttämättömän, mutta joku ruoanlaitto, leipominen, vaatteiden silittäminen tai siivous ei voisi vähempää kiinnostaa, joten en käytä niihin yhtään ylimääräistä aikaa. Ikää kohta 40 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olikaan ammattisi kun käyt kyyläämässä ihmisten koteja? Asuntokyylä?
Työskentelen etsivän sosiaalityön piirissä. T. Ap
Eikö ole tullut mieleen, että kotona on juuri siksi sotkuista, että elämänhallinnassa on puutteita? Saavatko ne nuoret mitään tukea ja opastusta arkeensa vai huvikseenko käyt arvostelemassa?
Vierailija kirjoitti:
Eipä nuo tunnu hoitavan mitään kotitalousasiota nykyään oli kyse siivouksesta, kokkauksesta tms. Oisko sitä "voimaantumista" sitten.
Ripsiään, tekolettiä ja rakennekynsiä hoitavat 24/7 Inhoavat ajatustakin jostain vastuusta ja lapsista.
Nuorilla naisilla joilla on mielenterveysongelmia on yleensä myös helvetisti tavaraa. Nuorilla miehillä joilla on mielenterveysongelmia on yleensä vaan se pelikone jota hakataan 24/7 kun ollaan kotona. Siis sängyn ja muun pakollisen lisäksi.
Etsivän sosiaalityön tekijänä et ehkä käy niissä ihan tavallisimmissa asunnoissa?
Tuntemieni nuorten asunnot ovat kyllä pääsääntöisesti ihan siistejä. Uutta on se, että sama koskee nykyään myös nuoria miehiä. Nykyajan poikia on selvästi opetettu kotona siivoamaan, toisin kuin oman ikäluokkani (40+) miehiä. Oma mieheni on nykyään ihan siisti, mutta nuorena hänellä ei kyllä ollut hajuakaan oikein mistään kodinhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää näin 35-vuotiaana naisena, että olen ihan sottapytty verrattuna saman ikäiseen puolisooni (mies). Kotimme olis jatkuvasti tosi sotkuinen ilman mieheni panostusta yleiseen siisteyteen. Mun vastuulla sitten pyykki- ja ruokajutut pääsääntöisesti. Uskon Ap:ta, että nuoret naiset ovat miehiä sotkuisempia.
Keski-ikäinen eukko etkä edes siivota osaa hohhoijaa
Ei nykynaiset mitään viitsi tehdä. Selitetään jostain metatöistä ja tunnetyöskentelyistä, mutta mitään konkreettista eivät tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu etteivät kaikki nuoret osaa eivätkä ymmärrä siivota. Heille ei ole siivoamisen perusteita kukaan ehkä edes opettanut. Monilla omilleen muuttaneilla nuorilla ei ole edes kunnon siivousvälineitä. Muutin itse kerran asuntoon jossa oli asunut nuori nainen lapsensa kanssa ja se oli kuin pommin jäljiltä ja ihmettelen suuresti ettei hänen lähipiirinsä ollut puuttunut asiaan vaikka siinä sotkussa asui myös pieni lapsi.
Miten olet tietoinen, kuka asunut aiemmin?
..
Ei vuokranantaja - yksityinen vuokranantajs tai isompi vuokrayhtiö - saa kertoa yhtään mitään asukkaista.
..
Sinulla on joku sossu--tukeva asumismuoto.
..
Ole hiljaa ja pidä pää kiinni.
Saa kertoa tai ei, mutta kertomista silti tapahtuu. Tiedän itse, millainen ihminen asui nykyisessä asunnossani ennen minua, ja aiemmassa asunnossani olin itse paikalla, kun omistaja esitteli asuntoa potentiaalisille uusille vuokralaisille oman määräaikaisen vuokrasopimukseni lähestyessä loppuaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä nuo tunnu hoitavan mitään kotitalousasiota nykyään oli kyse siivouksesta, kokkauksesta tms. Oisko sitä "voimaantumista" sitten.
Mitä ihmeen voimaantumista? Voimaantumista on jos vaikka jaksaa elää vakavan sairauden kanssa. Kotitalousasioissa riittää että on perussiistiä, sukupuoleen katsomatta.
Sitähän se on ja nuoret miehet hoitaan miesten töiden lisäksi kohta huushollitkin kun eukot somettaa, lipittää viiniä ja lihoaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehet kantaa vastuun ja feministit on MT voimaantujia. Ei vuokra-antajiakaan kiinnosta naiset kun riskit on nousseet räjähtämällä. Kissan kuset aina kämpissä lattialla.
Olen vanha nainen, mutta eipä ikinä ole ollut kissan kuset lattialla!! Kissani osaa käyttää hiekkalaatikkoa. Jos ei osaisi, siivoaisin kuset pois ja veisin kissan eläinlääkäriin.
No jos katsotaan vaikka jotai pp joka oli lapsena söpö tyttö joka leikki leluilla ja nykyisin amzon härkä nenärenkaalla niin jotai on hanavesissä tai kasvatuksessa nykyisin pielessä.
Pakko sanoa että olen itsekkin ihmetellyt näin sinkkuna opiskelijana sitä, että sinkkunaisten asunnot ovat pääsääntöisesti sotkuisempia, kuin miespuolisten sinkkukavereideni asunnot.
En tiedä asunnoista, mutta ovat nuoret miehet ainakin olemukseltaan, käytöstavoiltaan ja vaatetukseltaan huomattavasti ikäisiään naisia huolitellumpia. Ei jatkuvaa kiroilua, lävistyksiä lärvit täynnä, mauttomia vaatteita, huomattavaa ylipainoa, shokkivärjättyjä hiuksia jne.
Tässä on kyllä hivenen totuutta! Omalla miehelleni kävi äiti vähintään kerran kahteen viikkoon auttamassa siivouksessa vaikka mies 33v. Ihmettelin sitä ääneen. Mies kyllä osaa siivota itsekin mutta aikamoinen pyörremyrsky siivouskertojen välillä.