Kannattaisikohan aloittaa kolesterolilääkitys?
Kokonaiskolesteroli on 7, LDL 4 ja risat. Sain reseptin ja kävin muutama päivä sitten lääkkeetkin ostamassa, mutta en ole vielä hirvinnyt aloittaa. Ylipainoa ei ole eikä muitakaan riskitekijöitä paitsi sukurasite. Isällä ja äidillä on sepelvaltimotauti.
Kommentit (9)
öina on pelkkä kohonnut kolesteroli. Statiinit voivat myös aiheuttaa muistinheikentymistä.
Itse alkaisin ottaa ruokavaliosta selvää, siis kunnolla, myös vaihtoehtoisista, ja yrittäisin sitä ekaksi.
Minulla on muutenkin ajoittain lihasheikkoutta fibromyalgian takia, varsinkin tänä keväänä on ollut paljonkin. En taitaisi osata edes erottaa, jos sitä tulee vielä lääkityksestäkin. Millähän muulla voisin saada kolesterolia alemmaksi vai onko se edes tarpeen? Syön " normaalisti" , paljon kasviksia ja ruisleipää, mutta tykkään myös lihasta. Pullat leivon voilla, mutta en syö niitä kuin ehkä kerran kuussa. Maitotuotteita käytän aika vähän.
Äitini muuten sai viime syksynä sydäninfarktin. Hän on syönyt kolesterolilääkkeitä jo melkein 30 vuotta ja kokonaiskolesteroli on ollut alle 4.
... eikä " asiantuntijoita " tältä palstalta..
Voisit ottaa selvää ruokavaliohoidosta, esim. hiilihydraattien järkevästä rajoittamisesta ennen lääkityksen aloittamista. Onko sinulta mitattu sokereita? Mielestäni sokerirasitustesti voisi kertoa jotain olennaisempaa riskeistäsi kuin kolesteroli.
Vierailija:
Voisit ottaa selvää ruokavaliohoidosta, esim. hiilihydraattien järkevästä rajoittamisesta ennen lääkityksen aloittamista. Onko sinulta mitattu sokereita? Mielestäni sokerirasitustesti voisi kertoa jotain olennaisempaa riskeistäsi kuin kolesteroli.
Hiilihydraattien järkevä rajoittaminen?
Miten sokerirasitustesti vaikuttaa sepelvaltimotaudin riskiin?
Sinuna keskustelisin lääkärin kanssa riskeistäsi ja millä perusteilla hän on sulle lääkkeet määrännyt, kuin kuuntelisin av:n asiantuntijoita....
Se, kannattaako sun käyttää statiinia riippuu täysin sun kokonaisriskistä ja siihen pitäis selvittää tupakoitko, paljonko on verenpaine, mikä on ikä, onko diabetesta tai sen esiastetta, minkä ikäisenä vanhemmillasi on sepelvaltimotauti todettu, HDL- ja trigly-taso. Jos olet kolmekymppinen tupakoimaton nainen, jolla on matala verenpaine ja normaali sokerinsieto, vanhempien taudit on todettu isällä yli 55 v ja äidillä yli 65 v, kokonaisriskisi on sen verran pieni ettei lääkitystä ainakaan seuraavien kymmenen vuoden aikana tarvita. Tästä on olemassa taulukoita.
Käy terveyskirjasto fi sivuilla lukemassa faktoja.
katkokävely ja lihasheikkous statiinien oireita - hei haloo, katkokävely on ihan oma sairautensa joka johtuu jalkojen valtimoiden ahtautumisesta eli on tavallaan samaa prosessia mitä sepelvaltimoidenkin ahtautuminen jota nimenomaan statiineilla estetään. Lihasheikkous taas on poikkeustilanne, sivuvaikutus joka tulee ehkä yhdelle tuhannesta.
Muistin heikkeneminen: statiinit ennemminkin vähentävät dementiaa.
ja kun se sokerirasitustesti kertoo siitä sokerinsiedosta ja kehittyvästä diabeteksesta paljonkin.
Siksi. Ole sinä hiljaa jos et mitään tiedä.
Hän soitti minulle tulokset enkä huomannut kysyä noita. Minulla on aina ennen ollut HDL n. 2 ja triglyt ovat olleet normaalit.