^^LOKAlupsakkaat viikonloppuna^^
Kommentit (28)
Huippua, oot sitten mun kans siellä vimosena tuskailemassa ISONA PALLONA. Kiroiletko mun kanssa, kun on kuuma ja turvonnut ja iso ja paksu ja mammutti ja ...
En tiedä kuinka kamalasti paisun, mutta viimeks olin aivan järkyttävä taaki. Siis semmonen paksukainen, että oksat pois.
Mitäs sitä vielä itkee, saapa nähdä sitten. :)
Oikein kivaa aurinkoista sunnuntaita! Me lähdetään ulkoilemaan..
Peppi ja poppoo
Joku kyseli rakenne ultra ajasta. Minulle se varattiin rv 20+2.
Ei oo enään kuin 4 viikkoa aikaa. Kunpa saisi sen sukupuolen selville. =) Ja kunpa kaikki olisi vauvalla hyvin.
Lasten hoitopaikoista: Meillä poika 3v on puheen kanssa jäljessä ja siksi tällä hetkellä kerhossa, mutta syksyksi haettu päiväkoti paikkaa osa-aikaisesti. Tyttölle haetaan samaan paikkaan siksi kun täyttää kolme vuotta (sitä ennen ei etten menetä kotihoidontukea). Helpottaa elämää kummasti kun lapset on 3 päivänä päiväkodissa kun kaipaavat jo paljon virikettä ja varsinkin tuo pojan puhe ongelma. Olisin pitänyt kummatkin kotona, mutta neuvolassa suositeltiin näin. Ja jos olen vauvan kanssa kotona 3 vuotta niin pitäähän isompien tottua ryhmässä toimimaan ennen koulua. Minä kun olen lapsien kanssa ollut koko ajan kotona.
4D ultraa olen pohtinut. Millä viikoilla olisi järkevintä mennä?
Anoppi tulee lapsen likaksi kun on tuo rakenne ultra niin samalla kerralla olisi voinut sielläkin käydä, mutta onko rv 21 liian aikainen?
Tsirppana rv 16+1
Mahtaakohan kukaan muistaa minua? Kirjoittelin aika aktiivisesti listamme alkuaikana, mutta viimeinen kuukausi (tai ylikin?) on ollut niin kiireinen, etten ole kunnolla ehtinyt kirjoittamaan mitään muuta kuin työjuttujani. Ihan muistinvirkistykseksi: Olen vuosimallia -73 ja saman ikäisen mieheni kanssa odotamme perheeseemme toista lasta. Esikoisemme on syntynyt joulukuussa 2005. Pääkaupunkiseudulla asumme.
Olen kyllä lukenut palstaa melkein päivittäin ja aina harmitellut kiireitäni ja kirjoittamattomuuttani. Toivottavasti olen siis tervetullut uudelleen :) On ollut iloa lukea itse kunkin hyviä neuvola- ja ultrakokemuksia. Pahoitteluni niille, jotka ovat listan jättäneet ja mukavaa, että täällä on aktiivisia kirjoittajia. Tsemppiä kaikille, joilla on nyt raskasta odotuksen, seulontojen tai muiden epävarmuuksien suhteen.
Yritän siis nyt osallistua viime aikojen keskusteluun:
Meillä esikoinen tulee olemaan kotona vauvan syntymän jälkeen, onhan hän kuitenkin silloin hieman alle kaksivuotias. Mietin sitten keväämmällä vaikka kerhoa tai muuta. Meillä sekä omat että mieheni vanhemmat asuvat sen verran kaukana, että lastenhoitoapua emme ihan nopealla varoitusajalla saa, mutta ehkäpä kaikki tulee sujumaan.
Jokin aika sitten taisi olla puhetta äitiyspakkauksestakin? Me olemme kahden vaiheilla: Esikoisen jäljiltä on periaatteessa kaikki vauvantarvikkeet, mutta toisaalta olisi hauska saada tälle pikkusisarukselle oma pakkaus. Täytyy vielä miettiä.
Ultrista oli puhetta. Meillä rakenneultra on viikolla 19. Esikoista odottaessa asuimme eri paikkakunnalla, ja siellä kävin ultrassa vasta viikolla 21. Pääkaupunkiseudulla ultra tehdään kai raskausviikoilla 18-20, mutta ehkä käytännöissä on eroja eri puolilla Suomea? Kävimme esikoista odottaessa myös 4D-ultrassa. Se pitäisi tehdä raskausviikkojen 20-30 välillä, ihanne olisi kai rv 25. Kannattaa soittaa 4D-laitteen omaavalle lääkäriasemalle ja kysellä vielä noista viikoista. Me tulemme varmaan menemään Femedaan Helsingin keskustassa.
