Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä eksoottisen kielen opiskelua suosittelet?

Vierailija
29.11.2025 |

Haluaisin opiskella jotain kieltä, joka on erilainen kuin eurooppalaiset kielet, ja mielenkiintoinen kulttuuri olisi plussaa.

Mitä kieltä suosittelet ja miksi?

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oshiwambo, suomalainen Martti Rautanen vaikutti aikanaan paljon sen kirjakielen kehitykseen.

Olen tavannut Raimo-nimisen miehen Namibiasta.

Vierailija
102/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö muuten, että Etelä-Afrikan ja ilmeisesti myös Namibian kansallislaulu (alku) on virsi, joka menee suomeksi: Kuule isä taivaan pyyntö tää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö muuten, että Etelä-Afrikan ja ilmeisesti myös Namibian kansallislaulu (alku) on virsi, joka menee suomeksi: Kuule isä taivaan pyyntö tää?

Vierailija
104/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut hieman ukrainaa. Kyrillisten kirjaimien takia sanojen hahmottaminen vei aikansa, mutta alkaa nyt sujua. Myös ääntäminen on minulle aika vaikeaa. Suosittelen ukrainaa hieman haastetta tarjoavana kielenä. 

Vierailija
105/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opetellut hieman ukrainaa. Kyrillisten kirjaimien takia sanojen hahmottaminen vei aikansa, mutta alkaa nyt sujua. Myös ääntäminen on minulle aika vaikeaa. Suosittelen ukrainaa hieman haastetta tarjoavana kielenä. 

Hyödytön kieli. Lue ennemmin venäjää. Se on lingua franca monessa maassa ja sen pohjalta ymmärtää muitakin slaavilaisia kieliä, myös ukrainaa. 

Vierailija
106/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjää osaavalle ukraina on hämmentävä kieli. Isot osat puheesta tai kirjoituksesta on täysin ymmärrettävää, joskus jopa lähes identtistä. Toisaalta sitä voi puhua myös niin ettei siitä ymmärrä oikein mitään. 

Vierailija
107/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen harkinnut sitä. Osaan jo kyrilliset kirjaimet. Ääntämisessä ukrainan taka-i tuottaa ongelmia, mutta ei kai se ole niin justiinsa, jos sen jotenkin erottaa tavallisesta i:stä.

Vierailija
108/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyödytön kieli. Lue ennemmin venäjää. Se on lingua franca monessa maassa ja sen pohjalta ymmärtää muitakin slaavilaisia kieliä, myös ukrainaa. 

Slovakki on lingua franca. Se on ymmärrettävää hitaasti puhuttuna monille.

Venäjä ei taida olla enää hyvässä huudossa Itä-Euroopassa.

Vierailija
109/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolassa saa luultavasti turpaan, jos yrittää puhua venäjää. Sama Ukrainassa.

Vierailija
110/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele espanjaa, mutta Puerto Ricon aksentilla. Bad Bunny puhuu tuota, kuulostaa varsin hauskalta.

Vierailija
111/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa jos yrittää englannilla ensin.

Vierailija
112/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittomankieli

Vierailija
113/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan romaniaa?

Vierailija
114/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa jos yrittää englannilla ensin.

No jos ne tunnistaa, että et ole venäläinen.

Vierailija
115/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako kukaan romaniaa?

Uskoisin, että n. 18 miljoonaa romanialaista osaa. 

Vierailija
116/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet paikalliset sanovat puhuvansa vain puolaa ja venäjää. Siinä kommunikointivaihtoehdot. Monet ukrainalaiset puhuvat äidinkielenään venäjää. 

Vierailija
117/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua opetella venäjää. En vaan pysty. 

Vierailija
118/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiina varmaan yleistyy tulevaisuudessa ja saksa Euroopassa. Englannin asema voi jopa heiketä, jos USA ja Britannia pelaavat itsensä paitsioon.

Vierailija
119/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urdulle olis myös paljon kanssapuhujia

Käytännössä miltei sama kuin hindi.

Puhekielessä ymmärtävät toisiaan hyvin mutta kirjaimet ovat erilaiset

Vierailija
120/128 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet paikalliset sanovat puhuvansa vain puolaa ja venäjää. Siinä kommunikointivaihtoehdot. Monet ukrainalaiset puhuvat äidinkielenään venäjää. 

Kiovasta itään ja kaakkoon päin puhuvat venäjää tai puhuivat ennen sotaa. Kiovasta länteen enemmän ukrainaa käsittääkseni.