+++marrasmasujen viikonloppu+++
Huomenta kaikille!
Tänään on tulossa tosi harmaa päivä, ainakin tänne kainuuseen. Eilen oli ihana päivä kun ei ollut pahaa oloa, mut tänä aamuna on otettu taka pakkia...
Kävin lukemassa eilisen pinon ja huomasin että monella kaveri odottaa yhtäaikaa. Mun kavereista kaksi tekee kesäkuun alussa. Miehen puolen kavereista kaikilla on jo toinen kierros menossa ja minun puolen kavereilla kahdella on lapsi.
Odottelen asiakkaita saapuvaksi...
rv 10+2
Kommentit (35)
Eli viikkoja tänään 10+0. Vielä on monta viikkoo np-ultraan ja ei jaksais oottaa. Voiskohan sitä kuuluu neuvolan dobblerilla sydänäänet jo viikolla 11+6? Meil ku on perjantaisin avoneuvola ja sinne voi kuulemma mennä jos joku asia vaivaa ja muahan vaivaa se et onko pikkusella kaikki hyvin. Ens perjantaina ois vasta 10+6 eli jos sit vois kahen viikon kuluttuu mennä.
Ihanaa Kauris-80 et kaikki on pikkusella hyvin vuodosta huolimatta! Tässä pelkää iteki kaikkea jomotusta ja outoa tuntemusta ku on takana keskenmeno.
@metisti kirjotti et on huono olo ku ei oo vähään aikaan syöny ja sit myös ku on syöny. Täällä ihan sama. Saa nähä joudunko taas sokerirasitukseen niin ku olin esikoisen ja kuopuksen kohdalla. Kumpaaki ku arveltiin isoks ja syntymäpainot oli 3060g ja 2570g eli ei tosiaan isoja. Kuopuksen aikana mulla oli yks niistä arvoista rajalla eli sain sokerimamma-nimikkeen. En kyl ite pahemmin diettii noudattanu ku tää todettiin vasta viikon 30 jälkeen. Onkos täällä muita joilla sokerinrasitus edessä?
Kamala ku selkäki on alkanu jo vihottelee: tänään on tullu käveltyy tosi paljon ja nyt oon ihan poikki. Selkää särkee ja väsyttää niin et melkeen huimaa. Onneks kohta on ruoka ja sit tulee vähän parempi olo ennen ku taas vähän ruoan jälkeen etoo niin vietävästi...
Tarald 10+0
Tarald kyseli tuosta sokerirasituksesta: Minulla edessä tuo sokerirasitus sitten rv20-22 paikkeilla kuten aiemmissakin raskauksissa, itselläni on muutama kilo ylimääräistä jo alkujaan ja suvussa on sokeritautia niin haluavat sitten että käyn siinä. Aikasemmissa raskauksissa olen selvinnyt rasituksesta hyvin eli arvot olleet ihan hyvät.
Tulppa: Toivotaan että pahoinvoitisi alkaisi helpottamaan! =)
kauris-80: hui! ja huh:) onneksi selvisitte pelkälä säikähdyksellä.
sokerirasituksesta: mua kiinnostais joudunko siihen tällä kertaa... painoindeksi kyllä on rajan väärällä puolella, että sen suhteen saatan joutuakkin. viime raskaudessa kieltäydyin koska en nähnyt mitään syytä miksi olisi pitänyt mennä. silloin indeksi oli juuri rajalla (itseasiassa, jälkeen päin kun oon laskenu niin on laskettu väärin ja on alapuolella jopa), lapsi ei ollut iso kokoinen eikä mitään ongelmia tai mitään syytä miksi olisi pitänyt mennä. niin ja varsinkin kun se paasto-osuus olisi ollut mahdoton toteuttaa. siispä kieltäydyin. nyt lähipäivinä oon miettinyt sitäkin että jos joudun siihen, niin voi olla että tulokset ovat ns. virheelliset silti koska mulla ei verensokeri nouse normaalistikkaan hyvin. äidiltä peritty vaiva. lukiossa sitä terkkarin kanssa seurattiin muttei asialle mitään tehty.
