E-pillerit esivaihdevuosivaivoihin. Kuinka kauan noita syödään?
En huomannut kysyä. Vuosia kaiketi mutta pitääkö jossain vaiheessa vaihtaa erilaiseen hormonikorvaushoitoon?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Onko noissa jotain taukoja välissä vai käytetäänkö niitä koko ajan?
No tätä olen miettinyt, minä taas en tätä tajunnut kysyä lääkäriltä. Eli olen se, joka syö Zoelya ja käyttää Estrena-geeliä. Jälkimmäistähän ei käytetä ilman pillereitä, jos kohtu on tallella kuten jostain luin. Mutta siis Zoelyssa on se taukoviikko. Jos siinä tulee menkat niin loppuuko se vuoto koskaan, jos käytän samalla Estrenaa? Ongelmana minulla on aina ollut hillittömät vuodot ilman hormonilääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noissa jotain taukoja välissä vai käytetäänkö niitä koko ajan?
No niissä pillereissä on 4pv tauko jolloin kkvuoto pitäisi tulla, mutta niitä voi syödä kyllä putkeenkin ilman taukoa jolloin vuotoa ei tule. Käytännössä siis koko ajan syödään, ei ole mitään pidempiä taukoja jos sitä tarkoitit? Ap
Kunhan pohdin voisinko itse lopettaa e-pillereiden tauottamisen, koska silloin olen todella huonossa kunnossa. Nyt olen tauottanut neljä päivää neljän kuukauden välein lääkärin suosituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Eatrogeeni olisi turvallisempaa ihon kautta annosteltuna kuin syötynä. Minulla on geelinä ja lisäksi mietohormoninen keltarauhaskierukka. En oikein ymmärrä tuota ehkäisypillerin syömistä.
Estrogeenin kanssa pitää saada myös keltarauhashormonia. Jos ei halua/voi ottaa kierukkaa, on pillerit kai ainoa vaihtoehto.
Esim mulla on ollut hormonikierukka ja sen asennus oli niin traumaattinen kokemus kivun takia, etten sellaista suostu enää ikinä ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eatrogeeni olisi turvallisempaa ihon kautta annosteltuna kuin syötynä. Minulla on geelinä ja lisäksi mietohormoninen keltarauhaskierukka. En oikein ymmärrä tuota ehkäisypillerin syömistä.
Mä en halua kierukkaa. Muistelen että gyne selitti että koska mulla vielä säännöllinen kk-kierto ei silloin lähdetä varsinaisiin hormonikorvaushoitoihin (koska oma hormonitoiminta vielä pelaa tms). Ei myöskään ole hyödyllistä tässä vaiheessa vielä mitata verestä hormonitasoja koska ne voivat vielä oman hormonitoiminnan ollessa käynnissä vaihdella suuresti ihan päiväkohtaisestikin eikä tulos ole luotettava siinä mielessä että se kertoo vain verikokeen ottohetken hormonimäärän. Ap
Mä voin olla ehkä tyhmä mutta sä olet ilman mitään epäselvyyttä vittumainen ja ilkeä. Olen mieluummin tyhmä. Ap