Omaan oloon kuuluu tosi hyvää. Perjantaina olin neuvolassa ja kaikki oli kunnossa. Masuvauvan sydämensyke oli 152, oma verenpaineeni 66/104 ja painokin on noussut koko raskauden aikana yhteensä 800 grammaa. Tämä keskiraskaus on helppoa aikaa, onneksi!
Koetan olla jatkossa aktiivisempi. Paluuterveisin,
Ghigi (rv 16+4)
Brown eye vaan pyörii mielessä... Toivottavasti on väärä hälytys. Isosiskoni toisessa raskaudessa vauvalta löytyi myös nesterakkuloita päästä ja viikko piti odottaa että pääsi kokeisiin ja sitten 2vko tuloksia. Onneksi rakkulat katosi itsestään ja syntyi terve lapsi.
VÄSYTTÄÄ.... tää ei lopu ikinä tää väsymys.
Naaman tuleen koko ajan näppyjä mikä on miulle ihan outoo kun eläissäni ei ole ollu finnejä kun muutama kappale.
Vauvan liikkeet tuntuu, hentoja ovat vielä mutta selviä kun kunnolla tirpasee.
2.5 olisi toinen neuvola käynti ja sitten saan sen jälkeen kuulemma noin 20 viikolla rakenneultra. Voi kun aika menisi nopsaan. 2kk eteempäin ja sitten olisi hyvä, vauvalla olisi mahiksia ja maha olisi jo tosi iso ja kaikkee. . esikoisesta tässä vaiheessa oli paljon isompi maha, outoo?
No jos lähtis vähän päiväunille,moi
Pepsi rv 14+2
Moi vaan taas täältäkin. Ja tervetuloa mukaan uusille, ja minä ainakin muistan sinut vielä Ghigi, mukavaa kun ehdit taas kirjoitella.
Ajattelin laittaa muutaman kommentin noihin ultrakeskusteluihin, kun satuin juttelemaan asiasta lääkärin kanssa kun kävin np-ultrassa. Mulle lääkäri sano, että täällä meillä päin (Salon seudulla) on muutettu käytäntöä sitten minun viime raskauden ja nyt rakenneultra tehdään viikoilla 20-21, etten sitten ihmettele, silloin kuulemma saadaan rakenteet paremmin näkyviin. Itse olen myös ajatellut mennä 4D-ultraan, koska haluaisin saada selville tämän kolmannen sukupuolen, jotta voisin laittaa jo turhat vaatteet pois, meillä kun löytyy sekä vaaleanpunaista mekkoa että vaaleansinisiä traktorikuvioituja bodeja...kiinnostaa kyllä muutenkin millainen tuo 4D-ultra on ja nyt taitaa olla meidän perheen viimeinen mahdollisuus. Soitinkin jo Kaarinassa sijaitsevaan lääkärikeskukseen ja siellä tehdään 4D:t mieluiten viikoilla 26-30 eli aika myöhään, käytännöt tuntuvat vaihtelevan paikoittain.
Omasta voinnista täytyy laittaa sen verran, että täällä ollaan kanssa siirrytty mukavaan keskiraskauteen, vain väsymys vaivaa, mutta taitaa johtua noista siitepölyistä ja kyllä väsymyksen kanssa tulee toimeen - yksinkertaiseti on mielettömän ihanaa kun ei enää voi pahoin! Joku muukin kaipaili jo neuvolassa käyntiä, niin minäkin ja vielä pitää odotella kuun lopulle. Itse olen käynyt vasta kerran neuvolassa ja sitten np-ultrassa, lääkärineuvola jätettiin välistä, kun ei ole mitään ihmeellistä...kyllä olisi taas kiva käydä toteamassa että kaikki on ok. Toivottavasti liikkeet alkaisivat pian tuntumaan, olisi niin kuin selvemmin tietoinen että kohdussa kaikki kohdallaan.
Nyt ulkoilemaan, keväisiä terveisiä kaikille.
Luhtavilla rv 15+2
Brown eye, voimia oikein paljon, toivotaan että kaikki on hyvin.
Ghigin minäkin muistan kyllä. Itsekään en ole ihan kamalan aktiivinen kirjoittelija, mutta aika hyvin kaikkien nimimerkit muistan, muutamien en...
Kivut onneks on loppunut eileen, on helpompaa kävelläkin.
Nukuin viime yönä 16 tuntia ja siitä huolimatta olen jo nyt väsynyt, no töissä sisällä on jotenkin huono ilma aina, että sekin kyllä saa jotenkin väsyneeksi.
Huomenna äiti tulee Imatralta muutamaksi päiväksi käymään, on kyllä mukavaa, olen kyllä töissä itse mutta jää onneksi vähän aikaa edes rupatella ja mikä parasta tytön ei tarvitse mennä päiväkotiin. Mulla on vapun jälkeen 5 vapaata ja odottelen niitä jo nyt kuin kuuta nousevaa, työssä käynti ei voisi vähempää kiinnostaa, ikävä kyllä.
