Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mannerheim torppasi naisten suunnitelmat osallistua aseellisiin taisteluihin

Vierailija
29.11.2025 |

Tiesitkö, että niin moni nainen oli innokas tarttumaan aseisiin, että Mannerheim joutui antamaan virallisen lausunnon, jossa kohteliaan varovaisesti mutta jämäkästi torppasi nämä aikeet?

Törmäsin tähän vasikään ja mielestäni oli mielenkiintoinen historiallinen juttu, josta en ollut aiemmin tietoinen

Mannerheim naispataljoonista 13.3.1918:

Minä odotan Suomen naisilta apua armeijan monien kipeiden tarpeiden tyydyttämisessä, kuten sairashoidossa, vaatekappalten valmistuksessa, kodin ja konnun hoitamisessa ja niiden lohduttamisessa, jotka ovat rakkaimpansa menettäneet. Sotaista kamppailua rintamalla pidän sitä vastoin miehen yksinomaisena oikeutena ja velvollisuutena.

Tämä mielipide on minussa vakiintunut niiden monivuotisten sotaretkien aikana, jolloin minäkin olen ollut tilaisuudessa tutustumaan naispataljooniin, ja olen minä huolimatta niiden osoittamasta urhoollisuudesta tullut yhä lujemmin vakuutetuksi niiden sopimattomuudesta sotilaalliselta kannalta katsottuna.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lisää tietoa, jos jotakuta kiinnostaa lukea enemmän aiheesta: https://xn--itsenisyys-u5a.fi/mannerheim-naiset-eivat-kuulu-rintamalle/

Vierailija
2/4 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MANNETUTUSTUINAISPATALJOONIIN  ja pelästyi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin kirjoitettu mielipide että hän on nähnyt naispataljoonat ja niiden urheuden MUTTA  MUTTA naiset ei sovi armeijaan. 

Vierailija
4/4 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hyvin kirjoitettu mielipide että hän on nähnyt naispataljoonat ja niiden urheuden MUTTA  MUTTA naiset ei sovi armeijaan. 

Minulle syntyy tuosta vaikutelma, että hän todella on nähnyt urheita naissotilaita mutta hienovaraisesti kertoo, että jostakin muista syistä hän kokee, että on parempi, että naiset eivät ole rintamalla.

Ja vaikka itse olenkin tasa-arvoisen asepalveluksen kannalla, niin myönnän, että kyllä naisten rintamalle lähtöön/siellä oloon liittyy kysymyksiä, jotka pitäisi käsitellä huolella ennen kuin esim. juuri asevelvollisuus ulotettaisiin koskemaan naisia Suomessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi