Asumisoikeusasunto ei ole kallista köyhälle
Nyt kun asumistuki tullaan leikkaamaan ja varallisuus vaikuttaa yleistukeen, niin katselin asumisvaihtoehtoja pitkäaikaistyöttömälle. Tässä ihan konkreettinen laskelma Turusta.
Etuovi kohde df9327 https://www.etuovi.com/kohde/df9327?haku=M2373623581
Yksiö jossa käyttövastike yhteensä laajakaistalla 422,37 € / kk. Sosiaaliturvauudistuksen myötä muuttuva asumistuen laskenta antaisi 70% tuella tueksi 295.66€. Tällöin omavastuuta jäisi maksettavaksi 126.71€. Asuntoon pääsee vähän yli 9000€ kynnysrahalla sisältäen takuuvuokrat yms. pikkumaksut ja siihen kuuluu tuo laajakaista. Parikymppiä sekin maksaa markkinoilla. Yleistuesta jäisi kuussa muuhun elämiseen Noin 510€. Siitä tietenkin vielä sähkö ja vesimaksu menee asumiseen, mutta kuitenkin noin 500€ summasta puhutaan.
Samalta alueelta tuollainen asunto maksaa noin 70000€ ja vastike niissä on 180€. Siihen ei saa mitään tukea, mutta yhtiöremontit alkavat painaa jo, kun ovat 1990-luvun asuntoja. Lisäksi on pääomariski, vaikka tuo pääoma onkin tavallaan Kelalta suojassa ainakin vielä.
Esitteessä kerrotaan, että julkinen liikenne on nurkalla, joten tuossa pärjää ilman autoa.
Kommentit (59)
No jaa. Mun tuloilla ei ole mitään saumaa saada pankista lainaa omistusasuntoon, mutta asoon sain pienemmän lainan ihan hyvin. Kai ostaisin mielläni oman, jos se olisi mahdollista.
Vastike on kaksiossa sen verran edukas, että hyvin pärjään. Vuokra-asunnot olis paljon enemmän tai sitten pitäisi asua kauempana PK-seudusta. Asunnot on pidetty hyvässä kunnossa, keittiö rempattiin viime vuonna ja kylppärit muutama vuosi aiemmin. Naapurit on rauhallisia ja asiallisia, julkinen liikenne kulkee talon nurkalta.
Laina on kohta maksettu, ja koko ajan pääoma kasvaa "korkoa", joka sille maksetaan aikanaan rakennuskustannusideksinä. Lisäksi pääsen tästä eroon 3 kk irtisanomisajalla, jos sellainen tarve tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ASOt eivät ole köyhille tarkoitettu.
Asot on juuri köyhille . Niihin pääsee vain pienituloiset joilla ei ole rahaa ostaa omaa asuntoa .
Ei ole tulorajoja, mutta alle 55-vuotiaille on omaisuusraja, eli asuntoa ei saa jos olisi varaa tuosta vaan omaisuudellaan ostaa vastaava asunto vapailta markkinoilta. Mutta tulot ei siis vaikuta. Itse tienaan 8000 e/kk it-alalta ja asun asossa. Tuloista ei kyselty missään vaiheessa, vain omaisuudesta jota mulla ei ole kuin auto.
Vierailija kirjoitti:
Yleistukeen kuuluu työmarkkinatuki ja peruspäiväraha. Ei siinä ole mitään muuta.
Joo yleistukeen ei kuulu kuin nuo 2, mutta:
Työmarkkinatuki
Yksinhuoltajakorotus
Asumistuki
Toimeentulotuki
Hoitoraha
Hoitolisä
Kuntalisä
Elatustuki
Lapsilisät
Vanhempainpäiväraha
Kotihoidon tuki
Yksittäisen hoidon tuki
Työttömyystuki
Ansiosidonnainen päiväraha
Ansiopäiväraha
Kotoutumisraha
Kotoutumistuki
Vastaanottoraha
Käyttöraha
Vammaistuki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä asoyhtiöstä sä saat vesilaskun ja sähkölaskun noin kympillä kuussa?
Noin 40e on varmaan lähempänä, mutta eihän arvio heitä kuin 400%.
Missä ASO-yhtiössä ei vielä ole asuntokohtaista mittausta? Minulla oli tämän vuoden vesilasku 5,45€ kuukautta kohti. Sitä voi säästää. Sähköön meni kyllä 11,30€ kun perusmaksu on niin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä asoyhtiöstä sä saat vesilaskun ja sähkölaskun noin kympillä kuussa?
Missä ASO-yhtiössä ei vielä ole asuntokohtaista mittausta? Minulla oli tämän vuoden vesilasku 5,45€ kuukautta kohti. Sitä voi säästää. Sähköön meni kyllä 11,30€ kun perusmaksu on niin suuri.
Varmaan on talokohtaista, vanhemmissa kohteissa ei välttämättä ole. Itse asun Asntosäätiöllä Helsingissä, vanhemmassa talossa, eikä ole asuntokohtaista mittausta.