Mietin jo että jos kesäkuulle jaksaa töissä käydä niin se on jo hyvä suoritus ja heti jos alkaa tuntua riskiltä vauvalle ts. olen työssä psyk osastolla ja joskus iso vatsa on helppo kohde vihan/raivon vallassa, niin jos itsestäni tuntuu että alkaa olla jonkinlainen riski niin jään pois. Paitsi esikoista odottaessa selkä alkoi vaivaamaan niin pahasti että toisinaan en meinannut päästä edes sängystä ylös (toivottavasti ei nyt samaa tule) ja jouduin siksi jäädä pois työstä.
Mulla on vajaan kahden viikon päästä rakenne ultra eli viikkoja on silloin tasan 19.
Nyt takaisin työn pariin...
Katuska ja 17+2
LIIKUNTA Kymmenen vuotta sitten liikuin erittäin paljon, viime vuodet erittäin vähän. Ei hyvä. En liiku juuri laisinkaan, muuten olen kyllä normaalipainoinen ja syön terveellisesti. Yritän silloin tällöin jumpata kuitenkin omillani " tärkeitä" lihaksia tulevia koitoksia varten.
ON: Allergia iski. Näillä asuinleveyspiireillä tuli kevät ja melkein kesä saman tien ja sen myötä allergia. Olo on kamala, en nuku oikein öisin, mutten uskalla ottaa antihistamiiniakaan. Valittettavasti ensi viikon aikanakaan ei ole sadetta luvassa helpottamaan tilannetta.
Allergiaa lukuunottamatta olo on hyvä ja normaali, vielä pystyn peittämään masun ja kerron työnantajalle vasta sitten, kun en enää pysty peittämään masua.
AJL 13+2
Pyhäaamun ratoksi tulin piipahtamaan kun lapsoset aloittelee lastenohjelmat. Parin päivän harmauden jälkeen vaikuttaa ilmakin aurinkoisemmalta! Serkkupojan rippijuhliin lähdetään tos lounaan jälkeen ja siinä meneekin loppupäivä ajomatkoineen.
B-E *epätietoisuus ja huoli on teillä varmasti raskasta nyt! Kaiken kääntymistä parhain päin toivottelen mä kovasti vaikka uskon ettet jaksakaan lukemassa käydä. Voimia!
Liikunnasta *Mä olin vielä opiskeluaikana aktiivinen, ja jumppaa ja lenkkeilyä koittanut lasten välissä vähän harrastaakin mut mulla nuo alkuraskaudet varsinkin on ollu niin kova rasitus että jääny on. Tän kevätkauden olin jo maksanu joten nyt taas 2-3 kertaa viikossa oon käyny jumpalla/syväventyksessä mutta löysäillä pitää eikä oikein tunnu masussa hyvältä enää kaikki liikkeet. Veri tarvii selvästi jo pidemmän reitin happea kuljettaessaan joten syke nousee toosi helposti :-D
Isommat hoidossa? *tästä ainakin viikolla keskusteltiin! Mä pidin esikoisen hoidossa aikanaan vielä sen äitiyslomalle jäämisen ja vauvan syntymisen välisen ajan kun meillä oli iso muutto ja oli jopa luksusta keskittyä päivät oman navan tarkkailuun ja vauvantavaroiden laittamiseen. Pikkuisen synnyttyä vaan tuli välittömästi sellainen olo että isoveljeltä ei voi vauvan seuraa " riistää" enkä edes harkinnut asiaa isyysloman loputtua vaikka hoitopaikka periaatteessa oli tallessa. Koko perheenä ollaan myös näitä uusia tulokkaita vastaanotettu. 5- ja 3-vuotiaat käyvät nyt 2x3h/vko-päiväkerhoissa ja se riittää ulkopuoliseksi virikkeeksi, ison eskari alkaa syksyllä.
Oma napa *vähitellen on liikkeitä tosiaan tuntunut, enkä vieläkään sanoisi että ne mitenkään vahvoja on. Keskittymällä tunnusteluun pitkällään voi tervehtiä vauvaa :) Ruoka maistuu jo tosi hyvin, pissalla saa käydä jo useammin vaikka yöunta se ei häiritse.
Te joilla rakenneultra on varattu niin mille raskausviikolle? Itseä hämmästytti kun aikaisemmissa odotuksissa on ollut 18-19 ja nyt vasta rv22+2 menen, että onko se vaan nykysuuntaus ja että näkyykö vauvan rakenteet sitten vielä selvemmin pari viikkoa myöhemmin.. ei vaan jaksaisi odottaa!
Eipä ihmeempiä, kaunista pyhäpäivää.
Ä rv 16+6 (pojat 01, 04, 05)