Miten reserviläisiä koulutetaan?
Olen ymmärtänyt, että RUK:n käyneillä on säännöllisesti jotain koulutushaksija, mutta entäs ihna tavalliset sotamiehet (en tiedä sotilasarvoja)? Onko heille jotain ylläpito- tai täydennyskoulutusta, vai voiko kuuskymppinen reserviläinen joutua suoraan rintamalle 40 vuotta vanhoilla opeilla?
Kommentit (20)
Kuusikymppinen ei kyllä sotaan joudu tai siinä kohtaa on jo peli menetetty.
Aijaa, mä luulin että jatkosodan loppvaiheessa sinne lähetettiin jo senkin ikäisiä, mutta hyvinhän se sitten lopulta kaikesta huolimatta päättyi, eli sikäli kannatti.
Ap
Painuhan pietarinpoika iltatsaikalle. Hospoti pomiloi.
Tuskin trollit täältä halee tuollaista tietoa, on varmaan vähän paremmat tietokanavat. Mä olen ulkosuomalainen ollut jo lähes 30 vuotta, niin en tiedä noista jutuista höykäsen pöläystä. Täällä kotimaassa (Keski-Euroopassa, ei idässä) kehuskeltiin, että Suomessa on 900 000 potentiaalista sotilasta, niin aloin itsekin miettiä että miten toi homma toimii.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, mä luulin että jatkosodan loppvaiheessa sinne lähetettiin jo senkin ikäisiä, mutta hyvinhän se sitten lopulta kaikesta huolimatta päättyi, eli sikäli kannatti.
Ap
Kannattaisi herätä jo sadan vuoden takaisista harhoista.
No jaahas. Mä kysyn sitten veljiltä kun käyn jouluna Suomessa. Luuletteko oikeasti, ettei idän kaverit tiedä noita juttuja paremmin kuin joku av-mamma?
Ap
Kertausharjoitukset. Eli kerrataan intissä opetettuja asioita ja opetetaan uutta jos jotain on muuttunut. Osa tietysti osallistuu reserviläistoimintaan ihan vapaa-ajallaankin.
ChatGPT sanoi:
Lyhyt vastaus: useimmille sotamiehille kertausharjoituksia on hyvin vähän joskus ei yhtäkään.
Tarkempi selitys:
Kuinka usein kertausharjoituksia järjestetään sotamiehille?
Kertausharjoitusten määrään vaikuttavat:
joukkotuotanto (mihin sodan ajan tehtävään henkilö on sijoitettu)
Puolustusvoimien tarpeet ja budjetti
mahdolliset kriisitilanteet (harvinaista)
henkilön siviiliosaaminen
Sotamiehet (miehistö) ovat yleensä reservissä isoimpana joukkona. Heitä kutsutaan keskimäärin harvemmin kuin ryhmänjohtajia (alikersantit, kersantit) tai reserviupseereita.
Tyypillinen tilanne
Moni sotamies ei koskaan saa yhtäkään kertausharjoituskutsua.
Yleinen keskimääräinen määrä sotamiehelle 20 vuodessa on 01 harjoitusta.
Joillakin ahkerammin harjoituttavilla joukoilla määrä voi olla 23 harjoitusta parin vuosikymmenen aikana.
Vain harvoin sotamies kutsutaan esimerkiksi 5+ harjoitukseen elämänsä aikana se on enemmän poikkeus kuin sääntö.
Jos henkilö on käynyt armeijan 20 vuotta sitten
Todennäköisin vastaus:
👉 Todennäköisyys, että hän ei ole ollut kertausharjoituksissa lainkaan, on varsin suuri.
Jos on, yleensä:
1 harjoitus on melko yleinen maksimi.
23 harjoitusta on jo harvinaisempaa (riippuen sijoituksesta, esimerkiksi taistelu- tai tukiyksikössä).
Vierailija kirjoitti:
Tuskin trollit täältä halee tuollaista tietoa, on varmaan vähän paremmat tietokanavat. Mä olen ulkosuomalainen ollut jo lähes 30 vuotta, niin en tiedä noista jutuista höykäsen pöläystä. Täällä kotimaassa (Keski-Euroopassa, ei idässä) kehuskeltiin, että Suomessa on 900 000 potentiaalista sotilasta, niin aloin itsekin miettiä että miten toi homma toimii.
Ap
Saataisiin sekin tuplattua, jos laki olisi tasa-arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No nykyään naiset sentään pääsee armeijaan. Olen kyllä samaa mieltä, että jonkinlainen sivarityyppinen koulutus pitäisi kyllä tytöillekin olla pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No nykyään naiset sentään pääsee armeijaan. Olen kyllä samaa mieltä, että jonkinlainen sivarityyppinen koulutus pitäisi kyllä tytöillekin olla pakollinen.
Sivari nykymuodossaan on maanpuolustuksellisesta tai kriisitilanteiden näkökulmasta tarpeeton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sivari nykymuodossaan on maanpuolustuksellisesta tai kriisitilanteiden näkökulmasta tarpeeton.
No se on kyllä varmaan totta. Jonkinlainen järkevä koulutus olisi oikeasti hyvä. Osa nuorista maatiloille, osa sairaanhoitokoulutukseen, osa laitoskeittiöön, jne. Olisi oikeasti järkevää.
Ap
Olen käynyt kertaamasssa. Ensin notkuttiin ja häröiltiin metsässä (olimme varmaan jonkinlaisia statisteja jossakin isommassa logistiikka/johtaminen tms. harjoituksessa). Sitten oli tetsausta jossa nöyryytimme ilmeisesti AUK:n kurssilaisia ensin hyökkäyksessä ja sitten puolustuksessa. Kolmas osuus oli ampumaharjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei yli 30 v sotaan joudu
Riippuu täysin lottokoneesta. Oman yksikön keski-ikä 40 tietämillä. Ampuva yksikkö, näköetäisyydellä vihusta taisteltaisiin.
Varustus ehtaa 60-lukua pääosin.
Oikeasti miksi kukaan ei aja tuollaista kriisiajan huoltojoukkojen valmiuskoulutusta? Eikö se olisi oikeasti hyvä idea? Vähän niin kuin Lotta-koulutus etukäteen.
Suoritin armeijan 19-vuotiaana. Kertausharjoituksissa kävin kaksi kertaa: toinen 24-vuotiaana ja toinen 28-vuotiaana. Sen jälkeen ei ole kuulunut. Toisesta kertauksesta sain korpraalin natsan. Reseviläiskire tuli vuonna 2005, jolloin oli 37-vuotias. Siinä oli edelleen sijoitus, mutta ihan eri hommiin (ammattini vaikutti uuteen sijoitukseen). Siihen ei kuitenkaan ole kertauksia tullut ja nyt olen jo melkein viisikymppinen. Tuskinpa sattumakorppia jaksavat enää kiusata.
2006 kävin intin ja kertaakaan ei olla pyydetty kertaamaan.