juu. täällä ollaan todella todella raskaana. ostin mammapöksyt tänään jotta on jotkut joissa mukava olla, eikä mikään hierrä tai kierrä. i-ha-na olo. ennestään ne yhdet hiertävät farkut olikin jo, mutta nou tänks.
niin, ja toinenkin syy on. meikä katto Rocky Balboa nyrkkeily-leffan ja itkeä pillitti pitkin leffaa... heh, onneksi oltiin kotosalla kaksin miehen kanssa eikä leffassa isolla porukalla :D
nyt väsyttää ihan hirveästi kun eilen oltiin istumassa iltaa sushin merkeissä ja meni aamu viiteen. poika on mummulassa kyläilemässä ja äiti ja isi otti näköjään kaiken irti siitä että pysty olemaan myöhään... oli hauskaa kun tehtiin itse sushia iiiiisot kasat ja sitten niitä tungettiin napaan minkä jakso. ekaa kertaa elämässä tuli ähky sushista. ei muuten maistu riisi vähään aikaan :D
juu. nyt keittämään mannapuuroa ja nukkumaan moi.
Kauris; Onneksi ei ollut mitään vakavampaa se vuotelu. Kyllä varmaan säikäytti kuitenkin..
Sokerirasitukseen menosta; Mulle terkka sanoi heti ekaks, kun paino vaan ekalla neuvolakäynnillä mitattiin(se kun oli pari kiloa enemmän kuinesikon kans ekassa neuvolassa) et joo, meet sit sinne testiin rv 26-28.
BMI meni just 26..:(
Nyt sitten vaikka oon syönyt vaikka mitä*nolona tunnustaa* niin oman kotivaa' an mukaan ei oo paino noussut ees!!:O Ei voi olla, oon sen tyypin ihminen et paino nousee vaikka vaan ajattelis ruokaa..Taitaa meijän vaaka olla huollon tarpeessa..
Alkaa taas pahat epäilykset nousta mielessä pintaan..jotenkin on vaan ihan sellainen olo, ettei siel mahas ketään oo..turvotus on ehkä vähän laskenut, rinnatkaan ei oo enää niin hirmu kipeet, ei oikeestaan oo yökötystä ollut, enkä osaa ees paikallistaa sitä kohtua..:(
Viikko ja päivä pitäis vielä jaksaa ennen sitä ultraa..
Milenna rv 11+1(kai..)
Rv 11+5 on menossa ja (himpun verran vajaan) kahden viikon kuluttua perjantaina olisi se np-ultra. Hitsit, kun mulle osui aika noin myöhään (rv 13+3, alkuraskauden ultran mukaan rv 14+0), kaikilla muilla tuntuu ultra-aika olevan aiemmin... No, enköhän sinne asti malta.
Mulla ei ole vatsa vielä kasvanut, vaan hyvin mahtuvat omat vanhat vaatteet päälle. Kilojakaan ei omaksi ihmeekseni ole tullut yhtään (sisko on kerännyt yli 20 kg raskauksissaan ja vähän pelkäsin/pelkään omaa kohtaloani). Kovasti toivon, että pari viikkoa vielä pysyisin näissä mitoissa, kun haluaisin laittaa häihin, joihin olen menossa vieraaksi, jonkun juhla-asuni. Yksi suosikkini on normaalistikin todella kireä, joten saa nähdä, mahtuuko päälle. Vielä ainakin mahtuu.
Ei ole pahaa oloa, ei mitään oireita. Silloin tällöin tulevat migreenin näköhäiriöt ja tajuton väsymys ovat ainoita raskausoireita. Todellakin voin unohtaa olevani raskaana - ja välillä ajattelenkin, että ei tuolla mitään elämää ole. :-/ En kuitenkaan mitään oireita sinänsä kaipaa ja tiedän olevani onnekas, kun olen säästynyt pahoinvoinnilta.
