Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudunko ongelmiin, kun sanoin asuntonäytössä olevani opiskelija vaikka olen työtön?

Vierailija
01.12.2025 |

Opiskelen kyllä itsekseni, mutta mun virallinen status on työtön.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osto- vai vuokranäytöllä?

Vierailija
2/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudu avoimeen yliopistoon kurssille,  niin voit hyvin kertoa olevasti opiskelija. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osto- vai vuokranäytöllä?

Vuokra.

Ap

Vierailija
4/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen naapuri oli piikkinisti, sai yksityiseltä kämpän kun valehteli opiskelevansa Helsingin yliopistossa ja käyvänsä töissä. Oikeasti oli työtön ja narkki. Vuokranantajalle selvisi tämä kun tyyppi oli nukahtanut suihkuun ja aiheuttanut vesivahingot. 

Vierailija
5/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaudu avoimeen yliopistoon kurssille,  niin voit hyvin kertoa olevasti opiskelija. 

Olen ilmoittautunutkin, mutta se ei tee musta opiskelijaa vaan edelleen olen työtön ja saan työttömyyspäivärahaa.

Ap

6/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se vuokranantaja sen tarkistaa? Ei mistään. Muutkin valehtelevat. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
7/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen naapuri oli piikkinisti, sai yksityiseltä kämpän kun valehteli opiskelevansa Helsingin yliopistossa ja käyvänsä töissä. Oikeasti oli työtön ja narkki. Vuokranantajalle selvisi tämä kun tyyppi oli nukahtanut suihkuun ja aiheuttanut vesivahingot. 

Mun tapauksessa ei ole tätä vaaraa, kun en käytä edes alkoholia. Ja pidän kodistani hyvää huolta vaikka se ei olisi oma.

Ap

Vierailija
8/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerroin olevani työtön, ja muut hakijat olivat selvästi opiskelijoita. Samasta talosta tarjottiiin minulle kahta asuntoa ohi näiden opiskelijoiden.

Vierailija
9/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan vuokralaiseksi mieluummin työttömän kuin opiskelijan. Olettaen, että kumpikin vaikuttaa siistiltä jne. Niin valitsen työttömän ohi opiskelijan.

Vierailija
10/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pyytää todistuksen opiskelupaikasta, toiset ei. Yleensä jos vuokraa jonkin välittäjän kautta eikä suoraan vuokranantajaan yhteyttä ottamalla, niin todistuksen pyytävät siitä statuksesta. Täysin yksityinen ei välttämättä viitsi.

Vierailija
11/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut pyytää todistuksen opiskelupaikasta, toiset ei. Yleensä jos vuokraa jonkin välittäjän kautta eikä suoraan vuokranantajaan yhteyttä ottamalla, niin todistuksen pyytävät siitä statuksesta. Täysin yksityinen ei välttämättä viitsi.

Tällaista ei onneksi pyydetty.

Ap

Vierailija
12/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on laitonta pyytää todistus koska vuokranantaja ei saa valita vuokralaista millään perusteella joka ei liity vuokrasuhteeseen.

Vierailija
13/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokranantaja vaatii opiskelutodistusta tilanteessa, jossa asunnon vuokraus ei edellytä opiskeluasemaa (eli normaali vuokra-asunto) ja käyttää sitä kriteerinä hyväksymisessä/ hylkäämisessä, se on syrjintää eli lainvastaista.

Vierailija
14/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävästi kirjoitat kanssaihmisestä.

Vierailija
15/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia ei pitäisi tulla jos maksat vuokran ajallaan.

Vierailija
16/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Esim. opintosuoritusrekisteristä. 

Vierailija
17/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Esim. opintosuoritusrekisteristä. 

Ei vuokranantajalla ole pääsyä mihinkään rekisteriin.

Vierailija
18/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otan vuokralaiseksi mieluummin työttömän kuin opiskelijan. Olettaen, että kumpikin vaikuttaa siistiltä jne. Niin valitsen työttömän ohi opiskelijan.

Miksi?

Vierailija
19/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yksityisenä vuokranantajana pyydän todistuksen opiskelusta. Ja aina olenkin sen saanut. Jos perheen vanhemmat kertovat olevansa töissä joissakin paikoissa, selvitän jotakin kautta, että näin todella on. Esim. se, että henkilölle on puhelinnumero ko. yritykseen, riittää varmistamaan asian.

Jotkut asuntojani katsomaan tulleet ovat kertoneet kysyessäni, että ovat esim. sairaalalla töissä. Silloin kysyn, mitä työtä siellä tekevät (sairaalalla on työtä siivoojasta ylilääkäriin). Kerran yksi vuokrakandidaatti sanoi, ettei kuulu minulle, ikävää kun kysyn tuollaista. Kerroin siihen, että koska olette vuokraamassa yhtä tämän kaupungin hinnakkaimmista vuokra-asunnoista, minun pitää voida arvioida hänen ja kumppaninsa maksukykyä. Toivotin hänelle hyvää jatkoa.

Vierailija
20/26 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Koska työttömältä saa varmemmin vuokrarahat ja ei pidä mitään bileitä kuten opiskelijat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi