Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käykää hyvät ihmiset hammashygienistillä, käsittämätöntä ero

Vierailija
01.12.2025 |

Varsinkin näin 3 vuoden jälkeen, ei sitä tajuakaan kuinka keltaiseksi hampaat värjäytyvätkään parissa hassussa vuodessa, kahvin sun muiden värjäävien aineiden takia. Myös hammaskivi tietysti tärkeä syy, itselläni jostain syystä ei edes ollut hirveästi, hyvät geenit tai jotain.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan kutsun vuosittain, hyväksyn ajan netissä mikäli on sopiva, jollei niin samalla kertaa varaan netistä uudenajan.Kun vakipaikassa käyn niin kutsu tulee sekä tarkastukseen että hygienistille

Vierailija
22/34 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole 30 vuoteen käynyt hammaslääkärillä, saati suuhygienistillä, kun ei ole ollut mitään tarvetta. Edelleen hammaskalusto on valkoinen, tasainen, ei reikiä, ei hammaskiveä. Kiitos geenit. Harjaan hampaat aamuin illoin ja hammaslankaa käytän myös päivittäin.

Tämä voi olls uutinen sinulle, mutta miten luulet tietäväsi ettei sinulla ole reikiä tai puhdistettevaa ientaskuissa? Vain todella iso reikä oireilee ja hamastaskuja ei voi itse puhdistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin vähän aikaa sitten, ja se sattui todella paljon. Kohta on toinen käyntikerta. Aion ottaa tällä kertaa särkylääkkeen etukäteen.

Se voi olla kivuliasta kun on paha ientulehdus ja edennyt parodontiitti. Voit saada myös puudutuksen.

Vierailija
24/34 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole 30 vuoteen käynyt hammaslääkärillä, saati suuhygienistillä, kun ei ole ollut mitään tarvetta. Edelleen hammaskalusto on valkoinen, tasainen, ei reikiä, ei hammaskiveä. Kiitos geenit. Harjaan hampaat aamuin illoin ja hammaslankaa käytän myös päivittäin.

Tämä voi olls uutinen sinulle, mutta miten luulet tietäväsi ettei sinulla ole reikiä tai puhdistettevaa ientaskuissa? Vain todella iso reikä oireilee ja hamastaskuja ei voi itse puhdistaa.

Minulle on tullut vastaanotolle 50-60-vuotiaita, jotka väittävät samaa ja ihmettelevät nyt kun lähes kaikki hampaat heiluvat. Yleinen harhaluulo on, että reijätön suu on terve. Olen tehnyt koko hampaiston saneerauksen reijättömille hampaille, kun parodontiitti oli edennyt tekarit suuhun -vaiheeseen. Geenejä on ihan turha kiittää, kun kysymys on kuitenkin suun mikrobeista jotka eivät periydy.

T. Hammaslääkäri

Vierailija
25/34 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä sellaisen vastaanotolle pääsee ? Ökyrikkaiden yksityisvastaan ei ole varaa.

Helsingissä pääsee kyllä ihan kunnallisen hammashoidon kautta.

Vierailija
26/34 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä sellaisen vastaanotolle pääsee ? Ökyrikkaiden yksityisvastaan ei ole varaa.

varaat terveyskeskuksen ajanvarauksesta ajan suuhygienistille, noin 3kk kuluttua pääset. samalla soitolla hammaslääkäriaika tarkastusaika.  toisaalta se  suuhygekin voi antaa arvionsa perusteella kehoituksen varata h. lääkäriaika. näin teeppä  suun-eikä vain hampaiston tarkistus tärkeää jo yleisterveydentilan vuoksi. verenkierto mm

Helsingissä olisi pitänyt varata ensin hammaslääkärin tarkastusaika. Eli suoraan suuhygienistille ei pääse ainakaan, jos on käynyt muuten yksityisellä.

Vierailija
27/34 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin vähän aikaa sitten, ja se sattui todella paljon. Kohta on toinen käyntikerta. Aion ottaa tällä kertaa särkylääkkeen etukäteen.

Se voi olla kivuliasta kun on paha ientulehdus ja edennyt parodontiitti. Voit saada myös puudutuksen.

Ei minulla ole parondontiittia. Hammaslääkäri määräsi suuhygienistille. Hammaskiveä on reilusti, koska tämä on ensimmäinen kerta kun käyn suuhygienistillä.

Vierailija
28/34 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa poistettiin ekan kerran hammaskiveä nelikymppisenä. Sitä riitti kahden hampaan edestä, homma kesti alle viisi minuuttia. :D En ole edes pitänyt huolta hampaistani, kaikille ei vaan kerry kiveä. Kuulemma reikiintyvät sitten herkästi, toisaalta.

Minulle tulee hammaskiveä paljon, mutta reikiä ei ole tullut vielä. Saattaa johtua syljen koostumuksesta, näin sanottiin.

Olen 61v, käyn vuosittain hammaskiven poistossa

Vierailija
29/34 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn suuhygellä kerran vuodessa poistattamassa hammaskivet mitä jostain syystä on myöhemmällä iällä alkanut kertyä enemmän.

Vierailija
30/34 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene enää ikinä kunnalliselle hammaskiven poistoon. Se on kivuliasta. Viimeksi hoidatin hampaani yksityisellä lääkärillä, hän teki myös kiven poiston, eikä repinyt ikeniä kipeiksi. 

Vierailija
31/34 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tullut vastaanotolle 50-60-vuotiaita, jotka väittävät samaa ja ihmettelevät nyt kun lähes kaikki hampaat heiluvat. Yleinen harhaluulo on, että reijätön suu on terve. Olen tehnyt koko hampaiston saneerauksen reijättömille hampaille, kun parodontiitti oli edennyt tekarit suuhun -vaiheeseen. Geenejä on ihan turha kiittää, kun kysymys on kuitenkin

Mikä on reijä?

Vierailija
32/34 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kahden vuoden välein terveyskeskuksen suuhygienistillä, eikä ole edes kallista.

Vierailija
33/34 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole parondontiittia. Hammaslääkäri määräsi suuhygienistille. Hammaskiveä on reilusti, koska tämä on ensimmäinen kerta kun käyn suuhygienistillä.

Jos sinulla on runsaasti hammaskiveä, sinulla on peruuttamaton ienkudossairaus ajan saatossa ellet ala käydä säännöllisemmin hoidossa.

Vierailija
34/34 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on runsaasti hammaskiveä, sinulla on peruuttamaton ienkudossairaus ajan saatossa ellet ala käydä säännöllisemmin hoidossa.

Olen kohta menossa toisen kerran syyhygienistille. Sen jälkeen hampaat pitäisivät olla puhtaat hammaskivestä, jota on kertynyt vuosikymmenien ajan.