Työttömät jotka ei kykene töihin, miten voit?
Työttömiä kun tässä maassa ei arvosteta. Nii ajattelin kuiten toivottaa teillekkin että hyvää joulua. Toivittavasti jonkinlainen onni edes sinne sattuu teidänkin kohdalle.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Joulupukkikin tekee töitä, työtön ei.
Työttömänä en voi tehdä töitä koska silloin ei enää saa työttömyyskorvausta!
Täällä työttömänä on soitettu talvella ambulanssi kun töissä käyvä on hankeen sammunut, toisen kerran kun vanhus huuti apua kotoaan ja muut ei tehnyt mitään. Autettu vanhuksia kassejen kanssa kaupassa. Jääty monesti vanhuksille juttelemaan. Annettu paikka nukkua ja olla toiselle joka pääsi takaisin jaloilleen on nyt töissä ja naimisissa. Autettu töissä käyvää naista monet kerrat esim auto remontissa. Autettu töissä käyvää pariskuntaa heidän koirien kanssa että he pääsevät vuosilomalle kotoaan. Jääty seuraamaan sitä vanhusta jolla ottaa hengityksestä että hän on turvassa. Jääty seuraaman vanhusta jonka kanssa odotettu ambulanssia kun oli kesällä kävelytielle sammunut. Töissä käyvillä ihmisillä kun ei monesti ole aikaa toimia ja jäädä seuramaan. Plus muuta vastaavaa vielä ennen kun olin työ ikäinen.
Itse olin kymmenen vuoden ajan joko työttömänä työnhakijana tai vaihtoehtoisesti kuntoutustuella. Tämä oli hirveän stressaavaa aikaa, koska kuntoutustuen ja työttömyyspäivärahan välinen rahallinen erotus oli omalla kohdallani erittäin suuri. Vuosittainen epävarmuus ja siitä aiheutuva stressi seuraavan vuoden tulotasosta.
Tuo APn mainitsema "jonkinlainen onni" sattui viimeinkin kohdalleni kaksi vuotta sitten kun viimeinkin useiden valitusten jälkeen pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle toistaiseksi. Epävarmuus rahasta poistui samalla kertaa ja nykyään tienaan saman verran kun keskimääräinen eläkeläinen Suomessa vaikka olen vasta 43-vuotias. Toki mielelläni vaihtaisin tämän työkykyisyyteen ja kunnon työpaikkaan, mutta toisaalta nykytilanteessa (lama, suurtyöttömyys) tämä tuntuu jopa siunaukselta.
Luulen, että useimmalle työttömälle joka ei kykene töihin työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy olisi onnenpotku.
Ei ole osaamista mihinkään alaan, siivoojana olin, mitta nyt niska, polvet ym...paskana, niin en kykene twkemään sitäkään, ikää on 40v.mutta kaipa alan olemaan liian vanha kohta mihinkään, sekä rikos, päihde ja luottotietomerkinnät estää työllistymistä. Siinä syitä miksi olen työtön.
Vierailija kirjoitti:
"En kykene tekemään mitään töitä" on vain tekosyy omalle laiskuudelle jolla perustellaan muilta pummiminen että itse pääsisi mahdollisimman helpolla. Aina pystyy tekemään jotain työtä.
Sano tämä näille työttömille tohtoreille ja insinööreille jotka lehdissä huutelevat, en voisi kuvitellakaan meneväni mihinkään alle 4000 palkalla ja juuri oli juttu jossa insinööri se ja se kieltäytyi noin 3000 palkan työstä.
Nämä sentään pääsisi töihin ja pelkkä kusipäisyys esteenä, toisia ei sitten oteta ja toisilla on ihan oikeita esteitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole osaamista mihinkään alaan, siivoojana olin, mitta nyt niska, polvet ym...paskana, niin en kykene twkemään sitäkään, ikää on 40v.mutta kaipa alan olemaan liian vanha kohta mihinkään, sekä rikos, päihde ja luottotietomerkinnät estää työllistymistä. Siinä syitä miksi olen työtön.
Se on ikävää kun menneisyys ja kunto estää tulevaisuuden vaikka kuinka haluaisi tehdä ja olla terve.
Joku voisi opettaa koulutetuille ihmisille, että palkka maksetaan työn, ei koulutuksen mukaan.
Siivoava tohtori saa siivoojan palkan, eikä koulutus tuo siihen senttiäkään lisää, miten tämän kouluja käyneet oppisivat?
Vierailija kirjoitti:
Joku voisi opettaa koulutetuille ihmisille, että palkka maksetaan työn, ei koulutuksen mukaan.
Siivoava tohtori saa siivoojan palkan, eikä koulutus tuo siihen senttiäkään lisää, miten tämän kouluja käyneet oppisivat?
Saako lie edes koulutetun siivoojan palkkaa?
Kävelen heikosti ja pystyn istumaan vain parikymmentä minuuttia kerrallaan. En pysty menemään ulos ollenkaan. Olen ollut työtön yli viisi vuotta. Huonokuntoinen kuusikymppinen ei oikein kiinnosta työnantajia.
Työkyvyttömyyseläkkeelle olisi päästävä, jottei pää halkea tähän nöyristelyyn ja pelkäämiseen. Joka kerta työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea hakiessa saa pelätä sitä, että säännöt ovat muuttuneet ja jostakin leikataan.
Eläkkeelle on pitkä ja mutkikas tie. Pääsin työkyvyn arviointiin odotettuani lääkärinaikaa melkein vuoden. Jouduin käymään toisenkin kerran, mitä sain odottaa yli puoli vuotta. Nyt odotan erikoislääkärille pääsyä, mutta minulle ei ole suostuttu sanomaan, miten pitkään nyt on odotettava. Minut on todettu jo aikaa sitten täysin työkyvyttömäksi, mutta se paperi yksinään on ihan turha lappunen. Nähtäväksi jää, tuleeko eläkeikä vastaan ennen kuntoutumistoimenpiteitä.
Jokaiseen lääkärikäyntiin pitää muuten varata vajaat 50 euroa taksirahaa. Sama raha laboratoriokäynteihin, koska samana päivänä en pysty molempiin. Kun nuo osuvat samalle kuukaudelle, ne vievät viidenneksen kaikista kuukauden käyttövaroistani. Sekä työkkäri että Kela tietävät sen, että minä en tästä enää nouse, joten antaisivat köyhän ja sairaan olla rauhassa.
Itse tiedän ihmisen joka on työttömänä istuu pyörätuolissa halvaantuneena osaksi, käyn monesti kolaamassa lumet hänen oveltaa että pyörätuolilla voi kulkea. Odottelee eläke papereita.
Toivotaan, että pukki tulee pussit täynnä ja keppi kolisten.
Onko näissä työttömiä koskevissa aloituksissa pakollisena kirjoitusvirhe otsikossa?
Vähän ihmetyttää tuo tukien määrä. Se on enemmän kuin mitä monesta kokoaikatyöstä maksetaan.