Miten teette vuoronvaihdon jos aamuvuoro päättyy klo 15 ja
Kommentit (16)
Menen luukulle klo 15 (tai siis meillä klo14, kun vuorot 6-14, 14-22, 22-6) ja saan sieltä lapun, jossa lukee mitä minulle ja työparilleni on ekaksi työksi suunniteltu. Joskus työpari on jo lapun ottanut ja näemme kahvihuoneessa. Hörppäämme kahvit ja teemme suunnitelman ja sitten vaan hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Rapsalle klo.14:45 ja siitä hillumaan osastolle potilaiden sekaan. Psyk.sh.
Eli teet 15 minuuttia palkatonta työtä?
Mä ainakin aina meen töihin sen verran ajoissa, että aloitan kahvilla enneku työaika alkaa. Tosin jos meillä seuraava tulee kun mulla työaika loppuu,niin se on läpsystä vaihto. Esihenkilöllä kun olis valta laittaa työvuorot hieman päällekkäin, mut jos niin ei ole,sit ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli teet 15 minuuttia palkatonta työtä?
Meillä vuorovaihto on klo 15, työt alkavat klo 14.45. Mutta sitähän ei kysytty, kysyttiin vain vuoronvaihtoa.
Meillä varsinkin keikkalaiset ei ymmärrä tulla ajoissa. Jos heille merkitty vuoron alku klo 15, saattavat sillon vasta soittaa työpuhelimeen, että mistä löytyy avaimet ja työvaatteet kun vasta astuivat rakennukseen. Ehkä ehdin ne kertomaan ( kerrokset) ja lopetan puhelun ja lähden kun oma vuoro loppuun klo 15. Kun ei olla ajoissa paikalla,ei mulla kiinnosta löytääkö edes minne pitää mennä ja mitä tehdä. Kun meillä pitäs sit olla jo paikalla työvaatteet päällä työkohteessa klo 15.
Vierailija kirjoitti:
Meillä varsinkin keikkalaiset ei ymmärrä tulla ajoissa. Jos heille merkitty vuoron alku klo 15, saattavat sillon vasta soittaa työpuhelimeen, että mistä löytyy avaimet ja työvaatteet kun vasta astuivat rakennukseen. Ehkä ehdin ne kertomaan ( kerrokset) ja lopetan puhelun ja lähden kun oma vuoro loppuun klo 15. Kun ei olla ajoissa paikalla,ei mulla kiinnosta löytääkö edes minne pitää mennä ja mitä tehdä. Kun meillä pitäs sit olla jo paikalla työvaatteet päällä työkohteessa klo 15.
Hyvä, että ei kiinnosta. Esihenkilön työtä se onkin. Liikaa tehdään ilmaista työtä mikä ei näy missään. Esim. tuokin joka tulee varttia ennen rapsalle. Epäreilua ja väärin kaikkia kohtaan. Teilläkin voisi hyvin alkaa vuoro varttia ennen tai sitten aamuvuorolla loppua vartin yli, mutta ei, kun lasketaan vaan sen varaan, että jompikumpi tai molemmat tekee ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Työhön liittyvä avainrumba ja vaateopastus ym. kuuluu työaikaan (ihan lakisääteistä perusperehdytystä myös keikkalaiselle), mutta eihän tämä menee jakeluun hoitoalalla, kun ollaan niin v*tun "joustavia" . Mieluummin vaan haukutaan se kaikkalainen jo valmiiksi, kun ei riittävästi tee palkatonta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhön liittyvä avainrumba ja vaateopastus ym. kuuluu työaikaan (ihan lakisääteistä perusperehdytystä myös keikkalaiselle), mutta eihän tämä menee jakeluun hoitoalalla, kun ollaan niin v*tun "joustavia" . Mieluummin vaan haukutaan se kaikkalainen jo valmiiksi, kun ei riittävästi tee palkatonta työtä.
Pitäisikö vakkarin sitten tehdä jatkuvasti palkatonta työtä?
Meillä on porrastettu vaihto, osalla vuoro alkaa 7.00 ja lopuilla 7.30. Näin säästetään, ettei tarvitse laittaa vuoroja päällekkäin ja silti prosessit pysyy käynnissä kaiken aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä vakkareilla omalla ajalla vaihdetaan työvaatteet, ei työajalla. Muutoin kukaan ei voi määrittää kauanko siinä vaatteiden vaihdossa saa kestää tai ei saa kestää, jos joku vaihtaa minuutissa ja joku toinen vaihtaa kauemmin. Muutoinhan mäkin vaihtaisin työajalla vaikka kaks tuntia,koska mulla nyt vaan on niin hankalat kengän nauhat, on sukkahousut,välihousut ja kaikkea muuta. Ja meillä on ollu keikkalaisia jotka sitten tunnin puoltoista pyörii missä sattuu etsien sitä osastoa minne pitää mennä. Oikeasti tulkoon ajoissa jos eivät tiedä minne mennä. Mut olkoot keikkalaisille vaikka kuinka työajalla nuo vaatteet ja avaimet,mä en tee ilmaiseksi töitä oman työajan jälkeen. Ja kukaan ei pakota ottamaan keikkaa,ihan omasta tahdosta sinne tullaan. Kyllä haukutaan jos ei näy eikä kuulu vaikka töitä pitäs jo olla tekemässä, eikä edellinen vuoro jää ilmatteeks odottamaan. Sote, mutta ei hoitotyö.
Käytännössä seuraava vuoro tulee reilusti etuajassa. Jos joku noudattaa työvuorolistaa ja tulee silloin kun vuoro virallisesti alkaa, katsotaan pahasti, koska kuluva vuoro haluaisi lähteä vähän etuajassa kun on etuajassa tultukin. Kamala kierre.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä seuraava vuoro tulee reilusti etuajassa. Jos joku noudattaa työvuorolistaa ja tulee silloin kun vuoro virallisesti alkaa, katsotaan pahasti, koska kuluva vuoro haluaisi lähteä vähän etuajassa kun on etuajassa tultukin. Kamala kierre.
En tule "koskaan" reilusti etuajassa. Yleensä olen 2-3 minuuttia ennen vuoron alkua työpisteellä ottamassa vuoroa vastaan. Saa edellinen vuoro katsoa niin pahalla kuin haluaa, ei ole minun ongelmani jos hän on tehnyt ilmasta työtä ennen työajan alkua. Onhan tämä myös vastuukysymys, esimerkiksi työtapaturman sattuessa saattaisi vakuutusyhtiö kysellä miksi operoin laitetta vaikkei ollut minun työaikani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä vakkareilla omalla ajalla vaihdetaan työvaatteet, ei työajalla. Muutoin kukaan ei voi määrittää kauanko siinä vaatteiden vaihdossa saa kestää tai ei saa kestää, jos joku vaihtaa minuutissa ja joku toinen vaihtaa kauemmin. Muutoinhan mäkin vaihtaisin työajalla vaikka kaks tuntia,koska mulla nyt vaan on niin hankalat kengän nauhat, on sukkahousut,välihousut ja kaikkea muuta. Ja meillä on ollu keikkalaisia jotka sitten tunnin puoltoista pyörii missä sattuu etsien sitä osastoa minne pitää mennä. Oikeasti tulkoon ajoissa jos eivät tiedä minne mennä. Mut olkoot keikkalaisille vaikka kuinka työajalla nuo vaatteet ja avaimet,mä en tee ilmaiseksi töitä oman työajan jälkeen. Ja kukaan ei pakota ottamaan keikkaa,ihan omasta tahdosta sinne tullaan. Kyllä haukutaan jos ei näy eikä kuulu vaikka töitä pitäs jo olla tekemässä, eikä edellinen vuoro jää ilmatteeks odottamaan. Sote, mutta ei hoitotyö.
Vaatteet vaihdetaan vapaa-ajalla silloin kun on etukäteen valmiina vaatteet joihin vaihdetaan ja paikka niitten vaihdolle.
Jos työnantaja ei onnistu antamaan vaatteita/ohjeita etukäteen, niin silloin riittää että työntekijä on työajan alkaessa ulko-ovella ja alkaa selvittämään mitä siitä eteenpäin.
Sun ei tietysti tarvitse jäädä tekemään sen takia ilmaiseksi yliaikaa, vaan se on työnjohdon vastuulla että keikkalainen saa kaiken tarvittavan.