Hauska täältä on lukea teidän kuulumisianne. Hieno homma, Kauris-80, että kaikki on kunnossa! :D
Pitkästä aikaan taas täällä. Raskausviikkoja on jo 11+1. Painoa ei oo vielä tullu yhtään lisää, mutta kerkeehän tuota tulla. Esikoisen kanssakin oli että aluks paino tippu muutaman kilon vaikka alipainoinen oonkin, mutta kyllä sitä sit kerkes tulla melkeen 20kg kun tytsi syntyi rv.35+3.
Viimeyönä näin taas kerran vaihteeks jännää unta. Menin mieheni kanssa sairaalassa suihkuun, siellä olikin joku täti oottelemassa ultra laitteen kanssa. Sit se ultras miun oikeeta tissii ja sano että kovasti täällä temmelletään. Ja kysyi että mites suhtaudutte jos näitä on enemmänkin. Myö vaan että onko siellä kaksoset, ei, vaan siellä näkyikin kolmoset. Myö itkettiin miehen kanssa kaulakkain, oli aikamoinen uutinen.
Hah, mistähä moiset unet johtunee? Ihan sekoa :D
Miulla edelleen iltaisin tulee pahalolo ja sit jus ennen nukkumaan käytii pitää vierailla pöntön ääressä oksentamassa.
Np-ultra on vappu aattona 30.4, sitä kovasti ootellaan.
Edvina ja masuasukki rv11+1
Ja kaunista sunnuntaipäivää! Täällä parin harmaan päivän jälkeen taas paistelee aurinko. Vois siis mennä ulkoilemaan ja nauttia säästä... jos vain jaksais. Oli pakko tehä leipätaikina nousemaan kun ei eilen muistanut käydä kaupassa leipäostoksilla, leipominen saattaakin sitten olla tän päivän ainut reippailuansio. Jotenkin oon nykyään niin laiska (tai väsynyt) etten oikein mitään saa aikaseksi. Ehkä se oikeestikin on väsymystä, mutta ite vain pidän itteäni laiskana, koskapa se " väsymys" saattaa hyvinkin hävitä jos on jotain oikein kivaa tekemistä. :)
Edvina83, hauska uni sulla kerrassaan! :D Ite en oo mitenkään kovin erikoisia unia nähnyt, en kertaakaan esim. tulevasta vauvasta. Tai no se on ehkä vähän erikoista, että tosi monesti mun unissa esiintyy oma äiti ja isä, joista en yleensä kyllä oo uneksinut. :)
Sokerirasituksesta: Mä luulen kyllä joutuvani siihen kanssa, kahdestakin syystä. Ensinnäkin tuota painoa on pikkasen liikaa ja toisekseen mun siskolla on ykköstyypin diabetes. Vielä ekassa neuvolassa ei täti tosin sanonut mitään asiasta, mutta ehtiihän sitä... Muutenkin vähän pelotti/pelottaa että mitä täti sanoo painosta, vaikkei sitä nyt ihan hirveästi ookaan liikaa. Mutta kun syöminen vain on niin kivaa! :)
Freya: onnea uusien housujen johdosta! ;) Mulla ei oo ku yhdet housut joita voi käyttää kodin ulkopuolella, eikä nekään varmaan enää kovin kauan mahdu. Toissapäivänä vähän kiertelin kauppojen äitiysvaateosastoja mut en vielä uskaltanut ostaa mitään. Enkä ois uskaltanut kierrelläkään niitä ellei mukana ois ollut kaveri, joka on pidemmällä raskaana kuin minä. :) Tosi vähän kyllä oli mitään äitiysvaatteita, ei oikeestaan muualla ku H&M:llä. Me muutetaan kuitenkin kesäksi etelään, siellä on onneksi vähän enemmän kauppavalikoimaa.
Oiskohan se taikina jo noussut...?
ama-riia 10+5
Pitkästä aikaa täällä taas. Loppuviikko meni reissussa Helsingissä, eilen kotiuduin. Kyllä oli mukava käydä, mutta vielä mukavampi ole palata kotiin tänne maalle pohjoiseen. Junamatkat oli yhtä tuskaa. Takapuoli puutui jo ennen puolta matkaa, vessassa säi juosta jatkuvasti ja selkä jumittui istumisesta. No eipä taida vastaavaa junamatkaa olla riedossa ihan heti meikäläiselle, seuraavan kerran lähdetään sitten koko perheen voimallal.
Ylihuomenna ois eka ultra. Hieman mietityttää, mutta ei varsinaisesti jännitä, ainakaan vielä. Jospa siellä DJ ois elossa ja hyvinvoivana. Onneksi mies pääsee tod.näk. mukaan. Nyt menossa siis viikot 11+5 (kohta ollaan jo saavutettu se maaginen 12vk ;) ) Ylihuomenna on siis neuvolan alkuraskauden ultra ja ilmeisesti heti seuraavalle viikolle saan np-ultra ajan. Ajattelin heti tiistain ultran jälkeen kertoa vanhemmilleni. Se jännittää oikeasti enemmän kuin se ultra. He nimittäin järkyttyy ja varmaan suuttuvatkin, kun mulla koulu kesken ja kaikkea. Mut miksi kaikki pitäs aina tehdä tietyn kaavan mukaan, eikä niinkuin itse haluaa. Kuitenkin miehellä suhtkoh hyväpalkkainen vakityö, joten kyllä pärjätään. Eiköhän ne ajatukseen totu aikanaan, varsinkin kun kyseessä on ensimmäinen lapsenlapsi.
Pahoinvointi on tiessään. Vaikka useamman päivän vietinkin oksentaen, niin siti tuntuu että pääsin aika vähällä. Pahaa oloa kesti vain 8-10vk:t ja silloinkin vain muutamina päivinä aina oksensin koko päivän ja välipäivinä ei minkäänlaista pahaa oloa. Ruuansulatus on kyllä nyt jo alkanut temppuilemaan. Välillä on niin nopeeta, että hyvä kun vessaan kerkiää ja välillä menee niin kovalle, että saa pari päivää houkutella ja sit on maha kipeenä. Mulla muutenkin on ärtyvä suoli kiusana, niin nyt näkyy vain korostuvan. Sen huomaa heti kun tulee syötyä huonommin, niin ruuansulatus jankkiutuu. Nyt varsinkin kun oli tuolla reissussa, niin tuli roskaruokaa ja pihvejä vedettyä, niin hetihän sen mahasta huomaa. Ei oo tarpeeksi kuitua ja vihanneksia tullu syötyä, niin nyt sen tuntee ja kärsii nahoissaan.
Nyt pitäs lähtä siivoamaan. Vaikka onkin sunnuntai, niin kämppä ihan kauheassa siivossa kun mies yksinään täällä töhrystänyt puoliviikkoa. ;)
Sanle ja DJ 11+5
Eipä täällä kurjutta kummenpaa.. Kauhea jano koko ajan ja jano on sellainen hassu ja tylsää kyllä, just saman tuntuinen kuin viime raskaudessa loppumetreillä raskausmyrkytyksen kanssa. Tosin jano ei ole suoraan syytä raskausmyrkytyksestä vaan lähinnä ehkä oire, mutta silti tuntuu tosi kurjalle. Odottelen vaan tuntemuksia, että tulee turvotusta ja paineet lähtee nousuun. Raskausmyrkytys ei pitäisi välttämättä edes uusiutua seuraavissa raskauksissa, mutta pelkään että tulee kuitenkin.
Sitten tietenkin vertailen tuntemuksia edelliseen raskauteen. Tuntuu, että rinnat on kasvaneet ihan tuskalla ja paljon enemmän kuin viimeksi alkumetreillä. Muutosta on myös aikamoinen väsymys. Sitten olen saanut seurakseni kokonaisvaltaisemman oksetuksen kuin viimeksi. Oksettaa ja yököttää tasaisesti koko päivän kun viimeksi aina helpotti aamusta kun vaan oksensi. Jahka viikot tästä kasvaa tulee varmaan mieleen, että eikö tätä voi peruuttaa ja sitten taas päätän, ettei meille enää ikinä tulee lisää lapsia. Joka tosin on aika todennäköistä muutenkin. ;-)
Työnimeksi tuli " Lilli" vaikka mies on ihan varma, että siitti pojan. Sen kuulemma tietää sillä hetkellä kun tärppää. ;-)
Np-ultraa odotellessa ensi viikolla viikoilla 11+1.
