Onko täällä Nissan Leafin omistajia?
Ja erityisesti ensimmäisen sukupolven Leafien omistajia.
Kiinnostaisi tietää, että minkälaisia toimintamatkoja teillä on yli 10 vuotta vanhoissa Leafeissa.
Itseäni polttelis sellanen halpa muutaman tonnin Leaf työmatka-ajoon. Matkaa tulee yhteensä 70 kilsaa per päivä, eli minimissään 80 kilsan rangen omaava menopeli olisi hakusessa.
Ekan sukupolven Leaffihan on siitä hyvä sähköauto, että siinä se SOH näkyy palkkeina suoraan mittaristossa.
Kommentit (34)
"Ei kiinnosta katsella youtubevieoita, mutta mulla menee normaalissa arkiajossa kevyesti yli 700km. Virallinen yhdistetty wltp on muistaakseni jotain 725km tai sitä luokkaa."
Ei tarvikaan, siinähän ne tulokset oli selkeästi mainittuna. Nuo testitulokset oli siis maantiellä ajettuja toimintamatkoja. Varmaan kaupunkipyörityksessä se 700 kilsaa ihan mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kallistuisin BMW i3 94ah versiota. Se leaf alkaa olemaan jo vanha eli se ykköskoppainen. Harmi, kun suomessa ei ole huoltoverkostoa, muuten olisin ehdottanut Dacia spring. Siinä olisi nykyaikaiset pikalatausportit ja kulkee pienellä energiamäärällä. On askeettinen, mutta mitä sähkäriä saat 20tkm ajettuna alle kymppitonnin?
Tutustu myös Fiat 500e ja Renault Zoe.
-Kylmät kädet
Kyllä mä olen tutustunut ihan kaikkiin vaihtoehtoihin ja budjetistahan tässä tietenkin kyse. Leaf ylivoimaisesti halvin ja seuraavaan hintaluokkaan saa heti tuplata budjetin ja siltikin vaihtoehtoja aika vähän. Jos jotain muita katselisin, niin kolmoset ehkä kiinnostelisi seuraavaksi eniten, eli Mii, e-Up! ja Citigo, mutta nekin vielä yllättävän kovissa hinnoissa, vaikka niitä myytiin aikoinaan tuen kera jopa 15 tonnilla. Nekin olleet kuitenkin ihan toimivia pelejä.
Näin olen ymmärtänyt että e-up ja citigo e olisivat toimintavarmuus perussähkäreitä. Tuli mieleen, pitääkin tsekata paljonko e golf nykyään kustantaa. Ensimmäiset leafit taitaa olla niitä sähköautojen Corolla, mitä luotettavuuteen tulee.
-Kylmät kädet Ry
Kokonaiskustannus 9500,- josta Fragus korvaa 6000. Nissanin akkutakuu ei korvaa, jos akku ei ole täysin hajonnut. Korjausaikaa luvattiin taas kuukauden päähän ja auto olisi pukilla kuukauden verran.
Tuon ikäisenä toimintamatka talvella jäänee 50 kilometriin. Joku autolehti testasi vanhaa leafia ja totesi, ettei kannata.
Voihan siitä vetää kaapelin vaimon surruttimeen
Vierailija kirjoitti:
"Ei kiinnosta katsella youtubevieoita, mutta mulla menee normaalissa arkiajossa kevyesti yli 700km. Virallinen yhdistetty wltp on muistaakseni jotain 725km tai sitä luokkaa."
Ei tarvikaan, siinähän ne tulokset oli selkeästi mainittuna. Nuo testitulokset oli siis maantiellä ajettuja toimintamatkoja. Varmaan kaupunkipyörityksessä se 700 kilsaa ihan mahdollinen.
Videon auton wltp on 582km, oman autoni 729km, ei kannata verrata kahta eri autoa
Oikeasti noi vahtat leafit kannattaa jättää ostamatta, toimintamatka saattaa näyttää 140km mutta jo 3-4 km jälkeen voi yhtäkkiä olla jo 70km etenkin kovemmilla pakkasilla, todella epävarma auto, tiedän kun oli vm 2012 leaffi.
Tuohan oli jo alunperin huono ja tuskin on parantanut vuosien saatossa. Eiköhän aloitus ole puhdas vitsi. Leaf on sellainen mitä media valitsee, kun halutaan tehdä juttu sähköautojen huonoidesta. Vähän sama kun lähtisi keski-Euroopan lomalle päälleistuttavalla ruohonleikkurilla ja sitten haukkuu polttomottoorikulkuneuvot.
Meillä on töissä yksi joka on tehnyt tuon ratkaisun, eli osti vanhan Leafin työmatka-autoksi ja jätti perheen ykkösauton vaimon käyttöön. En ole kuullut valitusta ja aina se on töihin tullut Leafillä kesät ja talvet.
vaihtoakku 3t leafiin, ei edes kallis.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuollainen aikoinaan, pakkasella se oli just siinä ja tässä riittäisikö akku tuohon matkaan. En suosittele, ennemmin ostaisin samalla rahalla jonkun litrasen bensa-auton.
Riippuu työmatkasta. Jos tuo on pääosin maantietä, niin varmasti pikkubensa fiksumpi. Taajamassa sitten taas sähkö pääsee vahvuuksiinsa ja saa taajamassa mukavan automaatinkin "kaupan päälle".
Vierailija kirjoitti:
vaihtoakku 3t leafiin, ei edes kallis.
Joo ja nyt saa jo ihan uusia akkuja noihin alkupään autoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan oli jo alunperin huono ja tuskin on parantanut vuosien saatossa. Eiköhän aloitus ole puhdas vitsi. Leaf on sellainen mitä media valitsee, kun halutaan tehdä juttu sähköautojen huonoidesta. Vähän sama kun lähtisi keski-Euroopan lomalle päälleistuttavalla ruohonleikkurilla ja sitten haukkuu polttomottoorikulkuneuvot.
Sulla ei vissiin luetun ymmärtäminen ole ihan kuosissa kun et ymmärtänyt edes muutaman rivin aloitusta, jossa aloittaja varsin selkeästi kertoi, mihin tarkoitukseen on sitä Leafia hommaamassa.
Totta kai se on ihan eri maailmasta, kun nykyiset sähköautot, mutta hintaankin saa sitten uudemmissa sähköautoissa laittaa heti nollan perään.
Vähän sama asia kun joku hakisi itselleen tonnin kesäautoa ja sanoisit ettei missään nimessä kannata, kun uusi mersu on paljon parempi.
Autonahan Leafit on yllättävän hyviä ja kestäviä. Ainut on se akku, mutta jos löytää sellaisen yksilön, jolla range riittää omaan ajoon, niin silloinhan se on juuri käyttötarkoituksen mukainen menopeli. Aloittaja siis etsii yksilöä jossa range olisi vaivaiset 80 kilsaa ja kyllähän sellasia yksilöitä noista vanhoistakin Leafeista löytyy, kunhan ei aivan halvinta osta. Leaf on siitä ostajaystävällinen auto, että akun SOH näkyy suoraan mittaristosta, eli ei tarvi aivan sikaa säkissä ostaa.
Teslojen juuttuvat ovenkahvat tyhjentävät akut