Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mulla tulossa sydänkohtaus?

Vierailija
04.12.2025 |

En jaksaisi millään lähteä lääkäriin turjähaan jonottamaan tuntikausiksi, kun on flunssaakin. Miten vakavana pidätte tällaista oiretta?

Kaulalla vasemmalla puolella on kohta, joka tuntuu ikäänkuin olisi joku kohta kipeytynyt, mutta ei tunnu mitään pattia tms.

Vasemmassa kainalossa tuntuu siltä kuin olisi hirveän jumppaamisen jälkeen lihakset kipeät. En ole jumpannut kuitenkaan.

Minulla on veritulpan riskitekijä, joten siksi mietityttää, muuten ei tulisi edes mieleen sydänkohtaus vaihtoehtona.

Nuo oireet ovat hassusti vaihdelleet, alkoivat eilen kaulalla ja tänään aamulla kainalossa. Toisaalta välil ne ovat menneet pois ja sitten välillä taas tulleet takaisin. Ailahteleeko sydänkohtauksen oireet noin edes takaisin, että tulevat ja menevät? Kuinka kauan oireiden alusta menee itse kohtaukseen yleensä?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIELÄKÖ ELÄT????!!!!!!????!!!

Vierailija
22/27 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin Omaolon oirekyselyä netissä, se on niin ylimalkainen, etten voinut täyttää siitä mitään, näitä oireita ei ole siinä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, vielä olen :)

Ymmärrän että tämä on hölmöä luettavaa, mutta olen huolissani, kun olen vielä yksin kotona. Olen aiemmin saanut lievän sydänkohtauksen, mutta se oli eri asia, kun heräsin siihen yöllä ilman mitään ennakko-oireita. Nyt sitten pelkään, että tulee uudestaan isommin. Toisaalta en halua rampata lääkärissä turhaan, kun joutuu muutenkin niin usein käymään. Päivystyksen jonotus kestää varmaan jotain 8 h pk-seudulla, ei sinne hevin lähde.

Kiitos teille, jotka ovat vastanneet tosissaan. Olisi muuten aika hyvä, jos voisi kytkeä itsensä johonkin kotianturiin ja sitten joku etälääkäri voisi tsekata arvot netin kautta. Ehkä joskus tulevaisuudessa.

Ap

Vierailija
24/27 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon lanssissa matkalla sairaalaan juuri :( hoitsu kattoo hieman pahasti, kun yritän happinaamari naamalla tätä kännykkää tihrustaa.

Vierailija
25/27 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normia tollanen

Vierailija
26/27 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku epäilee sydänkohtausta, ohje on yksiselitteinen: soita heti hätänumeroon 112.

On parempi mennä tutkimuksiin turhaan kuin jättää menemättä ja riskeerata vakava tilanne.

Jos oireet jatkuvat, pahenevat tai liittyvät rintakipuun, hengenahdistukseen tai huimaukseen, kyseessä voi olla hätätilanne.

Koska henkilöllä on veritulpan riskitekijöitä, oireet kannattaa ottaa vakavasti.

Sydänkohtaus voi kehittyä nopeasti, eikä ole olemassa varmaa aikaa siitä, kuinka kauan oireiden alusta kestää varsinaiseen kohtaukseen.

Vierailija
27/27 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miten vanha olet?

50+

Johan tuo alkaakin jo riittämään. Ei sitä tarvitse liioitella sen elämisenkään kanssa. Jätä muillekin sitä happea. Omakin isä niin haukkoen aina hengitti, että tuntui että ei jätä muille ollenkaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän