HS: Samalla kun Suomi kamppailee lapsettomuuden kanssa, Espoon asukkaista jo 11% on alle 2-vuotiaita
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011579321.html
Suuressa osassa Suomen kunnista on niin vähän lapsia, että esim. päiväkoteja ja kouluja suljetaan.
Espoossa lasten määrä sen sijaan nousee räjähdysmäisesti joka vuosi ja lasten määrä vertautuu latinalaisen Amerikan maihin.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne ole pääasiassa äh lämien lapsia?
Kuinka monta "ähIämiä" näit jutussa, vai avasitko sitä edes?
Suomi ei kamppaile lapsettomuuden kanssa, mitään toimenpiteitä ei edes tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Another little baby child is born in the ghetto
AI:n mukaan espoolaisten asumusten keskihinta on 617 000€ ja yleisin asumismuoto omakotitalo.
Kuinka paljon oma kotisi maksoi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kamppailee, mutta lapsia tekee rikkain osa suomalaisväestöstä sekä tietyt muuttajaryhmät.
Ns. tavis ei lapsia useimmissa kunnissa enää saa.
Niin. Työpaikat on pk-seudulla joten Espoo on oikein luonteva valinta lapsiperheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ovatko nuo lapset tuottavia yksiköitä tulevaisuudessa vai ovatko he niitä joista Trumpkin sanoi että "emme halua heitä tänne".
Espoolaisten tulotaso on maan korkein Kauniaisen jälkeen samassa ryhmässä kuin Etelä-Helsingin. Ainakin perintöjä saavat ja varmaan isoja rahalahjoituksia, rahastoituja lapsilisiäkin.
Myös näillä lapsiperheillä, joista jutussa puhutaan?
Ei artikkelin ensimmäinen suomalaisnainen kovin köyhä voi olla jos on miehensä elättämänä kotiäitinä.
On myös olemassa ihmisiä, joilla on arvot. He toimivat niiden mukaan. Ei kukaan hanki lapsia siksi, että ne olisivat jotain tuottavia yksiköitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
valtaosa suomesta on köyhää periferiaa jossa voi vain uneksia siitä että voi tarjota edes yhdelle lapselle mielekkään lapsuuden ja elämän.
Valtaosa pk seudusta on tuota köyhää aluetta, minä vein perheeni pk seudulta periferiaan juuri siksi että saisin heille lapsuuden, elämän ja tulevaisuuden.
Itse asiassa pk-seudulla on vain yksi köyhä alue, Otaniemi. Uskon kuitenkin kovasti, että Otaniemessäkin asuvilla lapsilla voi olla ihan hyvä tulevaisuus tiedossa.
eri
Jutun mukaan 30% päiväkotilapsiata on vieraskielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kamppailee, mutta lapsia tekee rikkain osa suomalaisväestöstä sekä tietyt muuttajaryhmät.
Ns. tavis ei lapsia useimmissa kunnissa enää saa.
No ei kamppaile yhtään mitään, ihan höpöpuhetta tuollainen. Ja ihan onkin parempi olla synnyttämättä uusia työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta ovatko nuo lapset tuottavia yksiköitä tulevaisuudessa vai ovatko he niitä joista Trumpkin sanoi että "emme halua heitä tänne".
"Espoolaisten tulotaso on maan korkein Kauniaisen jälkeen samassa ryhmässä kuin Etelä-Helsingin. Ainakin perintöjä saavat ja varmaan isoja rahalahjoituksia, rahastoituja lapsilisiäkin."
Höpö höpö. Sanoisin että valtaosa meistä espoolaisista kuuluu keskiluokkaan, joka paiskii lujasti töitä ja maksaa sikana veroja vailla perittyä omaisuutta ja rahastoja. Itse kuulun juuri tähän ryhmään. Ai niin, on minulla yksi maltillinen rahasto, johon säästän rehvakkaat 50€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
valtaosa suomesta on köyhää periferiaa jossa voi vain uneksia siitä että voi tarjota edes yhdelle lapselle mielekkään lapsuuden ja elämän.
Valtaosa pk seudusta on tuota köyhää aluetta, minä vein perheeni pk seudulta periferiaan juuri siksi että saisin heille lapsuuden, elämän ja tulevaisuuden.
Itse asiassa pk-seudulla on vain yksi köyhä alue, Otaniemi. Uskon kuitenkin kovasti, että Otaniemessäkin asuvilla lapsilla voi olla ihan hyvä tulevaisuus tiedossa.
eri
Otaniemi on "köyhä", koska siellä asuu ainoastaan opiskelijoita. Aalto yliopiston opiskelijoita. Pääosin teekkareita ja kauppatieteilijöitä.
Melko hyvällä todennäköisyydellä Suomen tuottavimmat yksilöt tulevat juuri tästä porukasta.
Vierailija kirjoitti:
Jutun mukaan 30% päiväkotilapsiata on vieraskielisiä.
just äsken itskettiin sitä että he eivät vie lapsiaan päivähoitoon ja nyt itketään että vievät
Mikä ongelma siis? Tarhatätejä ei tarvita maaseudulla vaas espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kummalliselta. Erämaako on patempi paikka kuin ihmisten parissa?
Aina valitetaan? Oli lapsia sitten vähän tai paljon, mikään ei ole sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Juuri näin. Ja Espoossa asuu pääkaupunkiseudun varakkaimpia ihmisiä. Heillä on varaa lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pk-seutu on gettoa jos ei laske muutamaa porvarialuetta Hgin kantakaupungissa ja Kulosaaressa, Espoon omakotialueita ja Westendiä.
Lapsen elämä pikkuluukussa tukien varassa ei ole elämää vaan hengissä sinnittelyä.
Mielummin vaikka onnellisena köyhänä kuin jossain Espoossa liian kalliissa VELKAkämpässä nuolemassa /c:ttä, ettå pääsee "piireihin".
Lapsia tarvitaan, että vanhuksista huolehditaan. Jos oli rahaa tehdä metroon lyhyet laiturit niin on rahaa tehdä päiväkoteja ja kouluja.
Ap otsikoi: "HS: Samalla kun Suomi kamppailee lapsettomuuden kanssa, Espoon asukkaista jo 11% on alle 2-vuotiaita"
Todellisuudessa jutun alussa toimittaja kirjoittaa, että kauklahtelaisista on alle 7-vuotiaita melkein 11% ja se on enemmån kuin missään muualla Espoossa.
Koita ap opetella lukemaan ja laskemaan. Jos espoolaisista olisi yli 11% alle 2-vuotiaita, tarrkoittaisi se, että 729 vuorokaudessa pitäisi Espoossa syntyä lähes 36 000 lasta eli lähes 50 lasta/vuorokausi.
Miten meni noin niinkuin omasta mielestäsi ap?
ja miksi ei persujen mielipidettä kysytty?