Mä teinkin aikanaan järkipäätöksen; perinnön ja säästöjen turvin ostin velattoman asumisoikeusasunnon. Ei tarvinnu stressata työttömyyttä tms.koska saat asumistukea ym.tarvittaessa. Niin minäkin sain. Nyt olen ollut jo pitkään taas työelämässä, tehnyt paljon hommia, säästänyt ja mulla olis mahdollisuus ostaa lapsillekin asumisoikeusasunnot, ainakin sellaiset halvemmat, joita pk-seudullakin on. Sitten sulla on se raha siellä tavallaan säästössä, jonka saat takaisin, eikä myyntivelvoitetta ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ASO-asuminen on tyhmää, maksat paljon etkä silti omista juuri mitään. Osta oma, se kannattaa pidemmän päälle.
En osta. Sinkkuna ei olisi pk-seudulta varaa kuin ankeaan kaksioon jostain edullisemman pään lähiöstä Vantaalla, tai yksiöön Helsingissä. Lainaa ei saisi muuhun. Sen sijaan Asossa asun mukavasti kaksikerroksisessa rivariasunnossa Helsingissä, oma kasvimaaplänttikin kuuluu hintaan.
Muutenkaan näin lapsettomana ei erityisemmin kiinnosta omaisuuden kerääminen, valtiolle vaan menee sitten kun minusta aika jättää.
Voit testamentilla ohjata perinnön vaikka kodittomille kissoille.
Kroonista kipua kärsivänä pitkäaikaistyöttömänä hyvä ratkaisu ollut, jolla säästän noin 100€/kk verrattuna vuokralla asumiseen. Omistusasuntoon ei olisi ollut varaa ikinä, mutta noin 10k€ kynnysrahan onnistuin haalimaan kasaan.
Jos katsot Helsingin asumisoikeusasuntoja niin tyhjiä löytyy, Hason kaksioissa vuokrat tonnin luokkaa, ei ole työttömillä niihin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos katsot Helsingin asumisoikeusasuntoja niin tyhjiä löytyy, Hason kaksioissa vuokrat tonnin luokkaa, ei ole työttömillä niihin asiaa.
Helsingissä ei asuminen kannata mitenkään laskettuna.
Vierailija kirjoitti:
Asot oli hyvä idea kunnes a ensin tuli tupakka kielto b sitten nousi vuokrat per vuosi samalle tasolle jo lähes kuin muutkin vuokrat . Elikkä ei enää juuri hyödytä kk kuluissa . Lahti on edellistä ja Jyväskylä asua vielä .
Tosi hienoa ja edistystä tuo tupakkakielto, ei mitään järkeä alistua ja altistua intiaanien kostolle.
Vierailija kirjoitti:
Ja ainakin Jätkäsaaren kohteissa luokattoman huonot materiaalit hintaan nähden. Kohtuullisen uusissa kämpissä ysärikeittiöt!
Vierailija kirjoitti:
Asumisoikeusasunnon kustannukset muodostuvat asumisoikeusmaksusta (kertaluonteinen, yleensä 15% asunnon alkuperäisestä hankintahinnasta) ja kuukausittaisesta käyttövastikkeesta.
Ei minulla aikakaan ole varaa maksaa tuota 15%...
Tämä. Itsekin harkitsin ja selvittelin noita. Ei mitään järkee, vastikkeet poskettomia alueen vuokriin nähden ja toi hankintahinta liian suuri vastikkeeseen nähden. Joku korjaa tilin, ei noita muuten olisi edes tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Mun tuloilla ei ole mitään saumaa saada pankista lainaa omistusasuntoon, mutta asoon sain pienemmän lainan ihan hyvin. Kai ostaisin mielläni oman, jos se olisi mahdollista.
Vastike on kaksiossa sen verran edukas, että hyvin pärjään. Vuokra-asunnot olis paljon enemmän tai sitten pitäisi asua kauempana PK-seudusta. Asunnot on pidetty hyvässä kunnossa, keittiö rempattiin viime vuonna ja kylppärit muutama vuosi aiemmin. Naapurit on rauhallisia ja asiallisia, julkinen liikenne kulkee talon nurkalta.
Laina on kohta maksettu, ja koko ajan pääoma kasvaa "korkoa", joka sille maksetaan aikanaan rakennuskustannusideksinä. Lisäksi pääsen tästä eroon 3 kk irtisanomisajalla, jos sellainen tarve tulee.
Vuokra-asunnosta nopeammin eroon ja asunto-osakeyhtiöstä periaatteessa viel nopeammin.
Mistä köyhällä on laittaa se 9 000 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Toihan on vielä naurettavan pieni. Useammin se pyörii 20. - 35.000 seudussa. Ja silti vastike silti 800 - 1100! Eivät ole köyhälle vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki alle miljoonan omaisuudet ovat köyhää.