Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten reserviläisiä koulutetaan?

Vierailija
30.11.2025 |

Olen ymmärtänyt,  että RUK:n käyneillä on säännöllisesti jotain koulutushaksija, mutta entäs ihna tavalliset sotamiehet (en tiedä sotilasarvoja)? Onko heille jotain ylläpito- tai täydennyskoulutusta, vai voiko kuuskymppinen reserviläinen joutua suoraan rintamalle 40 vuotta vanhoilla opeilla?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullapa on aika erikoinen "urapolku" armeijassa. Menin armeijaan 19-vuotiaana ja olin ihan pentu. Häröilin ja mokailin ja passissa oli huono arvostelut. Intin jälkeen olin pari vuotta raksalla keräämässä ikää ja hain sitten ensihoitajaksi ja tulin valituksi. Se kiinnosti kovasti, valmistuin ja pääsin töihin. Puolustusvoimat oli saanut tästä tiedon ja kertauskutsu tuli aika nopeasti. Ihmettelin sitä, mutta sitten huomasin että minut oli sijoitettu lääkintämieheksi. Kertauksissa kysyivät ammatin ja työkokemuksen. Osallistuin niissä kertauksissa jo rastikoulutusten pitämiseen muille reserviläisille, vaikka olin siis vaan jääkäri. Korpin natsa tippui heti tämän jälkeen. Sen jälkeen kertauksia alkoi tulla: seuraava oli jo vuoden päästä ja sen jälkeen ilmeisesti katsoivat että osaa asiat niin hyvin että ylensivät lääkintäaliupseeriksi. Ja sitten kertauksia tuli vielä kolme, ja nyt olen lääkintäkersantti.

Koulutus on todella hyvää ja välineet erinomaiset. Tuli korjaava kokemus huonosti menneeseen inttiin.

Vierailija
22/28 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullapa on aika erikoinen "urapolku" armeijassa. Menin armeijaan 19-vuotiaana ja olin ihan pentu. Häröilin ja mokailin ja passissa oli huono arvostelut. Intin jälkeen olin pari vuotta raksalla keräämässä ikää ja hain sitten ensihoitajaksi ja tulin valituksi. Se kiinnosti kovasti, valmistuin ja pääsin töihin. Puolustusvoimat oli saanut tästä tiedon ja kertauskutsu tuli aika nopeasti. Ihmettelin sitä, mutta sitten huomasin että minut oli sijoitettu lääkintämieheksi. Kertauksissa kysyivät ammatin ja työkokemuksen. Osallistuin niissä kertauksissa jo rastikoulutusten pitämiseen muille reserviläisille, vaikka olin siis vaan jääkäri. Korpin natsa tippui heti tämän jälkeen. Sen jälkeen kertauksia alkoi tulla: seuraava oli jo vuoden päästä ja sen jälkeen ilmeisesti katsoivat että osaa asiat niin hyvin että ylensivät lääkintäaliupseeriksi. Ja sitten kertauksia tuli vielä kolme, ja nyt olen lääkintäkersantti.

Koulutus on todella hyvää

Tässä on osuneet palaset kohdalleen 👍

Pääsääntöisestihän meininki on nykyisin todella hyvä, mikä on aivan utopistinen ajatus 80-90 luvuilla armeijan suorittaneille. Tuolloinhan oli puutetta kaikesta ja koulutus sitä ihteään todella usein. Sääli sinänsä että pv tuhosi maineensa noilla vuosikymmenillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Siperia opettaa

Vierailija
24/28 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tupapilluna.

M67

Vierailija
25/28 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on osuneet palaset kohdalleen 👍

Pääsääntöisestihän meininki on nykyisin todella hyvä, mikä on aivan utopistinen ajatus 80-90 luvuilla armeijan suorittaneille. Tuolloinhan oli puutetta kaikesta ja koulutus sitä ihteään todella usein. Sääli sinänsä että pv tuhosi maineensa noilla vuosikymmenillä.

Juu. Oikeastaan se oli vain ensihoitoyksikön siirtäminen armeijan alaisuuteen ja olosuhteisiin. Lääkärit oli lääkintaupseereita, sairaanhoitajat aliupseereita ja sitten monesti lähihoitajat lääkintämiehistöä. Monella oli sairaalasta kokemusta eikä perusasioita tarvinnut alkaa opettamaan ja harjoitteluun päästiin heti.

Oma asenteeni muuttui kyllä täysin.

Vierailija
26/28 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihan mieletön systeemi toi. Sitä edelleen ihmettelen, että miten ja miksi puolet väestöstä on pelattu ulos tuosta systeemistä kokonaan. Siis tosiaan niin hyvin ulos, että itselläni ei ole yhyään minkäänlaista tietoa mistää maanpuolustukseen liittyvästä. Tosin asun kyllä siis ulkomaillakin, mutta silti. Kai se nyt olisi järkevää, että naisetkin tietäisi oman paikkansa, jos joku kriisi sattuisi syntymään.

Aika ihmeellinen valtava esihistoriallinen madonreikä tuossa minun mielestäni. 

Ap

Vierailija
27/28 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin trollit täältä halee tuollaista tietoa, on varmaan vähän paremmat tietokanavat. Mä olen ulkosuomalainen ollut jo lähes 30 vuotta, niin en tiedä noista jutuista höykäsen pöläystä. Täällä kotimaassa (Keski-Euroopassa, ei idässä) kehuskeltiin, että Suomessa on 900 000 potentiaalista sotilasta, niin aloin itsekin miettiä että miten toi homma toimii.

Ap

Saataisiin sekin tuplattua, jos laki olisi tasa-arvoinen.

No nykyään naiset sentään pääsee armeijaan. Olen kyllä samaa mieltä, että jonkinlainen sivarityyppinen koulutus pitäisi kyllä tytöillekin olla pakollinen.

Sivari nykymuodossaan on maanpuolustuksellisesta tai kriisitilanteiden näkökulmasta tarpeeton.

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
28/28 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ihan mieletön systeemi toi. Sitä edelleen ihmettelen, että miten ja miksi puolet väestöstä on pelattu ulos tuosta systeemistä kokonaan. Siis tosiaan niin hyvin ulos, että itselläni ei ole yhyään minkäänlaista tietoa mistää maanpuolustukseen liittyvästä. Tosin asun kyllä siis ulkomaillakin, mutta silti. Kai se nyt olisi järkevää, että naisetkin tietäisi oman paikkansa, jos joku kriisi sattuisi syntymään.

Aika ihmeellinen valtava esihistoriallinen madonreikä tuossa minun mielestäni. 

Ap

Samaa mieltä. Tosta olis saanut oikeasti erinomaisen systeemin osallistaa koko kansa hommiin, mutta sitä ei ole haluttu tehdä.  Armeija kouluttaa aivan yli tarpeidensa ukkoja ja sitten unohtaa heidät täysin. Paljon paremmin tuossa saataisiin tehot ulosmitattua kriisipalvelus-tyylisellä vaihtoehdolla siviilipalveluksen ja asepalveluksen lisäksi, jossa oltaisiin vaikkapa just esim. lääkintä, ruoantuotanto jne. tyylisissä poikkeusoloja tukevissa tehtävissä. 

Naisille tuo sopisi myös vaikka pakollisena kansalaispalveluna. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi