Miten lausut loppuosan "berg" suomalaisissa sukunimissä?
Kommentit (58)
Se lausutaan oikeasti "BÖÖG", vaikka monet suomalaiset sanoo "PERKI".
Ruotsinkielisissä bärj, saksankielisissä berg, brittitaustaisissa böög, jenkkitaustaisissa böörg.
Berg tai bäri riippuen miten nimenkantaja sen esittää ei sen pakko ole olla ruotsalaista perua, voi tulla esim saksastakin
Berg kun on suomenkielinen. Bäri jos ruotsinkielinen tai en tiedä kielisyyttä.
Lausun suomalaisittain Berg. Henkilö voi itse antaa lausuntaohjeet kansalaisuutensa mukaan, jos asia häntä edes kiinnostaa.
Ärsyttää kun g:lla alkavat lausutaan g:nä.
Qvarn lausutaan Gwuarrnn. Qvist Gwuiisth, Qvick Gwuikk.
Q on kuitenkin äännearvoltaan k.
Limperin Hilmasta lauloi Veikko Lavi.
Itse sanon beri. Versiot jotka olen kuullut on, beri, bäri, berk. Suomessa tietenkin sanotaan suomalaisittain. Omalla kielellään se olisi bäri (ruotsi) tai berk (saksa). Isompi ongelma on se, että tätä vittumaisen vaikeaa nimeä saa luetella kirjain kerrallaan hyvin usein.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa opettaja käski Berg nimisen oppilaan lausua sen Bäri, oppilas teki siitä lähtien työtä käskettyä. Kai nyt nimen kantaja voi valita tavan. Riippuen tietysti siitä mistä päin nimi on peräisin. Berg oletetaan Suomessa ruotsinkieliseksi nimeksi.
No väärin meni. Suomessa se vaan sanotaan berk. Vähä niinku Stubb sanotaan stupido.
Ihan vaan Berg, kun olen suomenkielinen. Ei minua voida velvoittaa arvailemaan, kuinka mikä hyvänsä vieraskielinen nimi kuuluisi ääntää.
Vierailija kirjoitti:
Lausun suomalaisittain Berg. Henkilö voi itse antaa lausuntaohjeet kansalaisuutensa mukaan, jos asia häntä edes kiinnostaa.
Juuri näin sen pitääkin olla.
Bäri