" Lilli" Rv 10+4 (tarkistin kalenterista)
*säksätystä säksätystä jupinaa jupinaa* pentele on toi paino vieläki alas päin menossa. nyt on painoa lähteny jo 4kg... toivotaan että se kaikki on lähteny mun läskeistä vain. hassua sinänsä kun ruokakin on alkanu maistumaan paremmin. toisaalta, oma äitini oli kuulemma toisen raskauden (eli mun odotuksen) jälkeen laihtunu niin paljon että oli sikana alipainoinen. (muistaakseni on 175cm pitkä ja paino kuulemma 52kg...) odotusmaha oli silti ollu valtava vaikka olin piäni pipana.
ja arvatkaas tytöt mitä!! täällä tuntuu pienen pientä heiveröistä vauvajumppaa :) nyt on muuttunu sen verran erilaiseks että suolen myllerryksestä erottaa selkeästi :)
EDVINA83: heh, kiva uni sulla :) tosiaankin mistäköhän ihmeestä unet välillä tulee :)
AMA-RIIA: kiitos kiitos ;) voi olla että olis mullaki jääny hyllyyn omien vaatteiden ahdistuksesta huolimatta jos ei olis ollu niin halvat, 14,90e. sillä rahalla raaski ostaa jo nyt :) oli pakko myös kierrelä vauvan vaate osastolla. oli NIIIIN ihanan pikkuruisia bodeja että huh. teki meili ostaa jo vähintään sata :D
SANLE: mua jännitti varsinkin esikoisen kanssa tuo sama syy. olin just keskeyttäny koulun ja hakenu toiseen, eli äippälomalle jäädessä koulu todella kesken. mutta olinjo valmiiks mieettiny vastauksen kysymykseen : mites sun koulu? joten ilonen uutinen se sitten olikin :) ja hassua kyllä, miehen vanhemmat oli ne jotka siitä kysy ja oli enemmän huolissaan. ite jäin ä-lomalle heti ekan jakson jälkeen, oli LA sillon 11.11. eli sujuvaan kohtaan jäi sopivasti. ja voithan vielää-lomalla käydä koulussa jos vointi sallii, ja nostaa opinto-rahaakin! onnea kertomiseen, hyvin se meen :)
SKATAKAk: tuosta raskausmyrkytyksestä puhuit. voikse tulla jo alkuraskaudessa? kunhan hysterioin täällä kun joka paikka kutissu jo pari viikkoa niin että teke mieli raapia verille nahka...
nyt sopan laittoon.
freya + astronautti 12+3 (hui! paljon jo tullu viikkoja)
Kiitos vielä kaikille, jotka auttoivat siinä matkapahoinvointilääke-asiassa. Otin mennen tullen suosittelemanne tabun ja vaikka tuulta oli mennessä 23m/s ja varsinkin Ahvenanmerellä rytisti, niin ei pienintäkään pahoinvointia koko viikonloppuna.
...Ei hyvää, ellei jotain huonoakin.Koska pahaa oloa ja etomista ei ole ollut ja on saanut viettää mukavan viikonlopun, eikä aika ole mennyt omaan napaan tuijotellessa, niin nyt on TAAS sellainen epäusko iskenyt pintaan: mihin ja miksi kuvotus katosi? Kaikki kunnossa?
