Helsingin joulutorilla ammattimainen taskuvarasliiga ryöstää ihmisiä
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011665124.html
Eipä yllätä, että nämä on tulleet Helsinkiin myös keikkaa tekemään. Näitähän on ympäri Eurooppaa joulutoreilla.
Vaikka jutussa ei asiaa suoraan sanota, kyseessä on sama ammattimainen organisaatio, jonka juureet johtaa kaakkoiseen Eurooppaan.
Pitäisikö Suomessakin alkaa tehdä samoin kuin monin paikoin Eurooppaa nyt tehdään, että paikalliset on alkaneet spreijaaman taskuvarkaiksi todettujen ihnmisten takkeja ja vaatteita, jotta muut osaisivat varoa näitä taskuvarkaita?
Netti ja some on täynnä näitä videoita, joissa näin tehdään.
Kommentit (69)
Vai niin. Itse kun olen nyt työtön, niin voisin hyvin lähteä jahtaamaan näitä varkaita sinne. Voin ostaa spraymaalia myös.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta on tullut turvaton ja rahaton.
Rahattomana on yhtä tuskaa olla. Ikävää, että jotkut tekevät työkseen näitä varkauksia. Poliisit on aika voimattomia näiden kanssa. Ei niillä ole aikaa päivystää paikalla, josko joku jäisi kiinni.
Maailman kaupunkien tyyliin. Ei tuossa ole mitään kummallista. Noita riittää maailmalla kaikkiin suuriin tapahtumiin joissa kansa pöllämystyneenä on keskittynyt juttujen ihmettelyyn.
Helsinki on maailman kaupunki.
Vaikka joku pahastuu, niin kyllähän se niin, että nämä varkaat on lähtöisin itäisemmästä euroopasta maista, joiden alkukirjain on R, B ja M. Näitä taskuvarkaita koulutetaan pikkupojasta ja tytöstä lähtien siihen hommaan.
Pistäisin virittetyn hiirenloukun taskuun ja lompakon ja puhelimen takin sisälle povariin.
Kyse on ilmeisesti Tuomaan markkinoista? Se on paikoin aika ahdas paikka ja otollinen kohde taskuvarkaille. Kai siellä kuitenkin on vartijat, jotka voivat tähän puuttua?
Todettujen = epäiltyjen
Se on vaarallinen tie.
Ja laitatko vielä lähteen tuolle väitteellesi, että jäljet johtaa Kaakkois-Eurooppaan.
Kiitos.
Kyllä ulkolaisetmustalaiset-yleensä aina tunnistaa, vaikka eivät kuljekkaan puku päällä kuten täkäläiset äidin pikku perkeleet.
Vierailija kirjoitti:
Ja laitatko vielä lähteen tuolle väitteellesi, että jäljet johtaa Kaakkois-Eurooppaan.
Kiitos.
Europolin raporttien mukaan eniten taskuvarkauksia Euroopassa tekevät Romanian ja Bulgarian kansalaiset. Melkein yhtä paljon näihin syyllistyy pohjois-Afrikasta lähtöisin olevat henkilöt. Tietenkään tässä ei voi yleistää tietyn maan kaikkia kansalaisia, vaan tähän syyllistyvät tietyt ryhmät.
Ja kaikkialla myös aina oman maan kansalaiset syyllistyvät myös näihin varkuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Itse kun olen nyt työtön, niin voisin hyvin lähteä jahtaamaan näitä varkaita sinne. Voin ostaa spraymaalia myös.
10€ saat jokaisesta spreijauksesta.
Tuomaanmarkkinoilla on hyvä pitää lompakko/puhelin/avaimet takin povitaskussa.
Täytyypä alkaa ansoittamaan takintaskut ja kuljettaa puhelinta ja lompakkoa takin sisällä olevassa taskussa. Sellasen taskun voi ommella itse jos ei valmiina ole. Vai onkohan tämäkin nyt sitä är asismia.
Ärsyttää tällainen. Taskuvarkaus on tekona oikeuslaitoksen mielestä niin lievä, että tekijä kiinni jäädessään yleensä selviää sakoilla. Käytännössä näille rikollisille ei ole siis mitään uhkaa teoistaan, vaan voivat nyysiä ihmisiltä vuosikausia.
Minulla on kortit ja kännykkä vetoketjullisessa povitaskussa. Onko kukaan onnistunut varastamaan mitään povitaskusta?
Vierailija kirjoitti:
Tuomaanmarkkinoilla on hyvä pitää lompakko/puhelin/avaimet takin povitaskussa.
Ylipäätään kaikissa isommissa tapahtumissa kannattaa tehdä niin. Aina siellä joukossa on niitä, joilla on pahat aikeet.
Ei ole mitenkään hyvää mainosta Tuomaan markkinoille tällainen. Vaikka ei pidä yleistää, niin olisin itse varuillani tietyn näköisten ihmisten vierellä ja pitäisin omaisuudestani kiinni.
Netistä löytyy nyt myös videoita, jossa nämä taskuvarkaat on alkaneet iskeä takaisin päin näitä spreijaajia. Heittävät mm tomaattisosetta, maalia tai jotain muuta näiden ylle. On siis sellainen pieni konflikti menossa puolin ja toisin.
Kaikkialla kuitenkin paikalliset tykkää, kun näitä taskuvarkaita yritetään saada tunnistettua.
Taskuvarkailla on sellainen tapa, että yhdellä heistä on yleensä jotain toisen kätensä suojana peitteenä, esimerkiksi takki. Kaksi tai kolme muuta on siinä ympärillä tekemässä "ruuhkaa" ja blokkia. Näin se jonka käsi on peitettynä, pääsee hivuttautumaan uhriin kiinni ja tekemään suojattuna varkauden, kun se takki suojaa kättä. Tätä on muiden ympärillä todella hankalaa huomata.