No tämän palstan paras puoli onkin se, että täällä huomaa, kuinka samalla tavalla samassa vaiheessa olevat ajattelevat. Ajattelin kysyä, onko muilla samanlainen olo, että oireet ovat loppuneet ja vatsa tuntuu " tuhjältä" , mutta ainakin pari vastausta sain jo edellisiä lukiessani. Sovitaan, että kaikilla kaikki kunnossa ja paha olo on tiessään!
rv 10+5
Menomatkalla tosiaan keikutti melkoisesti. Uskaltauduin sitten ottamaan tuota Postafenia, joka helpotti melko mukavasti oloa. Muuten aivan armoton väsymys päällä, tyttö 1,5 v kun ei suostunut reissun aikana öitänsä nukkumaan joten univelkaa on kertynyt. Tuo armoton väsymys tuonut tänään taas tullessaan pahoinvoinnin ja paleltaakin ihan hirmuisesti. Flunssakin iski sekä meikäläiselle että tytölle tuon reissun aikana. No jopa tuli taas valitusta kerrakseen. Ihan ok reissu kaikin puolin muuten. Pallomeressä vietettiin aikaa ja hyvin tuli syötyä. Iltasella oli vaikeeta kun tuntui ettei mitkään housut mahdu jalkaan. Tuo vatsan turvotus on kuitenkin vielä niissä mitoissa ettei kukaan tunnista vauvamahaksi; luulevat varmaan että on vaan ruoka maistunut tälle äipälle... T.Rypäle ja Ihme rv 9+3
Äsken veskissä käydessäni tuli paperiin kirkasta verta, ei mitenkään hirveästi. Hetihän sitä huolestuu ja miettii, josko pitäis mennä päivystykseen? Mahassa ei oo kipuilua, kylkeen on sen sijaan vihlonut silloin tällöin muutaman päivän ajan. Kipu muistuttaa lihaskipua, siksi en ole sitä aiemmin noteerannut. Itse mietin eilen, että voisiko olla pissatulehus, ku piti rampata töissä veskissä puolen tunnin välein. Taas ois töihin meno kasiksi.. Eli päivystykseenkään ei joutais.
Ei auta ku toivoa et vuoto olis harmitonta ja kaikki olisi hyvin.
Nennuski rv 10+2
Väsyttää ja huomenna ihan hirveä päivä töissä edessä. Ei yhtään huvita mennä, mutta minkäs teet.
Joku kyseli mun seuraavasta ultrasta. Se on sillon Vappuaattona Kätilöopistolla klo 14....
Toivottavasti kaikilla joilla on vuotoja ne osottautuu ihan harmittomiksi. Mä kävin kahteen eri otteeseen päivystyksessä ennen ekaa neuvolaa verenvuotojen takia, mutta onneksi ne oli vaan jotain ihan muita vuotoja ja toi toukka on tuolla mahassa pysyny.
Täälläkin on viime päivinä oireet helpottanu ja siitä syystä pelkotilat kasvanu, pitää toivoa, että on vaan pelokas, eikä muuta.
Tänään kahvilassa otin juustosämpylän, puolessa välissä huomasin levitteenä olevan tuorejuustoa. Vaikka tiedän listeria ym riskien häviävän pienen mahdollisuuden, niin silti tuli siitäkin ihme pelkotila. Hui. Ei osaa omia rauhotteluitaan edes kuunnella.
Mulla on kyllä itkuisuus ollu herkässä ja oireena viimepäivinä. Pari päivää sitten tuli itku kun maito oli kotoota loppu, tänään näin yhen leffan loppukohtauksen joka oli tosi surullinen, vaikka en ollu seurannu koko leffaa, niin itku tuli. On tää kummallista.
Ei millään jaksais odottaa ultraan saakka, viikko on ihan älyttömän pitkä aika. Aivan liian pitkä!
Ei tässä kummempaa tälle päivälle. Meen pistää pyykit kuivuu ja sit nukkumaan.
Miizuli ja toukka 11+4 (mahdollisesti 11+5)
Kauris-80: Ihanaa että asia selvisi ja kaikki on hyvin!!!! Ihanaa!!!!!
Omaan napaan: Tänään en ole oksentanut mutta etoamista ollut. Eilen tuli kaikki ulos ja toissa päivänä oli myös oksennuspäivä. Jospa tämä pahoinvointi alkaa mennä ohi. Toivottavasti, odotan innolla että voin syödä vaikka mitä. Tiedän että teitä ei kiinnosta, mut kerroin kuitenkin.
Kohta pääsen kotiin!!